Inlägg från: Anonym (Längtan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Längtan)

Fler som vill ha bebis 2015/2016?

Tack!!! :) Ja jag är nervös, spänd, exalterade, rädd, ännu mer ( om det går) förälskad i min käre sambo :)

Hihi jadu, jag tjatade och tilllslut gav han md sig :D 
    Jag nyper mig i armen hela tiden för att verkligen tro att det är på riktigt!
    Vi köpte nyligen lägenhet och den 1 aug slutade jag med mina Yasmin ppiller :)
    Väntar nu på mensen som beräknas komma om 5 dagar... hoppas den är någurlunda regelbunden efter pillerstoppet.. och hoppas framför allt  att det tar sig på första försöket! :)

Vem vet om det kanske blir en 15/16 bebis OXÅ? Sambon vill ha tätt nämligen,just nu spelar det ingen roll för mig.
    Färemot vill jag inte vara höggravid på examendagen våren-16.. :) 

• Anonym (Längtan)

Hej!

Det var huur länge sen som helst som jag var inne här!

Lite update- vi är nu inne på försök 2 och håller tummarna för plus denna gång!
    Vi köpte lägenhet och har hållt på att renovera den...
    Vet inte riktigt när min bim är då mensen ville komma två veckor senare sist..

jag hänger ganska mycket i andra trådar så jag har pinsamt nog inte tänkt så mycket på den här tråden :(

• Anonym (Längtan)

Hej allihopa! 
    Har inte varit aktiv här på hur länge som helst!  
    Lite update; vi är nu inne på vårt 6:e försök.. var hos gynekologen för att kolla så allt såg bra ut down there och det gjorde det :) Denna månad har vi bestämt oss för att inte haka upp oss på äl dagen utan bara köra när lusten finns..

Just nu är i en sån tid då det känns som att ALLA runt omkring en blir gravida.. så himla less man blir! Och sen det eviga tjatet från familjer OCH vänner…. Känner mig ibland som världens sämsta kvinna som inte ens blir gravid.. 

• Anonym (Längtan)
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-02-19 15:53:29 följande:

Gud va tråkigt att det inte tar sig, men det är ju bra att du blivit kollad och att det ser normalt ut. Får jag fråga mer exakt vad gyn kollade? Togs det prover? Har du fått bekräftat av gyn att du har ägglossning?

Vi ska inte börja försöka förrän nästa vår men man vet ju aldrig om det kommer gå. Har slutat med p-piller i höstas men får aldrig något ägglossningssekret som det sägs att man brukar ha så jag vet inte om jag ens har äl. Kanske borde tempa och/eller köpa äl-test för att se om jag har äl; annars behöver jag ju försöka få hjälp med det i år. När vi väl börjar försöka vill jag ju verkligen lyckas snabbt eftersom det redan känns som att jag väntat i evigheter och det skulle passa mig så bra att få barn i början av året. Men tar det sig inte snabbt blir man ju glad oavsett när det kommer, bara det kommer . Hoppas ni lyckas snart!

Dom gjorde en basic undersökning där han kollade hur äggstockarna och livmodern såg ut, och sen fick jag även lämna blodprov för att kolla körtlarna… sen inget mer :)  Men får komma tillbaka om vi försökt i mer än ett år.. 

Jag körde med äl tester ett tag men tänker skita i det nu faktiskt, vi ska bara ligga i rejält istället. Man stressar upp sig så mycket och det blir för tvingat att behöva typ schemalägga när man ska ligga..  Även om jag är ledsen att det inte har tagit sig än så tänker jag istället att jag kommer komma längre i utbildningen ju längre tid det tar.. Kanske konstigt att tänka så men det hjälper mig att slappna av lite faktiskt :) 

Tack, jag hoppas det tar sig fort för er! :) 

• Anonym (Längtan)
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-02-20 21:40:56 följande:

Vilka körtlar - sköldkörteln eller? Jag kommer nog inte heller använda äl-test när vi börjar försöka utan bara försöka ha sex så ofta som möjligt efter avslutad mens. Jag använder fertility friend appen nu för att kartlägga menscykeln men det är ju tyvärr ingen garanti att man har ägglossning bara för att man har mens (just eftersom att jag inte har äl-sekret och heller inte känner nån direkt äl-smärta) Därför funderar jag på att börja prova äl-test/tempning t ex till sommaren för att se om jag har äl.

