Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

Bad bara i ettan och tvåan??

Det enda som står ang simning står i målen för år 6 och där står det att barnet ska kunna simma 200 m varav 50 m på rygg samt kunna livrädda med livräddningsredskap.
    Hur mycket bad det är varierar nog mellan olika kommuner. Här badar de då och då (men inte särskilt ofta) ända upp till 6:an.
    Är mer intensivt under 7 veckor i ettan då alla erbjuds gratis intensivsimskola. Där får man gå tills man kan simma  

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Ilovemyself skrev 2013-05-28 21:47:39 följande:
    Vi får alltså betala simskola själva. Har precis betalat 3000kr för privatlektioner en termin åt min fjärdeklassare som inte kan simma, bara för att de måste kunna det i femman.

Finns ju simskola som simsällskapet ordnar också och den kostar ju och mina barn har gått där. Men för de barn som i ettan inte kan simma så ordnar kommunen gratis intensivsimskola för dom.

Och nu för tiden är det inte förrän i 6:an de behöver kunna simma men det känns ju alldeles för sent tycker jag
    Konstigt att de inte ordnar simning för era barn eftersom det står i målen att barnen ska kunna det. Visst kan jag tycka att det först och främst är föräldrarnas ansvar att se till att barnen lär sig simma men kan de inte det av någon anledning så MÅSTE ju skolan se till det eftersom målen i skolan är skolans ansvar att barnen uppnår  
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Bad bara i ettan och tvåan??