• Jullan

Insemination

Hjälp! Jag får inga svar från vår läkare. Redan innan utredningen pushade han för ivf. Nu när vi fått provsvaren visade de att min sambo har ett lägre antal spermier än normalt varför läkaren tyckte att vi skulle välja ivf. Vi tror att det låga antalet kan bero på att min sambo hade feber när han lämnade provet och skulle därför eventuellt ändå vilja försöka med insemination eftersom det är mindre ingripande men vi får inga svar från läkaren.

Är det någon som vet hur det fungerar? Ställer man sig i någon kö? Kan man stå i kö för ivf och insemination samtidigt? Kan vi vända oss någon annanstans utan att behöva göra utredningen igen?

Hoppas att det är någon som vet!

• Svar på tråden Insemination
  • PiOmiO
    Jullan skrev 2013-05-24 20:17:04 följande:
    Hjälp! Jag får inga svar från vår läkare. Redan innan utredningen pushade han för ivf. Nu när vi fått provsvaren visade de att min sambo har ett lägre antal spermier än normalt varför läkaren tyckte att vi skulle välja ivf. Vi tror att det låga antalet kan bero på att min sambo hade feber när han lämnade provet och skulle därför eventuellt ändå vilja försöka med insemination eftersom det är mindre ingripande men vi får inga svar från läkaren.

Är det någon som vet hur det fungerar? Ställer man sig i någon kö? Kan man stå i kö för ivf och insemination samtidigt? Kan vi vända oss någon annanstans utan att behöva göra utredningen igen?

Hoppas att det är någon som vet!
    Hej..
    Begär att få göra om ett spermaprov, men ställ er ändå i kön om det är det läkaren föreslår. De skulle inte förslagit IVF om skulle trott att det fungerade med insemination då IVF är ruskigt dyrt. Köerna är långa (men beror självklart på landsting) OM ni tror att di kommer lyckas med insemination sök privat och gör en insemination med mannens spermier, det är nog inte så värst dyrt (samtidigt som ni står i kön till landstinget)  
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Anonym (2a prov)

Håller med PiOmiO, det rimligaste är väl att ni gör om spermaprovet??

När vi gjorde vår utredning hade min man haft influensa (rejäl) cirka 2 månader innan provet togs, provet var katastrof, nästan inga levande spermier alls! Han fick göra om det 2 månader senare och då var det toppvärden!
    Utredningen visade sen inga fel på nån av oss, men pga vår ålder rekommenderade de IVF (inte slösa nån tid), vilket vi gjorde. Även spermierna som han lämnade vid själva IVFen var toppvärden på, så första provet måste ha haft med influensan att göra.
    Resultaten vid inseminaton är ganska dåliga för de som inte blir gravida spontant, det är nog därför de rekommenderar IVF, man har nästan helt gått ifrån insemination på ofrivilligt barnlösa hetrosexuella par. Men vill ni prova det mycket hellre än iVF så ta upp det igen med er läkare!

Svar på tråden Insemination