Inlägg från: Funderande förälder |Visa alla inlägg
  • Funderande förälder

Åka kommunalt och val av skola?

Har en dotter på 10 år vars mamma, som dottern är skriven hos nu, ska flytta till en annan del av Stockholm vilket gör att vår gemensamma dotter måste byta skola då hon i dagsläget går i en skola nära mamman.

Varannan vecka när hon är hos mig blir hon skjutsad till skolan och åker buss hem själv.

Frågan är om man vågar låta henne åka tunnelbana för att byta till buss eller Saltsjöbanan i Slussen i rusningstrafik i hennes ålder?

Sedan är frågan vilket som är bäst. Att hon går i en skola nära den ena eller andra föräldern eller mitt emellan?

Att åka kommunalt mellan oss kommer ta drygt en timme när de har flyttat.

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Åka kommunalt och val av skola?
  • Funderande förälder

Finns det egentligen någon fördel med att gå i en skola mittemellan? Med tanke på allt man kan råka ut för som ung tjej i den kommunala trafiken. När tycker ni att man kan låta ens barn åka kommunalt till och från skolan? Det handlar som sagt om tunnelbana och buss med byte i Slussen.

• Funderande förälder

Tack Noran för dina svar. Hoppas fler kan komma med sina synpunkter. Tycker själv att det är för tidigt för min dotter att åka kommunalt med tanke på vad och vilka man kan stöta på när man åker tunnelbana. Vill inte utsätta henne för det redan. Jag förstår inte varför min dotters mamma tycker att hon ska gå i en skola mittemellan och ha långt både hem och till kompisar som hon förhoppningsvis får i den nya skolan. Kan man läsa eller vända sig någonstans för att få veta vad som anses bäst för ens barn i frågan. För det är för min dotters bästa jag kämpar för.

• Funderande förälder

Hon vet inte vad hon kan råka ut för som blottar, taffsare, tiggare, rånare mm och jag tror det är dumt att skrämma upp henne i onödan. Men så ser tyvärr verkligheten ut och jag vill in redan utsätta henne för det. Att hitta rätt buss eller tunnelbana är nog ett mindre problem. Skulle gärna vilja få lite fler argument för att låta henne gå i en skola nära någon av oss. Hennes mamma vinkar bort vänner problemet med att de kan hon träffa efter skolan i alla fall.

Svar på tråden Åka kommunalt och val av skola?