• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Stackars Evelin, hoppas hon kryar på sig! Tor är jättesnorig och rinnig i ögonen, men har ingen feber och är pigg, även om näsan irriterar honom såklart. Vi har både Up & Go och Comfort 5:or till honom, Up & Go sitter bra, men har läckt kiss ett par gånger den här veckan vilket Comfort inte gör. Så vi växlar lite under dagen.

• Sara H
    fru mia skrev 2014-03-24 07:56:54 följande:

Om jag hade haft som Tor, snorig & rinniga ögon hade jag varit jätte gnällig =) dom är bra tåliga! Inga vattkoppor än på Evelin & febern har gett sig =)
    Skönt att febern är borta!

Ja, barnen är himla tåliga. Tor var pigg och glad imorse när han vaknade, men ju längre tiden gick desto hängigare blev han. Orkade inte leka utan blev bara hysteriskt ledsen vilket han aldrig blir annars. Men efter amning en stund somnade han med ett leende.
  • Sara H
    oldy skrev 2014-03-24 18:35:26 följande:
    Det står ju från 10 kg på 5:orna va? Men bra att de funkar ändå, för Stina har fått så goa lår så 4:orna stasar rejält där.. Då ska jag också prova 5:an på henne smile1.gif .
    Ja, 5:orna är från 10 kg, men Tor har såna biffiga ben att det är svårt att ens få på blöjan. Men när den väl är på sitter den kanon på honom! Står inte emot en rejäl omgång kiss lika bra som Comfort bara.
  • Sara H
    fru mia skrev 2014-04-10 10:44:46 följande:

Ja fy, de är skräcken :( jag har fått en tillskräck.. har sedan en tid tillbaka haft hjärtklappning, darrningar,viktnedgång lämnade blodprov igår morse, svar skulle komma med posten men läkaren ringde & sa att jag har giftstruma & skulle börja med betablockerare direkt & remiss till medicinavdelning dit jag skulle inom en vecka. Tror de låter säkert värre än det är men jävla skit fan..
    Usch och fy Fru Mia! Stackars dig!

Det kommer säkert gå bra! Min mamma opererades för struma redan när hon var 19 år, och hon har levt ett bra liv sedan dess. Men det kan vara lite meckigt att hitta rätt dos på medicineringen. Jag har hypothyreos (underproduktion av sköldkörtelhormon) och fick efter mååånga turer till femtioelva läkare äntligen börja med Levaxin våren 2012, då hade jag mått jättedåligt i ett halvår, men haft besvär ända sedan tonåren tyvärr.

Lycka till, hoppas du mår bättre snart!
  • Sara H
    fru mia skrev 2014-04-13 18:54:12 följande:

Tack snälla för svaren! Ska ringa medicinavdelningen i morrn. Undrar om Evelin kan blivit drabbad på något vis om hag hade de här redan under graviditeten :(

Hoppas verkligen att du får rätsida på det snart!

Evelin har säkert klarat sig jättebra i magen. Dock är det tyvärr hög ärftlighet på sköldkörtelsjukdomar, så var extra uppmärksam när hon blir äldre. <3

Min mamma hade för låg Levaxindos när hon var gravid med mina småbröder, men det har visat sig först nu när de är vuxna att de har autoimmun sjukdom mot sköldkörteln, och äter också Levaxin för det. Det är farligare för fostret i magen att mamman producerar för lite sköldkörtelhormon än för mycket. Det är därför de allra flesta gravida som äter Levaxin får höja dosen med ca 25% tills efter barnet är fött (jag fick höja från 75 till 100 mcg i vecka 26, då dök mitt T4-värde).

Håller tummarna stenhårt för att du mår bra snart! Kram!
  • Sara H

Åh, så skönt att höra fru Mia! Härligt att du fått så fint bemötande på sjukhuset, det är ju värt allt när man mår dåligt.

Njut och ha det riktigt skönt med familjen på Cypern!

• Sara H
    Stora My skrev 2014-05-10 21:58:40 följande:

Hur har det gått med att bli av med graviditetskilona? Jag har jobbat på under våren och har nu bara 1 kg kvar. Gick ju denna gång upp 20 så det känns skönt vara tillbaka, även om magen än är lite gravidputig. smile1.gif

Bra jobbat Stora My!