Om det verkar troligt att jag inte har äl så vill jag ju söka hjälp till hösten, men jag vet inte om man kan bli undersökt för att se om man har äl/få hjälp att få äl redan innan man börjat försöka bli gravid? Om man misstänker att man inte har äl känns det ju onödigt att slösa bort flera månaders försök som inte lyckas. Är lite nervös för detta scenario faktiskt .
    Ja precis sköldkörteln :) Läkaren skulle höra av sig om det var något , typ dagen efter och det har han inte gjort så känns skönt att inget är fel :)  jag använder oxå nån liknande app, ptracker. Tycker är ganska bra men som sagt, ska inte hänga upp mig på när det såtr i appen att jag har äl.. känns pirrigt faktiskt att inte ha "koll" som man hade innan. :P Hoppas innerligt att det tar sig denna gång! 

Är du orolig så kan du säga att ni har försökt i ett år även fast ni har det, men det beslutet får du ta själv men du kan ju även ta upp att du är orolig över äl..  :)
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (16-bebisv 2014-02-21 12:32:43 följande:
    Bra att han kollade sköldkörteln för dålig sköldkörtelfunktion kan försämra fertiliteten avsevärt och det är inte alla läkare som kollar det i Sverige (har jag läst här på fl). Förstår att det känns pirrigt nu utan äl-test; jag tycker ju att det är lite nervöst och vi har inte ens börjat ännu.

Men jag kanske ska börja tempa nu snart för eventuellt ska vi börja försöka lite tidigare, typ nov/dec/jan i år istället för april/maj nästa år och då vill jag ha koll i god tid så jag kan söka hjälp om jag inte verkar ha äl (är inte sån som gillar att ta det som det kommer). Men det beror på min mans jobb hur det blir med tidpunkt och det vet vi inte förrän just i nov/dec/jan. Så det känns kul att det kan bli tidigare, även om jag på ett sätt alltid helst önskat att få ett vårbarn om man lyckas snabbt, men en höstbebis är ju lika välkommen om man skulle ha turen att få till det snabbt. Spännande .

Ja det hända skönt faktiskt

Men jag ticket det låter som en bra idé att du börjar testa /tempa redan innan ni ska börja, jag noterade bara i ptracker så jag kunde se hur långa cyklar jag hade :) när jag år ppiller så hade regelbunden mens, men sen jag slutade med pillrena så har den diffat några dagar.. Brukar ha cyklar på 30-33 dagar..:) önskar verkligen att det tar sig denna gång!! :)
  • Anonym (Längtan)

Fyfan, jag måste få skriva av mig. Vi försökte i 6 månader och sen kom sambon och sa att han ville vänta. Han tycker att få kan börja sen igen när jag är färdig med min utbildning och visst låter det bra men vafan. Känns som att jag har fått den fetaste största kallduschen och käftsmällen kombinerat. Det tog redan på psyket att vi inte hade lyckats effter 5 försök men efter det här… vafan! :( Vill gråta och skrika, gömma mig nånstans :( Och överallt dyker det upp små söta bebisar.. Han vill ju skaffa barn, det är inte de… Han vill bara vänta.. Fan fan fan oxå! :(
    Jag kan inte riktigt sätta ord på det utan är bara helt förvirrad och ledsen. Hade vi lyckats på första försöket hade vi blivit föräldrar om två månader :'( 

Jävla skitliv

• Anonym (Längtan)

Tack för era fina svar, jag känner att jag inte riktigt hör hemma här på familjeliv längre.. Det gör ont att hitta gamla trådar son jag tidigare va med i, all förväntan och spänning man kände.. Och nu kommer en släkting till honom och säger att han och hans tjej ska ha barn. Fyfan jag hatar jag allt,vill försvinna!

Jag tror inte han har kalla fötter men han är nog väldigt rädd för vad som komma skall. Det är ju ändå ett oåterkallerligt beslut man tar när man väljer att sätta ett barn till världen.

På nåt sätt kommer jag väll komma över det men fan vad jag bara vill gråta nu :(

Jag har två år kvar på min utbildning, pluggar till fsklärare...

• Anonym (Längtan)

Tack för era fina svar, jag känner att jag inte riktigt hör hemma här på familjeliv längre.. Det gör ont att hitta gamla trådar son jag tidigare va med i, all förväntan och spänning man kände.. Och nu kommer en släkting till honom och säger att han och hans tjej ska ha barn. Fyfan jag hatar jag allt,vill försvinna!

Jag tror inte han har kalla fötter men han är nog väldigt rädd för vad som komma skall. Det är ju ändå ett oåterkallerligt beslut man tar när man väljer att sätta ett barn till världen.

