Inlägg från: Anonym (FeministJavisst!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Anonym (Husmor) skrev 2013-05-20 22:27:10 följande:
    Jag är inte feminist. Jag sköter hushållet... Jag föder barnen. Jag byter däck och tjänar mest här hemma också. Jag valde att inte nöja mig med låg utbildning och skitlön och sen gå och vara bitter för det. Jag är fysiskt svagare än min man och kan leva med det.
    så du menar att det inte finns några som helst strukturella orsaker till att kvinnors utbildning och yrken värderas lägre, och att de till och med kallas för "kvinnoyrken"? Du menar att allting här i världen är individens ansvar och att strukturella ojämlikheter inte existerar? Intressant - Vidareutveckla det gärna! 
    Michael 310 skrev 2013-05-20 22:32:44 följande:

Klart du som individ har det yttersta ansvaret før hur ditt liv ser ut? Eller anser du att det ør någon annans fel om du tex inte utbildat dig eller skaffat barn med fel person?
    Jag menar att strukturella orättvisor påverkar individens förmåga att göra val- Ja. 

Menar du att det är slumpen som avgör vilka områden som är mer våldsdrabbade än andra? Till exempel.  
    Michael 310 skrev 2013-05-20 22:30:40 följande:

Fast hur ser de manliga ssk lønerna ut? Jo det ør lika pissiga som kvinnornas. Handlar ju om att hela yrkesgruppen behøver bættre løn inte enbart kvinnliga ssk...
    www.tv4play.se/program/nyheterna-malmö?video_id=2295813

Det du säger stämmer helt enkelt inte. 
    dennis02 skrev 2013-05-20 22:37:18 följande:
    Det finns väl inget land i världen där kvinnor är så fria och har så mycket rättigheter som i Sverige. Ändå gnälls det över bagateller, som t.ex. 1000kr i löneskillnad.

Vid vårdnadstvister så drar kvinnan så gott som alltid det längsta strået i det här landet. Medans pappan inte sällan fråntas rätten att ens umgås med sina barn bara för att han råkar ha lite problem med alkoholen el. likn.

Hur vore det om ni uttalade feminister istället kämpade för kvinnors lika rättigheter i andra länder, där kvinnan fortfarande ses som underdånig mannen och förtrycks, som t.ex. i Iran eller Somalia? Det borde ju vara mer pockande än att gnälla över millimeterrrättvisa i lilla ankdammen Sverige.
    Tusen kronor är inte en bagatell. Och att det finns orättvisor när det gäller vårdnad över barn betyder inte att feminismen inte behövs i Sverige- Och det finns väl ingen motsättning i att vara feminist och att också se till kvinnors globala ställning i världen? Eller?
    millan darling skrev 2013-05-20 22:40:33 följande:

Ja det har helt klart blivit mycket, mycket bättre i Sverige sedan 1900-talets början. Men att det ändå finns en löneskillnad alls är ganska sjukt. Oavsett om det är 1000 kr eller 1 kr.
    Visst har det blivit bättre - Det håller jag med dig om! Det är ju fantastiskt att vi får rösta och äga vår egen egendom! =D 

dennis02 skrev 2013-05-20 22:45:42 följande:
    Nej det är ju det jag säger. Bry er mer om de kvinnor som verkligen förtrycks i andra länder. Feminismen behövs allraminst i Sverige eftersom vi är världens mest jämställda land.

Jaha - Så att vi är jämställda nog tycker du? Så det är inte eftersträvansvärt för dig att nå absolut jämlikhet? Utan bara så länge det känns bekvämt för dig? Och du får gärna förklara varför man inte kan verka för både lokal och global rättvisa på samma gång? 
    dennis02 skrev 2013-05-20 22:45:42 följande:
    Nej det är ju det jag säger. Bry er mer om de kvinnor som verkligen förtrycks i andra länder. Feminismen behövs allraminst i Sverige eftersom vi är världens mest jämställda land.

