• jomma

Hur kan man INTE vara feminist!??

Tess26; jag skulle vilja påstå att feministiska rörelen gör precis som du önskar man ska göra;
    1. de är kvinnor som inte tycker synd om sig
    2. De tar ansvar
    3. De ryter ifrån och finner sig inte i att bli diskriminerade.

• jomma

Ärligt talat tror jag feminister skulle göra rätt i att byta namn exv till " jämställdist". Kolla på vad bra det gick när de började kalla sig arbetarpartiet o snodde det från sossarna.

Det många retar sig på är namnet, inte innehållet.

Jag vågar dock stå upp och kalla mig feminist, men det finns många som inte gör det. Varför inte bjuda in så många som möjligt för att bekämpa orättvisorna?

Börja med att byta namn kanske till det nån annan nämde; " humanist"?

• jomma

Apropå Respekts ryggdunkande av Anonym ( uuurp); ni är båda män som verkar ha lika åsikter i allt. Kan ni inte gå ut och ta en öl och ryggdunka varann riktigt ordentligt? Då kan ni helt oemotsagda gnälla om kvinnors dåliga val och hur dom får skylla sig själva?

Kram och puss

• jomma

Konstigt mitt förra inlägg skulle hamna i en annan tråd; varför kvinnor väljer män som är svin... Kanske har det ochså något med feminism att göra?!

• jomma

Helly; bara för att du trots att du är kvinna är nöjd med din situation behöver det ju inte vara så att alla som är diskriminerade "får skylla sig själv". Jag skulle önska lite mer ödmjukhet om man själv har insikter i saken.

• jomma

LFF; ja, det finns saker förutom hushållssysslorna som ska fördelas lika i hemmet; uttag av VAB, föräldraledighet och deltidsarbetande.
    Dessutom har jag roat mig att på olika trådar på Familjeliv konstatera att man borde fördela "smita iväg för att få egentid"; enligt dessa trådar har oftast mannen enorm fantasi och krativitet inom detta område. Det skulle kvinnorna också må bra av lite mer egentid inom ett förhållande med barn.

Något som kvinnor också skulle må bra av är en ordentlig pension när den tiden kommer. I alltför många hem kompenseras inte kvinnans nedsatta arbetstid i att man för henne exv pensionssparar privat. Tycker jag skulle vara sjäkvklart där två personer valt att göra det valet när barnen är små.

Och nej, tyvärr gäller detta inte millimeterrättvisa. Kolla hur många sk " fattigpensionärer" är män resp kvinnor.

• jomma

LFF; nu vill jag ge sig en stor kram! Håller med om detta otyg att klanka ner andra. Jag håller med om att det särskillt kan vara överjävliga kvinnor som trycker ner andra kvinnor.

ex min chef; bara för att hon uppoffrade sin kontakt med sina barn och gjorde karriär ska minsann ingen kvinna idag komma på hennes arbetsplats och göra andra val. Hon diskriminerar då kvinnor( hos oss är det mest kvinnor som väljer att vara föräldralediga- de måste ju efter förlossningen) som varit föräldralediga med sämre karriärsutveckling och löneutveckling.

Jag håller med i allt du skriver om att varför inte tillsammans kämpa mot orättvisor. Jag har inga problem med att byta lampor och vinterdäck. Dock är det många problem som är större än så där kvinnor missgynnas som grupp.
    Det finns nog kvinnor som inte i tillräcklig grad släpper in männen när barnen är små, men där har väl männen också ett ansvar?

• jomma

Weasly; jag tror inte det är många som tror att feminister som hatar män, inte rakar armhålorna osv.
    Jag tror att det bara är en härskarteknik ICKE feminister använder. Då menar jag ickefeminister som gynnas av nuvarande system och ej önskar förändring. Dessa personer har bidragit till att göra ordet feminist så laddat att många inte ens vågar säga att de är feminister fast de faktiskt är det om de skulle läsa den ursprungliga definitionen på ordet feminist.

• jomma

LFF; du är inne på rätt spår om att kvinnor måste lära sig att inte "ta skit". Problemet är att det finns människor som just använder ditt argument för att förklara att " därför får kvinnorna skylla sig själv att de blir diskriminerade". Tyvärr så är det inte så enkelt som att alla orättvisor akulle suddas ut bara för att kvinnorna "lär sig att ta för sig".

På min arbetsplats finns det jävligt kompetenta och duktiga kvinnor på att förhandla. Ändå ligger de ca 2000 kr lägre än motsvarande män i samma nivå och med lika lång erfarenhet.

I en förhandling exv löneförhandling finns det två parter; en anställd som önskar förhandla om en viss lön och den som slutligen beslutar lönen. Det spelar ingen roll hur bra den anställda förhandlar i en sådan situation när chefen önskar diskriminera exv kvinnan lönemässigt. Då säger någon; Byt arbetsplats! Men svaret på den frågan är att det hjälper inte när det är en strukturell diskriminering. Det är lika dåligt på nästa arbetsplats!

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??