Inlägg från: lawendel |Visa alla inlägg
  • lawendel

Fler som vill ha bebis 2015/2016?

Här är en till som längtar! Har två barn sen innan, en son född sept 11 och en dotter född april 13 men längtar redan efter en till :) vi ska gifta oss i maj 2015 så det blir inte verkstad förrän efter bröllopet men förhoppningsvis blir det bebis 2016 :)

• lawendel

Även om det såklart är bra att vänta tills saker är mer stabila så tror jag ändå man inte ska vara för försiktig. Det kommer aldrig bli ett perfekt tillfälle och även om man hittar " det bästa" tillfället att skaffa barn så är det inget som säger att du kommer bli gravid direkt? Stressa inte men vänta inte för länge heller säger jag! Och om du ska bli fsklärare kommer du inte ha svårt att få jobb :) det är jag med btw :)

• lawendel
    Anonym (Längtan) skrev 2014-08-03 13:27:14 följande:

Hehe jo men precis! Jag tror inte heller att det finns ett "perfekt tillfälle"... :)
    Vad roligt, trivs du med jobbet? Jag har aldrig jobbat som det innan utan har bara varit på min praktik och fått känna på jobbet, vilket jag hittills tokälskar! :) Nu hoppas jag bara att dessa två år ska gå fort så jag kan börja jobba, tjäna pengar, bli gravid och bygga hus :P

Både ja och nej. Jag gillar mitt jobb men kan inte se att jag kommer jobba med detta för resten av mitt liv. Det är alldeles för tufft. Verkligheten överensstämmer tyvärr sällan med solskenshistorierna man läser i böckerna men samtidigt är det världens bästa jobb när allt funkar och flyter på. (Tänker främst på bra personalantal i förhållande till antalet barn :)
  • lawendel
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-11-09 10:42:06 följande:

Dagg03:

Precis, jag har funderat fram och tillbaka om barn i ca två år så nu när det troligen är max ett halvår kvar så känns det lite overkligt faktiskt. Fint att din kille också längtar! Min man är mer neutral, han vill men längtar inte - i andra omständigheter hade han nog gärna kunnat vänta flera år till. Vi hoppas ju börja tidigast i januari och senast i juni. Vi väntar som sagt på besked om min mans jobb men vet inte om vi kommer börja så tidigt som i januari även om vi fått positivt besked om jobbet. Detta eftersom vi inte kommer flyga till USA förrän tidigast till midsommar och jag är lite nervös över att inte bli insläppt i USA om jag är uppenbart gravid.

Har läst på nätet både om folk som blivit insläppta utan problem men även folk som blivit nekade så det är ju en risk jag inte vet om jag vågar ta. Jag MÅSTE ju bli insläppt med min man. På ett sätt skulle jag vilja vara några månader in i graviditeten eftersom jag allra helst vill hinna bli gravid igen och hinna föda även det barnet i USA. Men jag fattar ju att det kanske inte kommer vara möjligt men drömma går ju (även om jag självklart inser att det kan bli jättetufft med två barn så tätt). Samtidigt vill jag gärna försöka så tidigt som möjligt för man kan ju inte räkna med att blir gravid direkt.

Hur hade ni andra gjort i min situation?

När jag reste på semester till USA 2011 så var jag gravid med Sonen i v 17, det syntes inte direkt då men ändå frågade passkontrollanten när det var dags så det kändes nästan som att han kunde se min journal? Vet inte om det var så men tyckte det var konstigt...

Varför är det så viktigt att barnen blir amerikanska medborgare?
  • lawendel
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-11-09 17:27:02 följande:
    Tack för input! Jag tror dock det är osannolikt att amerikanska tullen har tillgång till svenska sjukvårdsjournaler med tanke på att inte ens svenska myndigheter överför journaler mellan sig hur som helst pga sekretessen. De kanske bara har ett tränat öga och frågar alla med minsta lilla bula för att se hur man reagerar? Om du har någon bild från ungefär den tiden får du jättegärna visa så man får en uppfattning om hur det såg ut (du kan ju skära bort huvudet om du vill vara anonym). Hade varit jätteuppskattat smile1.gif .

