Anonym (Mandy89) skrev 2013-06-20 21:41:56 följande:
Blir bara så frustrerad av att tänka på att jag kommer att vara "gammal" när vår bebis föds om vi ska gå enligt hans kalender: 27 som allra, allra yngst, kommer med största sannolikhet hinna fylla 28 när det tar sig och inte alldeles osannolikt 29 med! Och med minst 3 år mellan syskon som jag vill ha, för deras egen skull, blir jag ju 30+ med andra. Om det ens blir några.... fertiliteten går ju inte UPP direkt. Samma med skaderisken.
I en av mina gamla kursböcker från universitetet finns en tabell som jag blir riktigt stressad av, som visar hur mycket risken ökar för att barnet får Downs med stigande ålder.... Vid 20 (den optimala biologiska åldern) är risken 1 på 1900. Det är typ så låg risk det blir. Redan vid 25 (som jag skulle vara vid förlossningen om jag blev gravid IDAG) har risken ökat till 1 på 1200. Hoppa ytterligare 5 år in i framtiden - scenariot jag ser ut att stå inför - och risken räknas i hela promille, 1 på 900. Okej, det må vara så att jag nojar och överdriver, men det är trots allt mer än dubbelt så vanligt vid 30 som vid 20
Allt detta, PLUS att de tre kommande åren kommer att kännas som att vandra 100 mil genom öknen. Etablera sig på arbetsmarknaden? Visst, jag gillar verkligen mitt jobb! Resa? Absolut, ska bli kanon att äntligen ha råd med det! Inreda nya hemmet? Blir också trevligt! Allt sex och alla sovmorgnar med bara sambon och jag? Fantastiska, och det må hända att jag kommer att sakna dem sedan. Men ingen av de här sakerna kan ju mäta sig med bebislyckan jag längar så efter!
Det kan låta väldigt klysigt att säga men stirra dig inte blind på statistiken! Det kommer bara påverka dig negativt. förlåt om du tar illa vid, vill bara ditt bästa. Jag är väll egentligen ingen att säga något då jag är EXAKT likadan men man får försöka tänka att tänka positivt ( vet hur otroligt svårt det är)!...
Jag är 21 iår och känner precis likadant, sen vet man ju inte heller hur lång tid det tar ATT bli gravid :O Kan ju ta mellan 1-2 år! Jag hoppas innerligt att din sambo ändrar sig och att ni snart kan börja bebisverkstaden.
Det jag är rädd för är alla kommentarer som kommer att komma om vi skulle bli gravida nästa år. Typ att vi är för unga, att vi ska hinna resa först, supa och allt sånt. men vårt liv är så annolunda, vi har en trea, sambon fast jobb, hållt i ihop i snart 6 år etc etc... Nu kommer jag dock inte ta åt mig av kommentarerna, jag menar att det kommer bli så jäkla jobbigt att behöva förklara sig varför man vi valde att skaffa barn fast vi är så unga.
Jag känner mig ändå tillräckligt vuxen för att kunna ta ansvar för mina egna värderingar och åsikter, och att anvsara för ett annat liv är den största gåvan man kan få! Sorry att jag styrde in på anant men behövde skriva av mig..