Inlägg från: KungligtSnygg |Visa alla inlägg
  • KungligtSnygg

Folk kommenterar vad jag äter

Jag råkar ibland ut för att folk  antar saker om mig som inte är särskilt positiva. 
    Tex så pratade jag med en ytlig bekant häromdagen på ett café där vi råkade träffa på varann av en slump. Vi satte oss och fikade ihop. Jag frågade om han tror att kaffe är nyttigt eller onyttigt.  Som svar på det frågar han vad jag har ätit idag. Jag säger att jag ätit banan, bär, kokta ägg, fet naturell yogurt och mandlar.  Han svara att det är väldigt onyttigt och innehåller mycket socker. Fortsätter hålla en föreläsning om hur jag egentligen borde äta och hur jag måste undvika socker (Jag äter aldrig socker eller mjöl etc). Sedan säger han "Men rör du någonsin på dig då?!" med en anklagande min. Ja, jag tränar 7 dagar i veckan, 40 minuter om dagen.
    han blir mycket förvånad och bestört men fortsätter säga att det är fel. Man ska träna mycket mindre.

Det händer ibland att folk jag knappt känner säger åt mig att jag måste börja träna och sluta äta skräpmat. De säger det ofta i förbifarten. Fast jag äter aldrig skräpmat och jag tränar mer än de flesta. 
    Eftersom jag är vegetarian äter jag stora mängder grönsaker. Detta brukar också folk kommentera. Att jag "alltid vräker i mig" mat, ofta uttalat på ett elakt sätt.  Många pikar får jag.

Tror ni man säger så här till folk man tycker ser tjocka ut? Tjock och slapp?
    Eller är det en sak man får för sig att säga för att visa sig bättre än någon? Skulle ni säga att det ligger en viss sexism bakom? 
    Jag tror inte det direkt syns på mig att jag tränar mycket och så eftersom jag har kvinnliga former, liksom timglasformad och är inte jättesmal typ bmi 23 tror jag.

• Svar på tråden Folk kommenterar vad jag äter
  • KungligtSnygg

Brukar de säga så till alla de träffar alltså? Eller utgår de ifrån att jag är en ohälsosam person? 

• KungligtSnygg
    Fiona M skrev 2013-05-26 20:20:34 följande:
    var det inte just att du frågade om kaffe var nyttigt/onyttigt som föranledde detta i det första exemplet?
    Jo jag frågade om kaffe. Men svaret hade ju inget med kaffe att göra alls. 
  • KungligtSnygg
    Biffus skrev 2013-05-26 22:13:00 följande:
    Folk har alltid åsikter om ens kostvanor. Jag får alltid höra "du äter för mycket, men du är 'för smal'" och "man blir tjock av frukt men du är så smal" (jag är low fat raw vegan, så det är inte ovanligt att jag ex äter flera kg melon i en sittning). Det har snarare med deras ångest att göra än att du gör fel - jag själv är hälsosam, men folk klagar ändå!
    Ja nog är det så. Äter för mycket ja - om det vore kött hade det varit för mycket men de har nog ingen vana vid att äta så mkt annat än sådant. Några av de som har klagat mycket på mig lever själva på glass, chips och snabbmat, samt skryter över att de aldrig äter mat. 
    maggank skrev 2013-05-26 20:14:58 följande:
    Men fy. Vad skulle hända om du ifrågasatte varför de känner ett behov att tala om för dig vad du ska eller inte ska äta?
    Mja när någon säger sådant här eller förolämpar mig så brukar jag känna att jag inte ska behöva argumentera med en sådan här person alls. Jag håller inte med, mest tittar på dem utan att röja en känsla.
    De tycker nog att de berättar "sanningen" för mig medan jag tänker "jaha du tror det?".
    Sölve skrev 2013-05-26 19:06:14 följande:
    Haha, jag vet inte. Jag har fått många kommentarer om hur jag äter och tränar. Det lustiga är att det började för kanske ett år sedan. Jag har tränat mycket i flera år och varit noga med maten och tom jobbat med träning, men aldrig att jag har brytt mig om hur andra gör. Nu däremot så tycker folk att de har rätt att sitta och läxa upp mig (och antagligen andra) och berätta hur man ska göra och leva. (Mest på internet, men också irl.)
    Och med hälsopsykos menar jag att facebook, bloggar och instagram svämmar över av mat och träning från folk som tidigare aldrig brytt sig ett skit. 