På nåt sätt kommer jag väll komma över det men fan vad jag bara vill gråta nu :(

Jag har två år kvar på min utbildning, pluggar till fsklärare...

• Anonym (Längtan)
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-04-24 22:57:19 följande:

Gud så tråkigt, lider med dig! Kan inte föreställa mig hur det måste kännas om man redan börjat försöka och ställt in sig på det och sedan ens partner helt plötsligt inte vill mer, vilken mardröm... Jag själv som är en kontrollmänniska har ju helt ställt in mig på att vi ska börja försöka SENAST om ett år så jag kommer nog bli sjukt besviken om nåt kommer emellan. Det är ju en sak om man t ex blir arbetslös och får vänta med barn men hade blivit SÅ besviken om min man "bara" inte ville längre. Usch, tillåt dig själv att vara ledsen över detta ett tag nu och säg att du vill diskutera det igen sedan. Kram
    Tack! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Längtan)
    juli14 skrev 2014-04-27 10:48:33 följande:
    Jag läser också till förskollärare! På Stockholms Universitet. Tre terminer kvar smile1.gif
    Jag med faktiskt!, vad skönt, en annan har ju som sagt fyra.. Men det är en rolig utbildning så jag hoppas det går fort :)
  • Anonym (Längtan)

Jag har varit borta ett tag ifrån familjeliv, det har känns skönt att kunna ha tankarna på andra ställen och fokusera på skolan och så.. I början kändes det jäätte jättejobbigt att behöva tänka att vi ska börja skydda oss igen och sådär, men nu när jag har hunnit smälta det så känns det bra. Jag ser det som ett stort "pris" när jag väl är färdig. Vilken trygghet vi kommer att ha, och framför allt våra barn! Känns jätteskönt faktiskt :)!

• Anonym (Längtan)

Hej igen brudar
    Jag känner att det är dags att skriva av mig lite.. Vi slutade som sagt att försöka bli gravida efter ca ett halvårs försökande: Sambon kom till en punkt då han tyckte att det egentligen är bättre att vi väntar då jag har två år kvar på min utbildning. Jag accepterar att han känner så och håller delvis med honom med att våra förutsättningar ekonomiskt kommer se mycket bättre ut då, men jag har ju fortfarande en stark önskan om att bilda familj redan nu. Dessutom pratade vi lite löst om förlovning och bröllop.. 
    Det som jag nojjar lite över är att jag helst inte vill vara gravid när jag går ut skolan.. jag vill hitta ett bra jobb, jobba upp en bra mammapeng och jag vill dessutom inte "börja jobba och sen efter ett halvår pausa för att vara mammaledig....) Jag vet att det låter urdumt men behöver lite pepp... Vi vill ju som sagt gifta oss, bygga hus och försöka skaffa barn inom fem år.... kan ni ge lite feedback på hur det låter?

• Anonym (Längtan)
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-08-02 22:16:30 följande:
    Längtan:

Förstår lite grann hur du känner. Vi har också valt att göra allt i "rätt" ordning dvs utbildning, förlovning, giftermål, jobb, sparande, barn. Hus kommer vi inte köpa förrän efter föräldraledigheten för vi tycker det är onödigt att börja bo dyrare när man får mindre pengar att röra sig med. Nu har vi kommit till näst sista punkten dvs vi sparar som galningar för att ha sparat klart till hus innan det blir bebis, för att kunna känna oss lugna i att vi sedan kan börja titta på hus när vi vill efter vi fått barn.

