• KungligtSnygg

En LCHF-tråd :) (typ)

Många talar om hälsofördelarna av LCHF. Men berättelserna om hur folks hälsa har förbättrats av LCHF kommer ofta från folk som tidigare var överviktiga och sjuka. När de gick ned i vikt blev de friskare och smalare. Ja så klart.
    Men finns det några jämförelser som berör folk som inte varit särskilt överviktiga och sjuka innan, och inte vräkt i sig skräpmat och godis innan de började med LCHF, utan någon som åt kolhydrater men inte på ett överdrivet sätt som resulterade i kraftig övervikt. 
    Jag skulle vara intresserad av att höra av er som var normalviktiga innan ni började med LCHF - Om ni kunde berätta hur er hälsa har påverkats efter LCHF. Är det någon skillnad?
    Jag tycker det vore en mer rättvis jämförelse, så här på hobbystadiet.
    Jag har nämligen tänkt pröva lite LCHF.

Fast utan kött/fågel eftersom jag är semi-vegetarian.

Och med lite frukt efter träning tex. Så det är väl en variant av LCHF, eller bara inspirerad av.

Eftersom jag vanligtvis har plågsamma hungerkänslor tänkte jag nu att jag skulle öka mitt fettintag med extra nötter och extra virgin kokosolja och dra ned lite på frukten. Vanligtvis, innan detta, åter jag inte socker alls men frukt äter jag mycket av annars.
    Jag mår faktiskt redan bättre efter några dagar. Har ökat antalet ägg och skaldjur jag äter varje dag också.
    I övrigt bara grönsaker och linfrön. Äter verkligen mycket mer fett än innan.

Jag väntar med att berätta hur jag påverkats ett litet tag till. 
    Men har ni något att berätta?
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-30 13:44
    Syftet med frågan är att eventuellt se någon hälsoförändring som tydligt är kopplat till att det är fråga om just LCHF och inte bara till att man gått ned i vikt. Jag antar att alla som når en normalvikt får bättre hälsa och därför är det svårt att se att det nödvändigtvis måste vara kopplats till just en speciell diet.

• Svar på tråden En LCHF-tråd :) (typ)
  • 123

Jag har positiva erfarenheter av LCHF men är osäker på om de är relevanta för dig då jag var överviktig från början. Vet inte om det gälls eftersom jag aldrig vräkt i mig skräpmat eller socker och inte heller ätit kolhydrater på ett överdrivet sätt.
    Du får nog vara lite mer specifik med vilka sorters människor du vill ta emot råd ifrån. 

• KungligtSnygg

Jaha. Jag antar att ni uppfattar det som kränkande att jag vill starta en tråd som inte endast handlar om hur viktnedgång gjort en friskare. 
    Det finns så många trådar redan om hur viktnedgång med LCHF gjort en frisk att det inte säger något om LCHF i sig då det kan ha varit själva viktnedgången som påverkade hälsan mest. Eller att man blev frisk för att man slutade äta raffinerat socker och mjöl. Två olika saker - ja visst. 

Det hade  varit intressant att lyssna till någon mer som hade varit överviktig utan att äta vare sig raffinerat socker eller snabbmat, och sedan gått över till LCHF, men jag har en känsla av att här kommer folk att mest tycka att det är diskriminerande att jag efterfrågar erfareneheter från folk som inte var överviktiga utan LCHF. Därför lägger jag ned tråden och letar andra källor. 

så ja jag hade velat höra din historia just för att du inte levde ohälsosamt innan LCHF.  
    Men jag tror jag struntar i detta nu.

• Gladskit

Det finns så många sätt att lägga upp sin variant av LCHF, varför man kör det, vilka effekter man är ute efter och vilka effekter man faktiskt sett!  Några exempel:

Du har folk som läser om det i kvällspressen, tänker att wow en diet där man inte behöver träna och där man får äta massa ägg och bacon. Så gör dom det ett tag, knappast särskilt länge i och med att man tröttnar på ägg och bacon. De sätter sig inte in i vad det är tänkt ska hända i kroppen eller hur man ska tänka i vardagen när det gäller mat och vilka livsmedel som är bra osv.   