Jag vet inte om de skulle resonera annorlunda med mig eftersom jag komme ha rätt att vara där i två år och inte i 90 dagar som för turister, men jag vågar nog inte ta risken att inte bli insläppt för då får jag ju resa tillbaka utan min man. Det är inte livsviktigt att barnet/barnen blir amerikanska medborgare men jag tycker att det vore roligt eftersom de då har rätt att bosätta sig där, något jag själv alltid velat. Inget garanterar ju att de kommer känna likadant men det skulle även underlätta för dem ifall vi skulle fortsätta bo där, eftersom man t ex i vissa (kanske alla?) stater får studera helt gratis på den egna statens universitet och det handlar ju om hundratusentals kronor som man då slipper betala.
    Ska se om jag hittar någon bild!

Vi har våra två tätt med 19 mån emellan. Sonen var 10,5 månad när jag blev gravid med dottern. Visst har det haft sina tuffa stunder men har svårt att tänka mig att det skulle varit jättemycket lättare med längre emellan.
  • lawendel

Jag hade kanske mer mage än jag själv upplevde haha. Bild 1 v 11 och bild 2 v 19

• lawendel

Graviditet nr 2 i v 18. Då kom magen mycket fortare!

• lawendel
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-11-09 22:23:24 följande:

Lawendel: tack för bilderna, intressant att se! Det blir första barnet för oss så jag har ingen koll på hur snabbt magen brukar växa. Hade du lösa eller tajta kläder i tullen? Om den såg ut ungefär som i v 19 redan i v 17 är jag inte förvånad att den syntes. Enorm skillnad mellan v 11 och v 17 - i v 11 hade du nog kunnat komma undan med att ha ätit lite godis och ha dålig hållning, i alla fall med lösa kläder smile1.gif . Kanske vore smart att satsa på att vara i max v 12 när vi flyger då för att vara på den säkra sidan. Så då blir det väl att börja försöka typ vid närmaste ägglossningen runt april-maj och hoppas att det tar sig snabbt.

Hade ju helst velat börja så fort som möjligt eftersom jag förstås vet att man inte kan räkna med att lyckas på direkten men om det inte tar sig snabbt behöver man ju inte oroa sig för tullen alls å andra sidan. Känner mig så otålig bara för jag har längtat i två år redan och det är ju så nervöst eftersom jag ändå byggt upp så mycket förväntningar kring att jag ska ta hand om barn under den här vistelsen så jag vill ha ut mina två kids snabbt nu haha smile1.gif . Hade vi varit kvar i Sverige och haft vanliga fasta jobb som lunkat på hade jag nog inte alls känt mig så stressad att bli gravid utan nog kunnat ta det liiiite mer som det kommer (fast jag är inte bra på det när det gäller annat heller i och sig smile5.gif .

Jag hade en stor tröja på mig så var därför lite förvånad. Har för mig att vecka arton förändrades magen rejält och det började synas mycket mer. Men hur snabbt magen växer är ju så olika. Jag har fått mage ganska tidigt medan vissa vänner knappt haft nåt i v 20. Sen har jag haft stora magar med relativt stora bebisar vid födseln så det kanske också spelar in!
  • lawendel

Vi gifter oss den 25:e april och pker på bröllopsresa den 3:e juni. Då vill jag inte vara gravid men sedan känner jag att det är dags att börja med försök till barn nr 3! Känns ju inte helt avlägset nu :)

• lawendel
    Anonym (2015/2016) skrev 2014-11-23 20:33:48 följande:

Jahapp, här händer de grejjer.
    Ja fick i veckan reda på att ja med största sannolikhet blir av med jobbet lagom till semestern. Förhandlingar pågår nu, så man kan ju hoppas på mirakel. Men sak samma. De ordnar sig på nått vänster ändå :)

Vi har nyss köpt en 7-sitsig bil, som passar vår familj.
    Och vi har bestämt oss för att börja baka bebis i januari.
    Hoppas slippa dumma kommentarer från folk runtomkring den dagen man blivit gravid och börjar berätta de.
    Livet känns rätt bra trots ett varsel på jobbet :D

Hur många barn har ni nu? Känns som om det kommer bli tajt med vår bil trots att det är en kombi...
  • lawendel
    Ellie89 skrev 2014-11-24 10:59:05 följande:

