• Kexen

Stor bebis! HJÄLP!

Hejsan,
    Idag var jag hos läkaren på sjukhuset för en tillväxtkontroll och viktkoll för andra gången på grund av att mitt SF-mått är 38 cm och jag är idag i v.35+4. När jag fick reda på först att jag låg +25% över kurvan för normalvikt på barn höll jag på att svimma, sen frågade min sambo hur mycket vår bebis vägde i dags läget:-"3800 gram".

Så nu håller jag på att dö, jag har en månad kvar till BF och hon väger redan mer än normalt! Jag visste jag skulle få en stor bebis då jag vägde 4700 och min sambo 4300, men fortsätter hon växa som hon gör lär hon förstöra hela mig, jag är 158 lång och vägde innan 69kg innan graviditeten, jag har BARA en mega mage men väger nu 89kg. Jag är så nervös och rädd nu, jag har sett fram emot att få föda och har sett de som en positiv grej hela graviditeten, men nu är jag så rädd.
    Hjälp! Vad har ni för tips ni som fött stora barn? Vad gjorde ni för att förbereda er? Kommer ens storlek 50 passa en mega bebis??? Herregud!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Stor bebis! HJÄLP!
  • Glimra2

Min första var inte så stor, 3,8 kg med huvudomfång på 37, fick en ganska djup bristning och det tog 10 timmar.

Min andra vägde 4,5 kg och hade huvudomfång på 39,5 och hade en dröm förlossning, sprack ingenting och det gick på 5 timmar. Var inga problem att krysta ut honom :)
    En vän till mig blev igångsatt lite innan BF eftersom bebis var stor, kanske du kan be om det?

• ScandinavianMom

Om du vill börja prata igångsättning så se till att du är väl informerad om riskerna. Det finns en ökad risk för medicinska ingrepp som leder till komplikationer. Var säker på att du väljer den väg som du är säker på och att du vet både för och nackdelar med allt sjukhuset har att erbjuda.

Börja med att tacka nej till cytotec :)

Kunskap är makt!

• susannapanna

Jag har också en bamsing i magen, som det verkar. SF-kurvan ligger inom det normala, men precis på den övre linjen. Var på TUL idag i vecka 33 och bebis verkar väga 2400 kg just nu. De uppskattade födelsevikten till 4300 gram ungefär (även om det verkar väldigt svårt att förutsäga om man läser runt här på FL). 

Min mage är stor som ett hus, men själv har jag "bara" gått upp 7 kg hittills.

Är lite nervös, jag också.... 

• Gladskit

Du ska absolut inte stressa upp dig nu för tillväxt-ul har en ganska stor felmarginal. Men jag tycker du verkar ta det med ro, så fortsätt så! Läs på och förbered dig så gott det går, precis som du gjorde innan detta hände. Så kommer det säkert gå jättebra!

Jag fick en 5kg+ bebis och om du också får det så kommer du nog kunna hoppa över strl 50
    Vi hade nåt enstaka plagg i 56 som fungerade ett tag, sen gled vi raskt över till strl 62.

• JMorina

Har bara läst ditt första inlägg men lita inte på siffrorna!! Det kan vara huuur fel som helst! Ta det lugnt och oroa dig inte i onödan. Behövs det hjälp så finns det hjälp att få. Stöttekramar!

• Kexen

Tack alla snälla för svar!

Eftersom hon är så stor och ligger helt fixerad så misstänker jag att det kan även vara felkalkylering på hennes BF, men vi får se, jag ska iaf ut och gå och testa på lite huskurer för att försöka få igång förlossningen naturligt:)

Tack igen!!

• tredjegångengillt

Instämmer med övriga som fött stora barn - det behöver inte vara problem!

Första vägde 4255 - helt normal förlossning med bara normala små yttre bristningar.

Anda vägde 4415 - helt normal förlossning utan några bristningar.

Både jag och barn har mått bra. Och bebisarna har kommit ut starka och livshungriga!

Sedan känner jag inte någon som gjort TUL där vikten har stämt. Det verkar kunna diffa 500 g+/-

Håller med övriga om att kunskap är makt. Läs på, gör andningsövningar (profylaxandning is the shit om man vill känna att man har kontroll över sin smärta), se förlossningsförberedande filmer, prata BARA med kvinnor som kan ge peppande förlossningshistorier och lita på din kropp. Det värsta som kan hända är att det blir ett akutsnitt - och det kan det ju bli med ett mindre barn också.

Kram och lycka till! 

• ymmmi

Vårat tredje barn kom i vecka 37+2 och vägde 4120 hon hade str 56

• caledonianclear

Min son vägde 4985 gram när han föddes för en dryg månad sedan. Jag var förstföderska och förlossningen tog ca sex timmar från att hinnorna togs (blev igångsatt på bf). Eftersom jag öppnade mig otroligt snabbt i slutet fanns det ingen tid för smärtlindring så det enda jag använde var varm dusch och andning. Allt gick jättebra och jag har bara positiva erfarenheter av att föda en stor bebis. Mycket tack vare fantastisk förlossningspersonal som jag tyckte betydde otroligt mycket! Grattis till bebisen och lycka till!

• BELLAm2

Vikten på barnet spelar mindre roll, det är huvudmåttet kontra måttet på ditt bäcken som avgör. Läs på! Sök all information du kan om vilka ställningar som ökar ditt bäckenmått och undvik i möjligaste mån ryggläge. En tänkbar position är knästående med rumpan högt upp och knäna isär och överkroppen lågt ner-denna ställning ökar bäckenets omkrets med ca 3 cm-en väsentlig del alltså i sammanhanget. EDA ökar risken för bristningar om du inte känner dina krystningar-läs på om detta också och sök andra vägar om möjligt.

Svar på tråden Stor bebis! HJÄLP!