• Cadencee

Hur ska jag minimera amningen?

Jag har en son på 2 månader. Jag kommer eventuellt att börja jobba när han är 6 månader (om jag får någon av de tjänster jag sökt). Hur ska jag göra för att lättast minska på amningen för att sedan ha slutat när han är 6 månader? Vill ej amma alls när jag väl börjat jobba då jag kommer jobba någonstans mellan 80-100%.

Har ni några tips? :)

• Svar på tråden Hur ska jag minimera amningen?
  • Cadencee

Flaskan tar han då jag pumpat ibland så att sambon kunnat mata så det går bra.

• Annat78

Då är du ju en bit på väg. Nästa steg är att introducera ersättning så att du kan börja byta ut mål mot ersättning. Ett dagligt mål i taget är väl bra

• cloudberry79

Det går snabbt att minska amningen, så vill du fortsätta amma så kan du helt enkelt fortsätta och trappa ner en-två veckor innan det är dags att börja jobba.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cosinus

Det går rätt fort att minska ja.

När min trea var 7.5 månad började jag jobba och då helammade han fortfarande (tog inte något annat när jag var hemma).

Så jag började 2 veckor på halvtid för att det bara skulle blir 4-5 timmar utan amning och då insåg han sitt eget bästa och gapade när pappan bara var hemma och han inte hade något val.

Så två veckor senare började jag på heltid och då ammade han innan jag åkte (morgonpigg bebis), när jag kom hem och kanske 2-3 ggr till på kvällen samt 2 ggr på natten.

Har börjat jobba vid 9, 5 (deltid), 7.5 och 8 månader och barnen har ammat 11, 12, 17 och 15 månader så jag har inte alls tyckt det varit ett problem att jobba och delamma. Däremot helamma faller ju direkt (det gick när jag jobbade 40 procent där när jag började vid 5 månader dock)

• Cadencee

Okej det låter ju som det inte vart något problem då :)

• m0desty

Vi började ge gröt och puréer från fyra månader och det var jättebra för dottern vars mage krånglat en del innan. Vid sex månader ammade jag bara på morgonen och till natten. Det kan du fortsätta med sedan när du jobbar också.

• EllisBell

Förstår inte kopplingen med att jobba och inte amma. Jag jobbar 100 % och ammar när jag är hemma. Går utmärkt

• Cadencee

För att jag inte vill amma när jag väl börjar jobba regelbundet. Och som det ser ut nu så vet jag ju inte om jag kommer börja jobba regelbundet till hösten eller bara strötimmar. Men blir det bara strötimmar så kommer jag från 6 månader att trappa ner amningen ändå.

Om jag utgår från mig själv så kommer amningen bara stressa mig om jag jobbar regelbundet och då är det bättre för hela familjen att trappa ner anser jag.

• Cadencee
    m0desty skrev 2013-05-27 21:59:33 följande:
    Vi började ge gröt och puréer från fyra månader och det var jättebra för dottern vars mage krånglat en del innan. Vid sex månader ammade jag bara på morgonen och till natten. Det kan du fortsätta med sedan när du jobbar också.
    hur kunde en dags matintag se ut för henne? :)
  • m0desty

När hon var sex månader:
    6.30 ammade
    8.00 gröt
    10.30 mellanmål, majspure eller frukt
    12.00 lunch, någon barnmat på burk
    14.30 mellanmål, majspure, frukt eller annan grönsak
    17.00 kvällsmat, någon burkmat, fisk om lunchen varit med kött och tvärtom
    19.30 gröt
    20.30 ammade

Man får prova och hitta det som funkar bäst. Sedan ompröva och öka portionerna allteftersom. Vi har haft ganska lätt med maten och en bebis som varit intresserad av att äta mat. Nedtrappningen av amningen kom automatiskt av detta.

• cloudberry79
    EllisBell skrev 2013-05-28 06:56:23 följande:
    Förstår inte kopplingen med att jobba och inte amma. Jag jobbar 100 % och ammar när jag är hemma. Går utmärkt
    Jag tänker likadant, jag kommer definitivt fortsätta amma när jag börjar jobba, om än inte i exakt samma omfattning.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Tygtiiger

Om det är fyra månader kvar behöver du inte börja planera ett dugg. Det är en enorm skillnad på att amma en sexmånaders och en tvåmånaders. Jag delammade båda mina barn när jag började jobba, den ene vid sex månaders ålder och den andra vid åtta månaders ålder. Brösten anpassar sig. 

Jag ammade morgon och kväll - och natt.... - och om jag var hemma på dagen fick han en slurk mitt på dagen om han ville. Med ettan hade jag med en pump på jobbet om jag skulle få ont i brösten men med tvåan behövdes inte det.

När jag började jobba natt slutade jag amma tvåan för han var tvungen att vänja sig av med att amma på natten för att pappa skulle kunna ta honom.

Ta det som det kommer. Sisådär en månad innan du vet att du ska börja jobba kan ni börja introducera gröt och smakportioner i lugn takt, så ammar du så mycket eller lite som du känner för och ger flaska resten. (För mig har det tagit max en vecka att sluta amma helt). 

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Hur ska jag minimera amningen?