Inlägg från: stadiljus |Visa alla inlägg
  • stadiljus

Timpris för redovisningsbyrå eller ekonomikonsult / controller

Ni som anlitar redovisningsbyrå eller ekonomikonsult till ert företag, hur mycket betalar ni per timme? Och hur många timmar köper ni in per månad?

Jag ska starta eget och funderar på vilket timpris som jag ska ta av mindre kunder respektive en kund där jag kommer att bli inhyrd som controller på halvtid. Jag har högskoleutbildning och flera års erfarenhet både på revisionsbyrå och som controller.

Tacksam för alla svar och kommentarer!

• Svar på tråden Timpris för redovisningsbyrå eller ekonomikonsult / controller
  • stadiljus

Tack för era kommentarer! Ni andra som läser får också gärna kommentera!

När jag jobbade på stor-byrå var jag på revisionssidan och gjorde mest revisions och konsultjobb och de tog 2200 minus rabatt för mig, vilket oftast blev 1320 kr i timmen men då jobbade jag mycket med väldigt stora bolag. Nu ska jag ha kontoret hemma från början och det blir lite kostnader för program och ansvarsförsäkring annars inte mycket att dra runt. Har funderat på 500-550 kr i timmen och 400 dit jag ska hyra ut mig på deltid. Kan tillägga att jag finns på en mindre ort så jag tänker att priset får vara i den lägre skalan därav också. Jag uppfyller kraven för auktoriserad redovisningskonsult så jag funderar på att fixa titeln i höst eller nästa vår. Sen tänkte jag bli medlem i FAR eller SRF. Vilken är bäst? Har tidigare erfarenhet av FAR men då jobbade jag mest med revision.

Håller helt med dig Kjellgren att det viktigaste är den personliga kontakten och att man verkligen skapar mervärde för sina kunder. Inte bara ringer en gång i månaden och tjatar om skattedeklarationen och säger hur mycket moms och preliminärskatt som ska betalas in!

• stadiljus

Jag bestämde mig för 600 kr i timmen och hittills har ingen reagerat negativt på priset som tur är! Har dock bara precis kommit igång och skaffat ett tjugotal kunder, de flesta bara bokslut (de sköter löpande själva) men har ett par större kunder som jag jobbar mycket åt så att jag klarar mig än så länge!

Svar på tråden Timpris för redovisningsbyrå eller ekonomikonsult / controller