Inlägg från: scrapparlotta |Visa alla inlägg
  • scrapparlotta

Bad bara i ettan och tvåan??

Får barnen bara bada/simma i ettan och tvåan? Är det inget mer sen? Vad ska dom då ha lärt sig i så fall under ettan och tvåan? Min tjej ska börja trean nu och hon säger att det inte blir nåt bad då. Och det tycker jag är så synd, och lite orolig med. Hon har inte lärt sig dyka. Simma kan hon jättebra, både rygg och bröstsim. Men att vara under vattnet tycker hon är läskigt, och jag vet att dom sista gångerna nu övat att dyka, men hon vågar inte. Ska dom ha lärt sig det nu egentligen?  

• Svar på tråden Bad bara i ettan och tvåan??
  • scrapparlotta
    Ilovemyself skrev 2013-05-28 21:45:48 följande:
    Vi har ingen simning alls? De åker till badhuset en gång i trean och kollar om barnen kan simma, kan de inte det kollar de en gång till i femman.

Simmar era barn med skolan alltså?
    Ja, dom har åkt med skolan en gång i veckan nu då i ettan och tvåan. 

Men ok, det är olika från kommun till kommun då. Tindra kan ju som sagt simma jättebra, men det är det här med att vara under vattnet som hon inte klarar av. Och hon har gott i simskola på lördagar åxå (privat alltså) men känns sådär att slänga ut dyra pengar på det nu bara för att hon ska lära sig dyka och vara under vattnet, eller? Vi får försöka åka upp och bada vi själva då och då. 
  • scrapparlotta

Tack för era svar. Konstigt att det kan skilja sig så mycket från kommun till kommun. Tycker det skulle vara en självklarhet att dom ska få gå och simma under skoltid. 

Min dotter kan ju simma jättebra, både rygg och bröstsim, flyter, trampar vatten och så. Men det är ju det här med att vara med huvudet under vattnet och att dyka. Hon kan inte det bara, är det nåt som kommer att komma framöver när hon blir äldre tror ni? Lär hon sig inte det sen när hon går i högstadiet blir hon ju inte godkänd i idrotten....vore ju skit om hon föll på en sån sak....Nu är det ju några år kvar dit, kan man ju säga. Men tänk om....

• scrapparlotta
    Dixie skrev 2013-07-04 22:21:20 följande:

Jag tror det är viktigt att hon blir vattenvan redan nu, ju yngre de är ju lättare är det ju att leka fram att hon först blir våt om huvudet och sedan få vatten över huvudet och så småningom om dyka, passa på att åka och bada nu i sommar.
    Fast vi är i simhallen ganska ofta. Kanske inte varje vecka.....men ändå, vi har varit där så ofta att hon borde ha kommit över det nu vid det här laget......
  • scrapparlotta
    Dixie skrev 2013-07-04 22:40:15 följande:

Men vad gör ni i simhallen, det räcker ju inte att gå dit ,
    Jasså inte......heheehe.. ....Nä mest blir det lek i vattnet. Kastar bollar, skoj-tävlar lite....dom har såna flyt leksaker, typ mattor och sånt som dom flyter på och så. Sen brukar vi ha en liten stund då vi simmar riktigt, alltså simmar längder. Vi försöker få dom att hoppa i vattnet från kanten, och det gör dom båda....men bara där dom når botten så dom inte kommer under vattnet. Dom hoppar ju, men försiktigt....
Svar på tråden Bad bara i ettan och tvåan??