Jag gick upp hiskeliga 23 kilo och har ca 6 kvar. Men jag bryr mig inte så mycket, det är ju bara siffror som inte säger nåt om fördelningen i kroppen. Jag var spinkig och senig innan jag blev gravid pga mycket löpträning, nu tränar jag mer varierat och har byggt en del muskler, som ju väger mer men tar mindre plats.

Mina gamla byxor börjar sitta bra så jag fokuserar mer på det och hur formen känns, än om jag blir av med de där 6 kilona. Men ett par till ryker nog nu när jag kommit igång med löpningen igen efter nästan tre månaders uppehåll pga en rejäl benhinneinflammation som tog ut sin rätt...

Är jag hyfsat tillbaka i gammal god form till lillälsklingens ettårsdag är jag jättenöjd! Ser fram emot en sommar full av motion.
  • Sara H

Är på besök hos min familj i Värmland, här är det högsommarvärme och jag har inte packat med mig några sommarkläder.

Tor är rena rama Buddha och sitter där han sitter med sin kroppshydda. Inte alls intresserad av att krypa. Han är extremt lik mig till sättet som barn. Jag kröp inte heller, och han är en betraktare som gillar att titta och pilla på grejer i godan ro precis som jag också gjorde. Han har även ärvt sin rondör och tyngd från mig (vilket växte bort så fort jag började gå). Och han älskar all mat med tomat i, och det gjorde tydligen jag också.

Han imiterar vissa rörelser, som att vinka och "Imse vimse spindel" och även vissa ljud. Han tittar på vår hund Otto och säger konsekvent "Offo". Annars är det mest pruttljud med munnen, och han sjunger snarare än babblar.

Tre tänder har kommit upp i underkäken och de två framtänderna däruppe håller på att bryta igenom. Jag är på slutspurten med amningen och gör det i stort sett bara på kvällen innan läggdags. Så mitt mål att ha ammat färdigt vid nio månader, som ett tag verkade omöjligt, ser ut att kunna nås ändå. Men en akut blindtarmsoperation och drygt ett dygn på sjukhus förra veckan hjälpte till på traven, nästan som att fuska.

Ha det gott i värmen alla mammor och barn!

• Sara H
    fru mia skrev 2014-05-22 10:20:00 följande:

Jösses SaraH! Hur mår du nu då? Tor verkar vara en riktigt cool kille =)
    Nu mår jag bra!

Lite öm i såren då och då (det blev titthålsoperation så det är tre små ärr bara) då de sitter lite dumt till på magen.

Haha, ja Tor tar allt med ro. Får se om han fortsätter vara lik mig; jag började gå när jag var 14 månader (var sååå tjock!), så det kanske blir nåt liknande för honom.
  • Sara H

Fru Mia, skönt att du mår bättre!

Stora My, krya på dig! Inte kul att vara förkyld på sommaren!

Här har vi åtta tänder och 11 kg. Vår dunderklump har börjat röra sig mer den senaste tiden; står i krypställning och gungar men det går mest bakåt. Ålar sig framåt rätt snabbt dock. Han står och håller i sig med en hand och stapplar fram när man håller i honom. Roligast är att riva ut böcker från bokhyllan och att plinka på pappas elgitarr som står där bredvid. Han är totalt prylgalen och ska ha allt. Vinkandet hår i perioder; var väldigt populärt fram tills förra veckan, nu gör han vågen istället, hehe. Han har rest sig upp i sängen vid ett par tillfällen, det är hans viktigaste kamp nu; att ta sig upp själv från liggande till sittande. Och det går, ibland. Föredrar att sova på mage och lägger sig så självmant.

Det går framåt med språket och han tränar ivrigt på att härma "mamma" och "pappa" när jag säger det till honom. Men mest pratar han med nappen och vår hund.

Midsommar firar vi med besök av svärmor, tittar på resning av midsommarstången (hoppas på dans!) och äter gott. Dock väntas det bli regn (skräll) så vi får väl se hur det blir i slutändan. Sen blir det lite semester för oss hos min familj i Värmland innan det är dags att flyttpacka. Vi har köpt hus och sålt vår radhuslägenhet, så om ca 1 1/2 månad bär det av! Superroligt och superspännande!

Glad midsommar på er alla, stora och små!

Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?