Min dotter - en blivnade mobbare?
Usch! Jag fick ett tråkigt samtal från skolan idag. Min dotter har tydligen varit inblandad i en "incident", där tre flickor gjort en riktigt taskig grej mot en (som jag förstod det) förståndshandikappad kille. På grund av sekretessen ville läraren nog egentligen inte lämna ut namn på de andra barnen, så jag frågade rakt ut - Var en av de andra flickorna "Anna", och fick efter en liten tvekan ett jakande svar, eftersom jag hade gissat rätt.
Denna Anna är en lite äldre tjej som min dotter har börjat umgås mycket med. Jag har ogillat henne lätt sedan dag ett, eftersom jag tyckte att hon hade översittarfasoner (och påminner mycket om en mobbartjej från min egen skoltid). Men de är ju kompisar och trivs tydligen bra ihop. Helst vill jag porta Anna och se till att min dotter inte leker mer med henne, men så funkar det ju inte i praktiken. Jag vill inte att mitt barn tar efter, eller ens börjar bete sig som en "svanstjej" som alltid finns bakom de bitchiga tjejerna och förstärker deras makt.
Så vad GÖR man? Nu var det tydligen inte min unge som utförde den elaka handlingen, men hon var vittne, och hon gjorde inget för att hindra det och sa heller inte till någon vuxen. Det kommer i vilket fall som helst att bli ett LÅNGT snack ikväll, då jag hoppas få veta även vem den tredje tjejen var. Ibland tycker jag skolsekretessen går för långt när de inte vill lämna ut namn ens till de berörda i en sådan här situation.
Det handlar förstås om mellanstadiebarn...