Inlägg från: kaffe |Visa alla inlägg
  • kaffe

Är rädd för att mitt barn är utanför, hur vet man?

Min syster hade lite samma problem med sin lilla tjej när hon gick i 2:an. Hennes bästis flyttade utomlands och efter det blev utanför. Hon var som din dotter och sa att allt var bra, men var oftast ensam på skolgården.

De hjälpte inte  att prata med skolan. Dom konstaterade det som min syster redan visste, att jo hon var ju ofta ensam på rasterna. Personalen på skolan gjorde inget för att få med henne i gemenskapen. Egentligen blir jag riktigt irriterad på dom som jobbar i skolvärlden, när dom ser en sån här sak, men inte agerar. När dom är så små är det inte särskilt svårt att få med alla barn i lekar om man vill. Tyvärr vill dom flesta vuxna inom skolan hellre sitta på sina arslen och fika än att engagera sej i barnen också på rasterna. 

Min syster löste dotterns utanförskap genom att själv engagera sej till 110% under en tid. Hon bjöd hem alla tjejer i klassen på pyjamas- och filmparty, ordnade grillning och kurragömma med hela klassen i skogen en dag under helgen.   Tog med sej barnen (oftast tjejerna i klassen) på olika aktiviteter som till parken med gemensamma lekar, till lekland etc.. etc.  

I början var dottern lite blyg men efter några planerade sammankomster med klasskompisarna tog dottern mer och mer plats. Så småningom var hon en i gemenskapen. Numera är hon aldrig ensam på skolgården längre. Det största problemet numera är att det alltid är en hög med barn som vill följa med hem och leka efter skolan varje dag. Men jämfört med hur det var innan så är det ett ganska angenämt problem.

• kaffe
    Hybr1d skrev 2013-05-28 10:30:36 följande:
    Jag tänker också så, att det är inte så svårt att få med tjejerna i gemenskapen om man bara vill, faktiskt. Jag tänker ställa mer frågor nu och har redan ändrat schemat så hon är med på fritids redan på morgonen och slipper komma till en full skolgård. Har sjukt dåligt samvete som låtit henne gå själv till skolan mycket denna terminen (vi bor nästan granne med skolan i ett litet samhälle). 

Det är ju ett bra vis att göra det på! Jag ska se vad för något jag kan göra som är liknande. Vissa av barnen (speciellt tjejer) i min dotters klass har jag fått känslan av är sådana som nog gärna lämnar andra barn utanför. Sådana som vänder ryggen och går ifrån om de ser dem. 

Önskar att vi bodde i en större lägenhet så större partyn var möjliga, har fått ha kalas hemma hos min mor. Studerar just nu så vi har inte haft råd att flytta större. 
    Det behöver inte kosta så mycket. Samla barnen i en park eller i skogen, ta med grill och be barnen ta med egen korv att grilla. Lek kurragömma eller någon annan lek. 

Köp en film, finns för runt 50-lappen. Lägg ut madrasser på golvet. Poppa popcorn och köp en påse chips. Mer behövs inte. Det behöv inga jätteutrymmen för att ställa till med lite kalas för barnen. Dom bryr sej inte. 

Svar på tråden Är rädd för att mitt barn är utanför, hur vet man?