Hej inte läst igenom hela tråden men någon som tänkt skaffa syskon typ till vintern/våren 2016? :) Är redan nu sugen på en till! Födde mitt första barn i augusti 2014 men vill att det ska vara lite längre tid mellan barnen + jag börjar plugga(om jag kommer in) till usk januari 2015 .. Tänkte på en sak ekonomiskt sätt, blir det så mycket dyrare med 2 småbarn?? Förstår att det blir dyrare när barnen är äldre och vill ha massa saker hehe.. Just nu har vi en massa kläder till sonen allt från storlek 50 upp till storlek 110, vi har redan leksaker, säng osv. Fått ärva en jäkla massa, så kommer inte behöva köpa något nytt.. Förutom en syskonvagn då förstås;)

Om det tar sig ganska fort i sommar så blir det ju en Vårbebis 2016 här
  • lawendel
    Ellie89 skrev 2014-11-24 19:09:57 följande:
    Vet inte om det funkar å "citera" inlägg via mobilen men testar ändå!

Ska du köra med äl test då i sommar lawendel eller kör ni bara på? Jag har börjat tempa lite smått (aldrig haft koll innan sonen föddes), fick min första mens 12 veckor efter förlossningen så ska se när jag har eventuell äl vill gärna ha koll redan nu =)
    Vi kommer nog bara köra.. Till en början iaf! Min son blev till på första försöket och dottern utan försök alls, vi hade tänkt börja men körde med "avbrutet". Sen så är jag inte säker på att det tar sig lätt denna gång men känner heller ingen stress då vi redan har två. Har en app som gör att jag har hyfsad koll (dock är mensen inte så regelbunden så går inte att lite på den) men jag känner ganska tydligt i kroppen när jag har ägglossning.
  • lawendel
    Ellie89 skrev 2014-11-24 19:53:06 följande:
    Jag hade inte heller regelbunden mens innan jag blev gravid har dock haft regelbunden mens långt innan men hände nåt konstigt i maj förra året så fick helt plötsligt oregelbunden :S Men jag hoppas den rättat till sig nu.. Annars kommer jag testa äta rosenrot så den förhoppningsvis blir regelbunden igen..

Hur många månader är det mellan dina barn föresten?
    Ganska exakt 19 månader! Blev gravid igen när sonen var ca 10,5 månad
  • lawendel
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-12-02 18:34:58 följande:
    Citerar mitt eget inlägg: idag är en riktigt dålig dag för vi fick reda på att maken inte fick jobbet smile4.gif . Tillbaks till ruta ett och börja på en massa nya ansökningar. Hoppas att vi kan få ja någonstans ifrån senast första veckan i maj så att vi kan komma iväg under sommaren. Sååå drygt för mig att fortsätta mitt vanliga liv här hemma och hålla god min på jobbet när folk pratar om nästa år, när jag bara väntar på besked om hans jobb och kommande flytt. Jag vill få ett ja någonstans så att man vet och så vi kan börja försöka få barn. Börjar bli galet otålig nu, har väntat i över ett år...
    Vad är det som gör att han bara kan jobba utomlands? Eller har jag missuppfattat?
  • lawendel
    Anonym (16-bebis) skrev 2014-12-02 19:55:11 följande:
    Han är forskare och behöver en utlandsmeritering för att komma vidare i karriären så att han KANSKE någon gång i en avlägsen och mycket osäker framtid kan få en tillsvidaretjänst på något svenskt lärosäte, helst där vi bor nu. PS: det är skit att vara tillsammans med en forskare rent trygghetsmässigt. Han är underbar men jag hade inte förstått att vårt liv skulle bli såhär när vi blev ett par. Han har sökt "vanliga jobb" men är överkvalificerad för dem...
    Ok då är jag med!
  • lawendel

Vi börjar nog i juni/juli beroende på nör ägglossningen är! Börjar längta nu men nu känns det inte allt för avlägset iaf! :)

• lawendel

Jag tycker tiden går fort men det är kanske för att vi är mitt uppe i bröllopsplanering :) tanken var att vi skulle sätta igång i juni/juli!

• lawendel

Några som redan satt igång bebisverkstan? :)

Svar på tråden Fler som vill ha bebis 2015/2016?