Anonym skrev 2014-08-28 09:49:45 följande:
Vad skönt att du kan prata med din man om det hela! =) Med tanke på att han också börjar vilja försöka snart så verkar han ju också ha börjat längta. Tänk vilken dröm att få längta tillsammans. Jag förstår att det är lite jobbigt att se massa barn och gravida på jobbet. Men nu är det ju inte länge kvar för dig, så snart är det folk som är avundsjuka på dig istället ;)
Jag har försökt att prata med mina sambo om hur jag känner många gånger och han förstår nog mer eller mindre iaf. Ett tag försökte jag dock tjata till mig ett barn, men det funkade inte särskilt bra (vilket är fullt förståeligt). Men nu pratar jag ofta runtomkring ämnet vilket fungerar mycket bättre (jag är dock lite rädd att jag övertolkar det min sambo säger ibland). Jag är rätt intresserad av namn och tycker om att fundera över namn. Jag har ett pojknamn som jag har fattat tycke för och nämnt förut till min sambo och igår när jag nämnde det så sa min sambo "Jag tycker om det namnet och tror att det skulle passa bra". Sedan kollade vi lite på hus och så igår kväll men det vi drömmer om kommer vi tidigast ha råd med ca 3 år efter utbildningen (om vi båda har jobb och håller en snäv budget). Men då sa jag att det kan nog ta längre tid för jag vill gärna ha barn innan och då sa han ja en baby bryr sig ju inte så mycket om var den bor, så vi kan nog nöja oss med en lite större lägenhet till att börja med.
Jag önskar verkligen att jag fick en månad när vi ska börja försöka, jag tror faktiskt att det skulle kännas mycket enklare då. Men jag ska gå in i min lilla bubbla och fokusera på att skriva klart examensarbetet så fort som möjlig och sedan ska jag fixa jobb fort som bara den för när det är löst så tror jag nog att det närmar sig. Kanske kan vi börja försöka "redan" till våren..hoppas kan man ju iaf :)
Måste vara jobbigt att få pikar om att det är "dax". Även om folk säger det i välmening kan det bli så himla tokigt, både för den som längtar och för den som redan försöker. Vi har dock aldrig fått någon sådan kommentar, inte så konstigt då alla förväntar sig att vi ska ägna några år åt karriär när vi är färdiga.
Angående föräldrapenning när man är arbetslös så beror det lite på. Generellt gäller att du ska ha jobbat i 8 månader för att du ska få en föräldrapenning som baseras på din inkomst från första dagen som du tar ut föräldrapenning. Om du arbetat i 6 månader så kommer du att få den lägsta föräldrapenningen de första 180 dagarna och sedan föräldrapenning baserad på din inkomst. Om man blir arbetslös kan man ändå ha rätt till en föräldrapenning baserad på sin tidigare inkomst om man skyddat den, dvs. anmält sig på arbetsförmedlingen inom tre månader och aktivt sökt arbete. Så om du arbetade i 8 månader innan du blev arbetslös och sedan anmälde dig till arbetsförmedlingen så har du rätt till en föräldrapenning som baseras på den lönen som du hade.
Om du exempelvis börjar på ett arbete och får en tillsvidareanställning men bara hinner arbeta 4 månader innan barnet föds så har du ändå möjlighet att få en föräldrapenning baserad på din inkomst efter 180 dagar. Alltså om avsikten är att man ska arbeta i minst 6 månader så har man rätt att få föräldrapenning baserad på den inkomsten även om man inte hinner arbeta i 6 månader. Men då blir det det alltså den lägsta föräldrapenningen under de första 180 dagarna.
Jag vet inte om jag lyckades förklara tydligt men det finns alltså tre olika alternativ:
1. Arbetat i 8 månader - föräldrapenning baserad på din inkomst från första dagen
2. Arbetat i 6 månader - föräldrapenning baserad på din inkomst efter 180 dagar
3. Inte arbetat i 6 månader men avsikt att arbeta i 6 månader - föräldrapenning baserad på din inkomst efter 180 dagar (Hur bedömningen av avsikten närmare görs kan jag inte riktigt svara på men jag antar att det handlar om att man ska ha en tjänst som har en anställningstid som löper i minst 6 månader).
Så det bästa är ju helt klart om man hinner arbeta i 8 månader innan barnet föds för i annat fall får man ändå den lägsta föräldrapenningen under de första 180 dagarna. Men om man har en partner som arbetar behöver det ju inte vara en katastrof att få så pass låg föräldrapenning de första månaderna. Men jag tänker lite som du också att man vill ha en vettig inkomst innan man skaffar barn, för det är klart att det underlättar.
Lägenhet är inte helt fel den första tiden. När dom är riktigt små så spelar det inte så stor roll. Men vi drömmer också om hus med trädgård som barn och hund kan leka i. :)
I början så pratade vi ganska mycket runt omkring familj osv. Efter hand så blev det mer och mer konkret.
Namn tycker jag är kul. Jag tycker om äldre "svenska" namn. Kan komma på hur många flicknamn som helst, men pojknamn är svårare. :p
Är det slutspurten på studierna nu? Hur ser arbetsmarknaden ut sedan när ni är klara?
För mig så ser situationen med jobb ut så här. Jag har jobbat på samma företag i fem år. Men i våras så blev jag uppsagd eftersom företaget gick i konkurs. Jag anmälde mig till ams första dagen och efter 15 dagar fick jag ett vikariat (med mycket lägre lön än min gamla lön, men lite mer än a-kassan) som jag jobbat på fram tills nu.
Så frågan är egentligen om det kommer att baseras på den lönen jag får på vikariatet eller på min gamla?