Min barnlängtan har gått i vågor så jag ska inte säga att jag helt förstår hur du känner men jag kan säga att sett i perspektivet att vi började prata om barn i samband med vår förlovning för tre år sedan så känns det bra att jag inte blev gravid då för vi har MYCKET bättre förutsättningar nu. Båda har utbildning, jag har fast jobb, vi har stort sparande. Det sista vi väntar på för att börja försöka är ett annat jobb för min man. Det som känns jobbigt där är att vi inte har några garantier om hur länge det dröjer, men vi hoppas att han får en plats inom ett år. Vi hade ju ställt in oss på att börja i april nästa år eller helst redan vid årskiftet 2014/2015 men nu vet vi inte och det är frustrerande. Dock är det för oss precis som för dig så att vi har investerat tid i långa utbildningar och då känner vi båda att det är bäst att vänta med barn till utbildningen gett jobb och man kan visa framfötterna ett tag. Det räcker ju att man jobbar ca ett halvår- år innan man blir gravid för då hinner man ju ändå jobba över ett år innan man går hem, även om det i vissa jobb är smartare att jobba 2-3 år om man behöver "bevisa sig kompetent" innan man försvinner. Beror ju på lite vilket yrke du har men du tänker rätt att det är bäst att jobba in sig ett tag smile1.gif .
    Det känns så himla långt ifrån allting.. Jag pluggar till fsklärare så jag vet ju att jag kommer få jobb.. Men jag vill ju komma till arbetsplats där jag trivs så jag vet att när kommer tillbaka så behöver jag inte ha nån ångest över att jag inte skulle trivas...Visserligen är jag ung, 22 år.. men ändå.. Fasiken vad svårt det ska vara :( Jag ångrar nästan att jag började plugga nu och inte senare/tidigare...  Det bäste enligt mig vore om vi får barn till sommaren -15, för då kan jag vara hemma på sommaren och sen börja plugga igen till hösten, dvs jag missar inte något, och sambon kan vara pappaledig.
  • Anonym (Längtan)
    lawendel skrev 2014-08-02 23:43:12 följande:
    Även om det såklart är bra att vänta tills saker är mer stabila så tror jag ändå man inte ska vara för försiktig. Det kommer aldrig bli ett perfekt tillfälle och även om man hittar " det bästa" tillfället att skaffa barn så är det inget som säger att du kommer bli gravid direkt? Stressa inte men vänta inte för länge heller säger jag! Och om du ska bli fsklärare kommer du inte ha svårt att få jobb :) det är jag med btw :)

Hehe jo men precis! Jag tror inte heller att det finns ett "perfekt tillfälle"... :)
    Vad roligt, trivs du med jobbet? Jag har aldrig jobbat som det innan utan har bara varit på min praktik och fått känna på jobbet, vilket jag hittills tokälskar! :) Nu hoppas jag bara att dessa två år ska gå fort så jag kan börja jobba, tjäna pengar, bli gravid och bygga hus :P

• Anonym (Längtan)
    lawendel skrev 2014-08-03 16:15:15 följande:
    Både ja och nej. Jag gillar mitt jobb men kan inte se att jag kommer jobba med detta för resten av mitt liv. Det är alldeles för tufft. Verkligheten överensstämmer tyvärr sällan med solskenshistorierna man läser i böckerna men samtidigt är det världens bästa jobb när allt funkar och flyter på. (Tänker främst på bra personalantal i förhållande till antalet barn :)
    Jo det där med solskenshistorierna känner jag väl till.... Så himla tråkigt faktiskt.. När jag började plugga så tänkte jag att om jag inte kommer vilja jobba med det här i resten av livet så har jag ändå något att falla tillbaka på i framtiden... Jag tänker även lite på hur det blir sen när man har egna barn; lämna mitt barn på fsk för att sen gå och ta hand om andras barn.. Och sen, att ta hand om barn 24 timmar om dygnet... Som ni kanske märker är jag en sån som överanalyserar mycket :P

Jagupplever att det är aldeles för mycket pedagogisk dokumentation och att man som  pedagog spenderar aldeles för lite tid med barnen. Jag verkligen älskar min praktik och är faktiskt lite rädd att hamna på en förskola där jag absolut inte skulle trivas.. Med tanke på att typ 2 av 10 i min klass var nöjda med sina platser...
  • Anonym (Längtan)

Helt sjukt att tänka att om ett år så kanske jag inte äter ppiller längre ! :D 

Har haft så sjukt mycket att tänka på den senaste tiden att det har helt flugit förbi! :)Hoppas innerligt på en 2016 bebis... Känner bara "skitsamma" med jobb sen... Jag vet ju att jag kommer bli garanterad jobb efter utbildningen..

• Anonym (Längtan)
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-09-08 23:06:59 följande:
    Skönt att du känner att det är ganska kort tid kvar! Själv börjar jag känna mig vansinnigt otålig - vi ska börja så fort min man får ett annat jobb, förhoppningsvis runt årskiftet så kanske barnet hinner födas nästa höst om man lyckas snabbt, men annars hoppas vi att han får jobb senast april nästa år så man kan satsa på att få barn 2016. Oftast tycker jag tiden går snabbt och det tycker jag t ex på jobbet, men i privatlivet händer det ingenting alls nu känns det som, blir SÅ otålig!

Hihi jo, men jag tycker det hjälper att inte tänka på bebis även om det ibland är riktigt svårt.. att lägga fokus på annat som att gå ner i vikt och plugga klart har definitivt hjälpt mig =) Jag håller tummarna att ni snart kan börja försöka! =)

Är han i ett yrke där det är lätt att få jobb?=)

Svar på tråden Fler som vill ha bebis 2015/2016?