En LCHF-tråd :) (typ)
Många talar om hälsofördelarna av LCHF. Men berättelserna om hur folks hälsa har förbättrats av LCHF kommer ofta från folk som tidigare var överviktiga och sjuka. När de gick ned i vikt blev de friskare och smalare. Ja så klart.
Men finns det några jämförelser som berör folk som inte varit särskilt överviktiga och sjuka innan, och inte vräkt i sig skräpmat och godis innan de började med LCHF, utan någon som åt kolhydrater men inte på ett överdrivet sätt som resulterade i kraftig övervikt.
Jag skulle vara intresserad av att höra av er som var normalviktiga innan ni började med LCHF - Om ni kunde berätta hur er hälsa har påverkats efter LCHF. Är det någon skillnad?
Jag tycker det vore en mer rättvis jämförelse, så här på hobbystadiet.
Jag har nämligen tänkt pröva lite LCHF.
Fast utan kött/fågel eftersom jag är semi-vegetarian.
Och med lite frukt efter träning tex. Så det är väl en variant av LCHF, eller bara inspirerad av.
Eftersom jag vanligtvis har plågsamma hungerkänslor tänkte jag nu att jag skulle öka mitt fettintag med extra nötter och extra virgin kokosolja och dra ned lite på frukten. Vanligtvis, innan detta, åter jag inte socker alls men frukt äter jag mycket av annars.
Jag mår faktiskt redan bättre efter några dagar. Har ökat antalet ägg och skaldjur jag äter varje dag också.
I övrigt bara grönsaker och linfrön. Äter verkligen mycket mer fett än innan.
Jag väntar med att berätta hur jag påverkats ett litet tag till.
Men har ni något att berätta?
:)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-30 13:44
Syftet med frågan är att eventuellt se någon hälsoförändring som tydligt är kopplat till att det är fråga om just LCHF och inte bara till att man gått ned i vikt. Jag antar att alla som når en normalvikt får bättre hälsa och därför är det svårt att se att det nödvändigtvis måste vara kopplats till just en speciell diet.