Fler som vill ha bebis 2015/2016?
Jag och min sambo börjar förmodligen i mars! :) Jag börjar gärna tidigare men han föreslog mars och det är ju inte alltför långt bort iaf! :) Kul att vi är flera som ska börja ungefär samtidigt! :)
Jag och min sambo börjar förmodligen i mars! :) Jag börjar gärna tidigare men han föreslog mars och det är ju inte alltför långt bort iaf! :) Kul att vi är flera som ska börja ungefär samtidigt! :)
Gott nytt år till er! Känns fantastiskt att 2015 äntligen är här!
Igår sa jag till min sambo att det känns så roligt med ett nytt år. Då svarade han "Ja det tycker jag med, året när vi ska skaffa bebis och allt". Jag känner mig så förväntansfull och glad just nu! :) Även om jag redan vet att han är med på noterna, så känns det väldigt kul när han själv säger sådana saker utan att vi pratar om ämnet.
Men fortfarande är det någon månad kvar innan det är dags. Ibland känns det som att jag vill skrika ut det till familj och vänner, men samtidigt vill jag att det ska vara våran hemlighet :)
Håller tummarna för att alla vi som längtar och ska börja försöka får det efterlängtade plusset under det här året!
Gott Nytt År och god fortsättning!
Vi ska ju få en valp till sommaren. Så det ser jag fram emot. Sedan till hösten så blir det bebis-bakande :)
Håller just nu på att planera hur vi ska göra med den ekonomiska biten. Tanken är att vi ska flytta detta året med, för att komma närmare svärföräldrarna. Allt är en förberedelse för tillökningen i familjen. Men det är ingen mer än vi som vet om att vi håller på att förbereda oss för fullt just nu.
Mina föräldrar blev "besvikna" när vi berättade att vi skulle skaffa en hund till. Min syster sa rakt ut att "är det inte bättre att ni skaffar barn istället? Du blir ju inte yngre..." Det sved. Men det är bara att göra som pingvinerna i madagaskar. "Le och vinka, le och vinka killar"
Jag håller tummar och tår för er som börjar innan oss :) och alla andra med så klart.
Gott nytt år allihop! Nu är vi äntligen på rätt sida 2015!!! Min man och jag hoppas kunna börja i april, känns nästan overkligt. Han tar aldrig upp det själv dock för han har annat att tänka på, att hitta nytt jobb så att förutsättningarna finns för att bli gravid. Jag hoppas så att han hittar något snart. Det är otroligt frustrerande att bara vänta på det och jag kan ju inte göra något för att hjälpa honom, men jag vill absolut inte bli gravid innan han får jobb för då skulle jag inte kunna glädjas utan mest ha ångest för huuvida han kommer hitta jobb eller inte.
Förra veckan kändes det som att jag bara ville bli gravid NU NU NU och att det får lösa sig med jobb på något sätt, men jag vet ju att det inte är sådan jag är så det var bara att plocka fram kondomen... Känns märkligt på något sätt nu när man är på upploppet till att börja försöka, känner mig så otålig.
Ja nu börjar det nog närma sig för många! :) En del kanske redan har börjat?
Jag tar examen nu i slutet av januari och vi tänker nog börja i slutet av februari/början av mars. Börjar dock mer och mer fundera på om vi ska vänta till april så att barnet tidigast kommer i början av 2016. Kul att du också ska börja direkt efter examen. Ibland känner jag att det kanske vore vettigt att vänta lite så att jag hinner arbeta ett tag, så det kan ju hända att vi väntar någon månad till. Vilket som är det ju nära nu iaf! :)
Hur känner du kring det här med jobb efter examen?
Jag börjar att tro att jag har blivit helt knäpp. Senaste dagarna har jag mått väldigt konstigt och haft ont i brösten. Så tanken har slagit mig att jag skulle vara gravid. Därför har jag testat mig igår och idag. Igår var testet helt blankt men på testet idag ser jag en svag skugga.
Men egentligen kan jag inte ens vara gravid just nu, jag borde ha äl om någon dag (inte mens). Vi hade oskyddat sex dagen efter mens, det är allt. Det måste ju vara något fel på testet!? Strecket är rätt tydligt i verkligheten men jag ser ingen tydlig färg.
Ta ett digitalt! Det är nog säkrast. Eftersom strecket inte är rosa så kan det vara ett spöksstreck men självklart kan du vara gravid!! Ta ett nytt och se om det blir starkare om du inte har ett digitalt. :) Så spännande!
