• oldy

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

fru mia skrev 2014-07-06 22:26:19 följande:

I fredags var vi på bvc, hade inte varit där sedan slutet på april. Nästa vecka blir lillan 11 månader & väger nu 9,3 kg & är 73 cm lång. Lika lång som systrarna vid samma ålder fast dom har vägt ca 2 kg mer =)

oldy: Mitt minne är lite segt men du jobbar väl på förskola?

Jag var också nyligen där och hon väger 10,5 kg och 76 lång. 10 månader är hon nu.

Japp det stämmer att jag är förskollärare, vilket bra minne du har!
  • oldy
    fru mia skrev 2014-07-11 11:02:24 följande:

Härligt när dom " har lite att ta av". Kommer Stina gå på samma förskola som du jobbar på?

Idag kommer äntligen maken hem =) han har varit i Tyskland & jobbat hela veckan & tycker det har gått hyfsat smärtfritt att va själv med 3 vildar men en vecka räcker =) vi har varit på stranden varje dag med min syster så lite hjälp har jag haft med tjejerna. Nu har jag äntligen fått se Evelin ta ett par steg (mot vattnet såklart...) kan inte säga att hon kan gå än men de tar sig.

Hur har ni det i den efterlängtade sommarvärmen?

Nej det ska hon inte, hade nog inte varit bra för någon . Jag jobbar i centrum och vi bor 10 min från stan, så jag söker mig i närområdet.

Wow, ensam med tre barn kan inte vara lätt! Speciellt detta projekt att åka till stranden, jag orkade två dagar i sträck men idag struntar vi i det. Härligt när man väl är där, men jobbigt före och efter, haha!

På tal om det, hur skyddar du Evelin från solen?

Jag kör med UV-kläder, UV-tält, solhatt & solkräm. Har UV-skydd i suffletten på vagnen med, perfekt när hon ska sova.

Duktig Evelin är som traskar själv! Stina håller mig i ena handen men går några steg själv emellanåt .
  • oldy
    Stora My skrev 2014-07-11 16:29:51 följande:

Det är härligt med sol och värme. Mannen har semester nu så jag har kunnat vara med de två äldre och bada i poolen. Vi har varit på stranden också hela familjen. Lilla killen fick sitta under ett parasoll med långärmat som skydd. Han somnade i min famn. Han har inte riktigt gillat när det varit så varmt den här veckan.

Samma här. Hon har behövt mer sömn och ikväll somnade hon redan 17.30! Gick inte att hålla henne vaken.. Stackarn!
  • oldy

Haha ja vi har också varit på djurparker. Skånes djurpark och Zoo i Köpenhamn. Stina tyckte djuren var intressanta så länge de rörde sig, annars pillade hon på folket jämte henne..

Hon har också 11 tänder som brutit igenom. Framtänderna är nästan helt uppe, så sött! Hon går nästan själv men behöver lite stöd i form av att hålla i mitt finger.

Om exakt en månad blir hon 1 år, helt ofattbart!! Vart tog tiden vägen?

Hon är riktigt busig och det är inte svårt att få henne att gapskratta.

Idag åt hon själv med sked, aldrig sett henne göra det innan. Det händer nytt hela tiden!

Min sambo börjar också jobba på måndag, tråkigt men man kan ju inte ha semester för evigt..

• oldy
    fru mia skrev 2014-08-02 20:27:50 följande:

Va duktigt att äta med sked! Evelin har försökt, hon stoppar skeden i munnen men när hon ska ta mer på skeden så hackar hon bara på tallriken & så slutar det oftast med att hon slänger tallriken i golvet eller sätter den up & ner på huvudet..

6 tänder har hon än så länge.

Haha ja men det är ungefär samma här med! Hon får ju inte in normala tuggor direkt, men hon förstår vad hon ska göra och får i sig lite iaf :).

Men nu har hon haft diarré i en vecka stackarn.. Hon har sovit dåligt i flera nätter och vissa har hon sovit som en sten då hon varit så utmattad. Bajsar i sömnen och gråter för det gör så ont, hon bajsar minst 10 ggr/dygn.. ;( Men peppar peppar, det har inte kommit bajs på några timmar nu!

Hur är det med er i sommarvärmen? Vi längtar efter hösten nu, hehe! ;)
  • oldy
    Stora My skrev 2014-08-08 15:48:03 följande:

Oldy:stackars liten. Inget kul med magsjuka. Hoppas nu hon slipper något mer.

Jag testade ge lilla killen skeden efter ni skrev att ni testat. Det gick rätt så bra. Han förstod vad han skulle göra och verkade tycka det var roligt. Har alltid börjat träna innan 1-års dagen, så de små kan äta sin tårtbit själv. Nu får han fortsätta träna. smile1.gif Annars är det bra men denna värmebölja uppskattas inte av liten.

Vad duktig han är! :) Har dina barn kunnat äta ordentligt själva vid 1 år? Det är inte illa!

Stina protesterar efter halva portionen om jag matar henne, hon vill själv. Det blir mat precis överallt, hon får duscha, jag får byta om och det som hamnar på golvet tar hunden ;). Men det är kul att hon vill själv.

Nu har jag varit hemma i över ett år, blev sjukskriven i gravidvecka 36 & sedan föddes hon ju vecka 38. Tiden har gått så himla fort!! Har tre månader kvar hemma med Stina, ska njuta och ta tillvara på denna sista tid. Tur att det är första barnet så detta får upplevas igen :).
  • oldy

Jag har köpt en docka och ett knoppussel till Stina i 1-årspresent. Sedan ska Stina börja på gympa till hösten, det får också tillhöra presenterna. Mina föräldrar ska köpa en bobbycar och de andra vet jag inte :).

Förr badade Stina bara 1-2 gånger per vecka, nu blir det minst en gång per dag pga allt kladd! Smidigast är om hon äter naken i sin antilop-stol, så är det bara till att skicka in hela alltet i duschen efteråt ;).

• oldy
    fru mia skrev 2014-08-10 00:00:33 följande:

Vilka bra grejer ni hade kommit på till era 1 åringar. Beställde iallafall duplo & en liten kärra hon kan dra med i ett snöre.

Mina stora tjejer har också fått äta 1 års tårtbiten själva vare sig dom kunnat eller inte, de hör liksom till.

evelin har sedan alldeles för länge varit väldigt "mammig" trodde det skulle bli bättre men har blivit tvärtom.. om jag tex råkar lämna rummet så gråter hon tills hon nästan tappar andan & ger sig inte. Om hon vet att jag inte är i närheten så går det bra.. hur har ni det?

Stina har varit precis likadan i några månader nu. Det går bra så länge som inte jag är i närheten, t.ex. när någon har passat henne har det gått hur bra som helst. Sen när jag kommer för att hämta henne bryter hon ihop när hon ser mig.

Hemma har inte min sambo fått ha henne så mycket för hon skriker bara efter mig.

MEN, min sambo hade två veckors semester nyss och efter det så är mammigheten borta! Visst är jag fortfarande hennes favorit, men det duger med pappa med.
  • oldy

Ja det är väl en separationsångest som brukar komma vid 8 månader.

Hehe gulligt att ge sig iväg på upptäcktsfärd!

Stina kan gå men den psykiska spärren att hålla i ett finger, vägg eller möbel är svår att bli av med.. Hon ska bara förstå att hon vill, kan och ska!

• oldy
    fru mia skrev 2014-08-13 00:07:03 följande:

Så var jag också när jag var liten, i början gick jag omkring med en pipmugg som jag höll mig i =)

Äldsta dottern tror jag de va som vi höll ett fat med bullar framför =)

Haha vad kul!
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?