Jag ler mest och tycker att de är rätt söta i sin dumhet. 
    Ja..jag förstår. Nej jag kan inte tycka det är sött. Det ligger något fult bakom som jag inte bortser från. Det är som att de sitter och säger att jag är både oattraktiv och dum i huvudet. Utan att jag frågat.
    Zizzy Zimsson skrev 2013-05-26 19:15:39 följande:
    Låter som väldigt nyttig mat i mina öron! Påstod han att du fick i dig för mycket socker av denna mat?
    Aningens lite finns det i bananen och bären men knappast något att bråka om!

Dessutom undviker du vanligt socker och mjöl (stärkelse).
    Japp han menade att det var onyttigt att äta så mycket socker ^  ^ 

F ö, att jag frågade om kaffet var inte för att jag anser att han har svaren som jag inte har. Men eftersom det står ena dagen att kaffe är onyttigt och andra dagen att kaffe är jättenyttigt, undrade jag vad han tänkte om det hela. Det betyder inte att anser att han vet bäst. Jag tycker det är intressant att höra vad folk tycker i vissa frågor ibland..och att spekulera lite, i synnerhet i helt andra frågor än mat, men i min värld är det funderingar...och inte somså att den dumme frågar den smarte om sanningen.
    tossan skrev 2013-05-26 19:48:01 följande:
    Förstår dig precis. ja äter precis de ja känner för men har alltid rört på mig. tränar hårt 3gg i v å går alltid en h varje kväll. funkar för mig å har gjort i alla år. finns alltid någon som tittar snett när ja sitter å smäller i mig typ en pizza medans kompisen som tränar lika hårt tar en sallad. jag skulle inte kunna hålla nån speciell "diet" särskillt länge då ja lessnar väldigt fort på samma mat hela tiden.. du verka inte äta speciellt onyttigt så ta inte åt dig. hade varit annat om du käkat som ja å kamske haft övervikt. men har man ej de å känner att de funkar de man gör så finns de ju ingen anledning till att ändra på det :)
    Ja folk tänker mycket på det de ser i stunden...eller inbillar sig att de ser. För en 10 år sedan var jag tjock eller hade bmi på 26. Då brukade jag gå och dricka kaffe på ett ställe ofta. Jag valde alltid kaffe med en skvätt mjölk i, aldrig några sötsaker. Tillslut sade de som jobbade där, som jag hört tala om att andra gäster är tjocka bakom deras ryggar "Hördudu, man kan faktiskt bli fet att att dricka kaffe också!". 
    Inte för att det har något med frågan som inledde en konversation häromdagen.. inte alls eftersom det var på en annan plats i en annan tid och jag hade inte tänkt på det förrän typ just i skrivande stund. 

• KungligtSnygg

När jag tänker efter är det jävligt många som har anklagat mig för att vara fet. Även när jag inte varit fet...alltså nu. Är det så provocerande att väga en 60 kg att folk bara måste få en att känna sig fet och ful? Jag tycker det känns sexistiskt på något sätt.

• KungligtSnygg
    tossan skrev 2013-05-26 22:57:01 följande:

Nä men om ja hade en vän som va överviktig å bara t skräpmat hade ja försökt få med den vännen att äta nyttigare och kanske börja röra sig lite. bara för att ja bryr mig. få den att förstå att de kan bli farligt i framtiden. sen om de va en okänd person kunde ja inte bry mig mindre. men ja vill att mima vänner ska må bra. Fysiskt och psykiskt.
    Men det är en skillnad på att säga sådant för att man inte står ut med att se en fet eller ohälsosam person för att man föraktar personen, och att vilja den andre väl. Det sägs naturligtvis på olika sätt och skillnaden märks tydligt när man talar med varandra. 
    Även om man vill väl får man se upp med att kommentera om man inte blivit ombedd att göra det tycker jag..  eftersom välvilja kan kännas som anklagelser om det sägs på fel sätt och då kan det får precis motsatt effekt tyvärr.

• KungligtSnygg
    Fiona M skrev 2013-05-27 19:17:51 följande:
    äh, jag gissar att han högg vidare för att han kände sitt kaffedrickande ifrågasatt.
    Fast jag själv satt ju där med en kopp kaffe.
    :)

Jag är mer van vid folk som förstår att en fråga inte är ett påstående utan en fråga.  Men visst kan han ha tolkat det så.
Svar på tråden Folk kommenterar vad jag äter