• juli14

Fler som vill ha bebis 2015/2016?

Anonym (tänker) skrev 2013-11-15 00:18:52 följande:
    Jag har otroligt mycket tankar om barn i huvudet just nu. har fast förhållande med min sambo sen 3,7 år sedan, han vill jättegärna ha barn när som helst, jag känner att jag vill men vet inte om jag är riiiktigt redo än. Jag tänker mycket på graviditet, bebismys o.s.v. många vänner och bekanta bara sprutar ut bebisar i år. Jag är lite för feg känner jag, hur vet man när man är redo?? Kram, 21 åring.

Jag funderar mycket kring samma sak. Är man redo när man inte är rädd? Eller när man slutar ställa sig frågan "vafan gör jag med mitt liv?" Varje gång man tänker på en graviditet. För mitt ibland allt detta, så kan jag bryta ihop av längtan. Jag kan se en gravid kvinna och börja gråta, för att det är så orättvist att jag måste vänta ett halvår. Stabil kvinna detta Blir man någonsin helt redo? Eller ska man ta ett djupt andetag och hoppa?
  • juli14
    sarasessi skrev 2013-11-15 09:17:53 följande:
    Jag tar min lärarexamen mot förskola och förskoleklass nu i januari och börjar arbeta vid årsskiftet. Vi kommer inte vänta ut min lärarlegitimation, utan kommer att försöka bli gravida redan i januari. Hinner jag inte arbeta exakt ett år, får jag "komplettera" de sista månaderna på mitt introduktionsår efter föräldraledigheten. Vi har en son på 2,5 år sedan tidigare och vill helst inte att det ska bli mer än 4 års åldersskillnad på våra barn.   

Jag läser också till förskolelärare men är bara på tredje terminen.
  • juli14
    Anonym (Bebissugen) skrev 2013-11-15 14:33:05 följande:
    Åh, vad mysigt det låter! Min kille har iallafall börjat tycka att bebisar är söta och ler när han ser dem.. Alltid en början! Förut brydde han sig inte alls..

Det är en start iaf! Haha det kommer så småningom. När man själv har en extrem stark längtan så känns varje ny månad som en evighet. Men allt känns lättare och bättre när man är med på det båda två
  • juli14
    Anonym (Bebissugen) skrev 2013-11-18 10:02:52 följande:
    Ja, längtar tills den stunden. Han har iallafall sagt att han tror att han vill börja försöka om 1-3 år.. Och 3 år var allra max. Men vi flyttar ihop i mars och han sa att det är ju lättare att veta efter man bott ihop ett tag..

Han har rätt jag och min sambo har bott ihop snart 2 år, och det är då man lär känna varann på riktigt. Man skapar en vardag tillsammans på riktigt!
  • juli14
    Anonym (student) skrev 2013-11-18 21:34:27 följande:
    sarasessi skrev 2013-11-15 09:17:53 följande:
    Jag tar min lärarexamen mot förskola och förskoleklass nu i januari och börjar arbeta vid årsskiftet. Vi kommer inte vänta ut min lärarlegitimation, utan kommer att försöka bli gravida redan i januari. Hinner jag inte arbeta exakt ett år, får jag "komplettera" de sista månaderna på mitt introduktionsår efter föräldraledigheten. Vi har en son på 2,5 år sedan tidigare och vill helst inte att det ska bli mer än 4 års åldersskillnad på våra barn.   
    Kul! Jag pluggar också till förskollärare (fsk/lågstadie). Är på min 4:e termin!

Va kul!
  • juli14
    Anonym (Bebissugen) skrev 2013-11-21 20:29:27 följande:
    Ja, han bo här varannan vecka nu.. Men det ska bli härligt att skapa ett eget hem och så! Och bo tillsammans på "riktigt"

Ja precis va mysigt.
  • juli14
    Anonym (2:an) skrev 2013-11-26 09:43:47 följande:
    jag tror ingen är riktigt "redo" för att varken bli gravid, eller bli mamma eller pappa. Det är något man blir på vägen, så att säga.  sonen, som nu är 1år, var ju oplanerad, så då var ju varken jag eller pojkvännen redo eller förberedda och vi kände nog båda paniken. Men för mig var det nog enklare förstå att jag skulle bli mamma, för det var ju inne i mig som han växte. Tur att man är gravid i 9 månader! Dom månaderna behövs verkligen för att förbereda sig, både praktiskt och mentalt för att bli föräldrar. Sonen är som sagt 1år idag, och jag kan fortfarande från gång till gång känna "men gud vad har jag gett mig in?!" men så får man en puss och ett leende och man känner. "ääh, jag klarar allt! Jag har ju min underbara son" :P

Jag och min sambo diskuterade samma sak häromdagen. Jag fick panik när han sa att han eventuellt ville försöka redan i januari, då sa han att man blir redo längs vägen, ingen är en perfekt förälder.. Kändes bättre, men kontrollfreaket bor långt in i mig trots allt haha, suck.
  • juli14
    Anonym (student) skrev 2013-11-26 19:19:26 följande:
    Jag håller med. Helt redo är man nog aldrig. Vi försökte (som jag har skrivit tidigare) att bli gravida i två år innan det hände nåt men vi fick ändå lite panik när  vi förstod vad dom där två strecken betydde. Men samtidigt var vi ju hur glada som helst!

Åh! Idag längtar jag massor. Jag håller på att vaccinera mig mot hpv, och frågade sköterskan angående risker vid eventuell graviditet osv. Vaccinet påverkar inte foster alls så hon uppmanade oss att bara "köra". Jag vill ha våra två streck!
  • juli14
    Anonym (längtar) skrev 2013-11-26 20:39:46 följande:
    haha, åh vad härligt! kul med bebisverkstad snart då  Kan tänka mig att jag skulle reagera likadant, känner mig hur redo som helst för att börja försöka, men när det väl sägs högt mellan båda parter blir det nog lite darr :) Vill ha stenkoll på läget :)

Ja, hade min första ägglossning i helgen efter pillrena känns sjukt att det bara tog en vecka efter piller-mensen. Vi skyddade oss däremot ändå med kondom.. Jag längtar sååå mycket nu. Det känns så overkligt .
  • juli14

Vi har sagt att vi ska försöka vänta så länge som möjligt (max till i sommar), och även förösöka undvika att få ett barn kring julafton/nyår nästa år.. smidigast hade varit att få ett barn i augusti 2015, för då har jag bara c-uppsatsen kvar. Men, som min sambo så fint sa: "Det känns som att välja en ny, fett fin vinterjacka, jag vet vad jag vill ha och var den finns, men väljer ändå att vänta - varför? Bara för att pina mig själv?", och igår sa han att tiden går så långsamt, han önskar bara att jul och nyår ska vara överstökat så att vi kommer närmare sommaren. den som väntar på något gott... eller?

Svar på tråden Fler som vill ha bebis 2015/2016?