Folk som jag som är känsliga för socker och som vill hitta ett sätt att äta som balanserar blodsockret så att man slipper dippar och sötsug. Har inte ätit mängder av vitt socker och mjöl innan heller utan mer GI. Men ändå för mycket kolhydrater totalt sett. Viktnedgången kom liksom på köpet. Jag gick ner 10-12kg och har hållit mig där. För mig är LCHF for Life. Och för att det ska fungera långsiktigt kan jag dricka cola light ibland och göra planerade avsteg vid tillfällen då jag anser att jag vill göra det.

Riktiga entusiaster som glider över från LCHF till raw food eller liknande, som inte gör några som helst avsteg (äter inte sötningsmedel eller bär tex) och som tycker att vi som kanske är lite mer liberala gör våld på det som är "riktig LCHF".

Människor med magproblem som ätit fullkorn till förbannelse på rekommendation från läkare, men som har en helt frisk och fungerande mage idag tack vare att de slutade med det och gick över till LCHF istället.

Och säkert femtielva varianter till!  

• Biffus

Jag var inte överviktig när jag började med lchf. Jag var normalviktig. Jag åt lchf i totalt två år (utan att fuska en endaste gång). Jag gick upp sammanlagt 20 kg under de två åren jag åt lchf, fick pre-diabetes samt att min sköldkörtel höll på att lägga av helt. Når jag gick över till high carb low fat raw vegan gick jag ned i vikt och fick tillbaka min hälsa (förutom att min sköldkörtel inte är 100% återställd). Jag rekommenderar inte lchf.

• Friskare

Det finns många hälsofördelar med LCHF. Många blir av med eller får lindrigare besvär av t.ex.
    * ledbesvär
    * allergier
    * orolig mage
    * sömnproblem
    * akne och finnar
    * huvudvärk/migrän

Man håller sig allmänt friskare och smittas inte lika lätt av de årliga influensorna och förkylningarna.

Biffus skrev 2013-05-31 12:56:22 följande:
    Jag var inte överviktig när jag började med lchf. Jag var normalviktig. Jag åt lchf i totalt två år (utan att fuska en endaste gång). Jag gick upp sammanlagt 20 kg under de två åren jag åt lchf, fick pre-diabetes samt att min sköldkörtel höll på att lägga av helt. Når jag gick över till high carb low fat raw vegan gick jag ned i vikt och fick tillbaka min hälsa (förutom att min sköldkörtel inte är 100% återställd). Jag rekommenderar inte lchf.
    Om du nu verkligen åt LCHF så har du antagligen en kropp med vissa genetiska variationer som är något udda. Jag har aldrig tidigare stött på nån som gått upp i vikt på det sättet av LCHF.  Det vanliga är att man bara trott sig äta LCHF men gjort helt fel. Det är många som missuppfattar vad det är att äta LCHF, eller förtränger att de äter en massa kolhydrater också.
  • Pastell1983

Alla snackar om att magbesvär blir mildare osv men jag fick tvärtom, mina magbesvär blev tusen ggr värre. Magkatarr varje dag och stenhård mage vilket gjorde min IBS betydligt värre.

La av med skiten tillslut och magen blev så mycket bättre!

• Biffus
    Friskare skrev 2013-06-01 23:33:04 följande:
    Det finns många hälsofördelar med LCHF. Många blir av med eller får lindrigare besvär av t.ex.

* ledbesvär

* allergier

* orolig mage

* sömnproblem

* akne och finnar

* huvudvärk/migrän

Man håller sig allmänt friskare och smittas inte lika lätt av de årliga influensorna och förkylningarna.Om du nu verkligen åt LCHF så har du antagligen en kropp med vissa genetiska variationer som är något udda. Jag har aldrig tidigare stött på nån som gått upp i vikt på det sättet av LCHF.  Det vanliga är att man bara trott sig äta LCHF men gjort helt fel. Det är många som missuppfattar vad det är att äta LCHF, eller förtränger att de äter en massa kolhydrater också.

Jag följde "boken" till punkt och pricka. Åt strikt lchf med de kolhydratsfattigaste grönsakerna och fuskade inte en endaste gång. Den enda sortens mejeri jag åt var smör ibland. Jag åt inga nötter och jag tränade mm.

Genetisk variation har jag knappast. Den kosten jag äter nu har ingen någonsin blivit överviktig på, men med lchf finns det flera som har blivit det.
Svar på tråden En LCHF-tråd :) (typ)