• MotStrömmen

Snabb förlossning

Jag hade en snabb förlossning med min första, 5 h. Är nu gravid igen och har inte så många veckor kvar till förlossning nr 2.
    Och jag är livrädd för att få en lika snabb eller snabbare förlossning.
    Kände att jag inte hann med alls förra gången...

Min barnmorska är sjuk just nu, så jag kan inte prata med henne om det..

Nån som hade en snabb första förlossning, hur förberedde ni er inför er andra och hur blev den?

Vet inte riktigt va jag ska ta mig till.. :(

Har även drygt 2,5 h bilresa till förlossningen och de stressar mig massor oxå..

• Svar på tråden Snabb förlossning
  • kiwwi

Har varit i din situation.. och det bästa rådet jag kan ge är att ni mentalt förbereder er på att det kan gå fort. Fundera t.ex. på vad gör ni om ni inte hinner iväg alls utan får hemma, vem kan ni ringa som kan hämta sonen om det blir bråttom, lägg ut massor av handdukar i bilen om barnet kommer på vägen in osv. och se till att helt enkelt vara så förberedda som möjligt.
    Är ni på väg ut genom dörren och du känner krystvärkar och vattnet går, överväg att stanna hemma och istället få dit en ambulans då det kan vara säkrare och enklare att hantera om ni ändå inte lär hinna särskilt långt i bilen. Prata igenom hur ni ska göra i olika scenarion så ni är på samma fot för det går kanske inte att börja argumentera och diskutera när det väl händer.

Man kan inte påverka allt givetvis men de scenarion som kan vara tänkbara kan man ju i alla fall ha tänkt igenom innan, det ger lite sinnesro.  

Vi blev inte tagna på allvar när vi va oroade över ännu en snabb förlossning med tvåan så vi diskuterade igenom hemma och verkligen förberedde oss på att det kunde gå fort och att barnet kunde komma hemma eller i bilen, den dagen hon föddes var vi därför minst chockade och tagna av alla när hon föddes i soffan på knappt tio minuter. Vi var helt enkelt förberedda på det.

Lycka till och hoppas allt går bra!           

• Lajkie

Min första förlossning tog 5 timmar från första känning till bebis.
    Andra tog 4 timmar från första känning till bebis.
    Tredje tog ungefär 3-4 timmar från första känning, det var lite luddig start.

• Lajkie

Jag hade laddat upp med handdukar osv inför en eventuell hemfödsel, men vi hann in med god marginal varje gång sådan tur var!
    De har dessutom fötts nån vecka tidigt så det har varit lite lurigt.
    Vi har ca 45 min till förlossningen men maken körde in på 20 min under påpiskning av en mkt smärtpåverkad fru ;)

• Lajkie

Har du 2,5 timme till sjukhuset så tycker jag verkligen att du ska kräva igångsättning!

• peppis1

hade en förlossning på 4h med min första när de blir dags för för 2an sa Bm på förlossningen att jag ska va bered på att de nog inte kommer ta mer än 2 h så är de sant som många säger kan jag inte tänka mig att du inte skulle få igångsättning beviljad. vet vissa som får de  för att dom är less och har besvärligt o gå sista tiden och helt enkelt inte orkar. 

• Maryam88
    MotStrömmen skrev 2013-05-21 21:55:01 följande:
    Sa dom varför du inte fick det?

Dom sa att dom inte startar en förlossning bara för första gick snabbt. Finns inga garantier att nästa blir lika snabb.. Det kändes fruktansvärt. Jag kunde inte sova om nätterna pga mardrömmar om att föda hemma med min son ensam och att inte hinna in till sjukhuset. Jag berätta de för läkaren som skrattade och sa "du får de att låta som att du tror att du ska få nån störtförlossning" kändes sådär lagom kul. Hehe men jag han in iallafall tack och lov :) men jag tror det är från sjukhus till sjukhus eller län till län.. Jag bor i Skåne.
  • Ludde03

Tycker att du borde få igångsättning med tanke på den långa restiden. Prata med BM. Min första tog 7 timmar, andra tog 1 timme och tredje 4 timmar.

• honeybee78

Har haft snabba förlossningar (1:an och 2:an) varav 2:an föddes i bilen utanför sjukhuset. Vi fick därför, inför 3:ans förlossning, ett datum för igångsättning ca 10 dagar innan BF. Igångsättningen var jobbig och förlossningen var seg och utdragen men det är en annan historia :)

• honeybee78

Det var min barnmorska som skickade remiss ang igångsättningssamtal till sjukhuset där jag tänkt föda. Det var inget som helst problem att få till igångsättningen för mig. Bor i Sthlms-området och har ca 10-15 min till sjukhuset.

• kiriaki

Nu har jag bara ett barn, blev igangsatt pga att jag gick over tiden och det tog ca 3 timmar mellan forsta varken och oppen 3 cm och tills han var fodd (varav 2 timmar var krystning och han satt fast sa darfor det tog tid) men kan ju dela med mig av min mammas forlossningshistorik:

Forsta barnet (min bror) fran forsta varken tills han var fodd, 40 minuter. 20 min resa till sjukhuset. Andra barnet (jag): Ca 25 min, samma reslangd till sjukhuset. Hon hann vara inne 5 min innan jag foddes..

Jag tycker absolut att du ska krava igangsattning TS, ge inte upp bara for att dom sager nej!

Svar på tråden Snabb förlossning