Och Nej, Sverige är inte världens MEST jämlika land - Sverige ligger Nr. 4. Nr.1 kommer Island. 

www3.weforum.org/docs/GGGR12/MainChapter_GGGR12.pdf 
    jomma skrev 2013-05-20 22:51:57 följande:
    Herrejösses vilket liv det blev i denna tråd. Det är ju enbart larvigt att hävda att det är feminister som förtrycker andra! Löjligt att påstå att kvinnodiskriminering inte förekommer. Jag tror att det även finns diskriminering av män, invandrare, homosexuella osv, men nu diskuterades det feminism här. Jag tycker all form av diskriminering ska bekämpas och det är synd att ordet feminism fått en sån laddning att ordet ej kan användas.
    Visst är det sorgligt? =(
    dennis02 skrev 2013-05-20 22:53:09 följande:
    Naturligtvis är det ok att verka för både lokal och global rättvisa. Men det kanske är lite viktigare att hjälpa kvinnor i de länder där det verkligen finns ett förtryck. Är du inte enig med mig om det?

Och jag menar att det råder VERKLIGT förtryck här - I Sverige! Du kan inte vara enig med mig om det? 
    litentös skrev 2013-05-20 22:53:45 följande:
    Hahaahaha nu kommer alla feminister bli galna, men jag skulle seriöst ÄLSKA att vara den typiska "hemmafrun"! Jag vill skämma bort min blivande man och göra frukost åt han innan jobbet och tvätta hans kläder osv :D ta hand om barnen och städa hemmet så det är fint runt han hela tiden. Laga en god middag och massera hans rygg när han kommer hem från en arbetsdag och fixa och dona haha. Jag kanske är störd, men det är ett liv jag verkligen skulle kunna leva med :D
    Nejdå - Jag blir inte alls galen! Jag tycker förstås att folk får leva precis som dem vill! Jag vill bara ordna och röja lite så att kvinnor och män lever och verkar på samma villkor. Du får jättegärna bli en hemmafru! =)
    dennis02 skrev 2013-05-20 22:56:30 följande:
    Nej faktiskt inte. Ge exempel på kvinniförtryck som existerar i Sverige. Vilka rättigheter har inte ni som männen har?

Bara det faktum att vi har jourer, hem och organisationer som arbetar för kvinnor som blivit utsatta för våld (generellt av män) säger väl ändå något? Löneskillnader är ett verkligt problem såsom status på såkallade "kvinnoyrken", objektifiering är väl ändå ett riktigt problem, då kvinnors roll sexualiseras i stort sätt alla sammanhang och lagligt sätt diskrimineras kvinnor då en våldtäkt med flaska kan anses som ett tecken på blyghet - 
    Anonym (j) skrev 2013-05-20 23:10:38 följande:
    Kan det vara så att fler män är intresserade av höga positioner än kvinnor? Samma anledning till att kvinnor oftare väljer lågstatusyrke.
    Nej
    Dr Mupp skrev 2013-05-21 07:41:33 följande:
    Hedersmord kommer inte att stå på feministernas agenda eftersom de inte vågar kritisera islam för då är man rasist. 
    Men kära någon! Det kanske är så att jag som feminist inte ens vill beblanda mig med begreppet "hedersmord" eftersom att etnicitet, ursprung och religion är för mig oväsentligt. Det handlar om MÄNS våld mot KVINNOR. 

Capish?  

Jag tycker det är så löjligt att se argument som "tjejer får väl bara ta för sig mer då" - "Kvinnor vill inte vara chefer", Ni som skriver så här, gör ni det för att provocera? 

Sarakechi skrev 2013-05-21 19:26:29 följande:
    Skulle hellre dö än att kalla mig feminist.
    Fan, hos muslimerna och feministerna verkar den största offerkofta-åtgången finnas.

Sluta att bli så jävla kränkt för allt..
    Oj! 
    Anonym (kvinna) skrev 2013-05-21 23:14:14 följande:
    Jag har aldrig heller varit förtryckt. Snarare tvärt om. Jag jobbar i en mansdominerad branch, och känner ibland att jag uppskattas och får fördelar bara för att jag är kvinna. Jag är absolut inte en av de duktigaste och har inte samma genuina datorintresse (och kunskap) som många av mina kollegor. Ändå är jag "eftertraktad" i branchen. 
    Så då finns det absolut inte en endaste chans att Sverige är ojämnställt och att även du är utsatt för strukturell orättvisa som du kanske inte uppmärksammat? 

Vad bra - då kan jag ju sluta upp med mitt "feministtrams" och börja puta lite med läpparna i stället.  
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??