Vet inte om det är så många som fortfarande läser den här tråden, då den blivit väldigt inaktiv. Men jag känner att jag behöver skriva av mig lite så skriver här iaf.
Tycker att tiden går rätt snabbt nu. Jag och min sambo pratade ett tag om att börja försöka redan i februari, men efter mycket tänkande från min sida så kom jag fram till att jag ville vänta lite till. Det var inte enkelt att fatta det beslutet då jag längtar så otroligt mycket men det känns ändå som att det var rätt beslut. Men vi båda längtar mer och mer ju längre tiden går och jag vet ärligt talat inte om vi kommer att vänta så länge till.
Både jag och min sambo har haft arbetsintervjuer den senaste tiden och förhoppningsvis får vi båda napp snart. Men vi resonerar nog så att det viktiga är att vi har tagit oss in på arbetsmarknaden. Sedan löser sig resten. Jag inser ju att det tyvärr drabbar mig hårdast om vi skaffar barn nu. Det jag menar är att det skulle bli svårare för mig att få jobb under graviditeten osv.
Jag vet att jag tycker att familjeliv är mycket viktigare än karriär men samtidigt vill jag inte behöva känns att jag har förstört för mig själv. Men ett år borta från arbetslivet gör nog egentligen varken av eller till i längden (vet att en del inte håller med mig om detta). Inom
två veckor får jag veta om jag får jobbet, om jag får det då kör vi igång. Om jag inte får det så bryter jag väl ihop och kommer igen.
Det är tyvärr inte någon tillsvidaretjänst så att vänta någon månad innan vi kör igång skulle tyvärr inte underlätta. Det är tidsbegränsad tjänst på sex månader inom det jag utbildat mig till, men jag skulle ha goda möjligheter att få jobba även nästa sommar.
Jag hoppa att ni andra också börjar snart, eller redan ha börjat! Vore kul att gå in här och läsa att någon plussat :) Trevlig helg alla!
Dagg03: vi har inte börjat ännu. Min man har fortfarande inte fått något nytt jobb så vi väntar på det (han är visstidsanställd nu). Om han får jobb startar vi antingen i maj eller i september. Seg väntan...lycka till med ert jobbsökande!
Dagg03: det är väldigt låg sannolikhet att han får en tillsvidareanställning inom sitt yrke så det vi väntar på är helt enkelt någon form av ny anställning eftersom hans tjänst tar slut i september och hittar han inget innan dess blir han ju arbetslös, så det känns inte som en bra grund inför att bli gravid även om jag har jobb. Han arbetar med forskning och det är extremt svårt att få en tillsvidaretjänst, både inom privat sektor och inom akademin. För att komma vidare inom akademin behöver han göra en utlandstjänst men bara för att man gör det finns ändå inte någon garanti att få en tjänst när man kommer tillbaka. Det suger verkligen.
Så vi kommer troligen inte hamna i ett säkrare läge än er eftersom utlandstjänsterna är visstid på 1,5-3 år, men det får vara tillräckligt säkert för oss. Nackdelen är att om han får en sådan tjänst är det som sagt en utlandstjänst och då måste jag säga upp mitt jobb för att följa med om jag inte får tjänstledigt. Det är inget alternativ att bli gravid om han inte har fått en tillsvidaretjänst eller en utlandstjänst. Det hjälper inte att jag har en SGI eftersom vi förr eller senare måste ta tag i hans arbetssituation eftersom han inte kan bo kvar här och hanka sig fram på visstidsanställningar för det blir bara en återvändsgränd . Men OM han skulle få en vanlig tillsvidaretjänst så att vi kan bo kvar hamnat vi istället i en väldigt bra sits, men det är låg sannolikhet för det tyvärr.
Hej på er. Hör hur tufft ni tycker att det är. Jag känner precis likadant. Trygghet i form av arbete och stabil ekonomi är så himla viktigt för mig med innan jag skaffar barn.
Just nu kämpar jag på med skolan. Jag har två kurser kvar innan sommaren och sen skriver jag examensarbetet i höst. Efter examen kommer vi att sluta att skydda oss så nu är det mindre än ett år kvar. Som jag längtar
Något positivt är att jag kommer att få vara ledig mycket i sommar så det gläder jag mig åt. Då ska jag ägna mig åt mysiga saker som kan bli svåra sen när man har en bebis. Ni vet sola, ligga i parken med en bok, träna när jag vill osv. Bara vara ego och försöka njuta av barnlösheten *suck*