Inlägg från: GossipGirl |Visa alla inlägg
  • GossipGirl

Hur kan man INTE vara feminist!??

Sööderbönan skrev 2013-05-21 13:54:14 följande:
    Nej? Vi kanske är tjejer och kvinnor som vill visa att det går att värja sig mot "patriarkatet" och bli chefer osv.

Bara en gissning. 
    Varför skriver du "patriarkatet"? Inom citationstecken menar jag. Är det inget patriarkat vi lever i menar du?
  • GossipGirl
    Lilia skrev 2013-05-20 22:04:07 följande:
    Jag är kvinna och har aldrig blivit förtryckt eller märkt av något strukturellt förtryck mot mig. Därför är jag inte feminist. Feminister behövdes för hundra år sedan, inte idag.
    För hundra år sedan? He.. he.. he. Hur mycket har inte hänt under 1900-talet? Abortlagen, lika rösträtt, p-piller. Läs på lite innan du uttalar dig.

Hittade tråden nu och tänkte läsa igenom den. Känner att första inlägget statuerar exempel på vilken okunskap jag kan förvänta mig att stöta på.  
  • GossipGirl
    nord skrev 2013-05-21 15:06:55 följande:
    är p-piller feministiska måste jag ha missat. vilken feminist uppfann dom menar du?
    Haha, är det upphovsmannen som behöver vara feminist för att det ska ha främjat ökad jämställdhet menar du? Konstigt resonerat. Som sagt - tidigare var vår sexualitet inte ens vår egen ensak. Det kan man ju tycka är ett steg i rätt riktning, tycker du inte? ;)
  • GossipGirl
    nord skrev 2013-05-21 15:35:42 följande:
    du listade saker som var en konsekvens av feminismen. p-piller är inte en av dem. det var min poäng.
    Du har rätt i att jag inte var tydligare i mitt första inlägg - men mitt syfte är detsamma. Mycket har hänt under de senaste 100 åren som haft en positiv effekt på ökad jämställdhet. That's all.
  • GossipGirl
    12303 skrev 2013-05-21 15:38:11 följande:
    Jag är INTE feminist och för mig är det ingen SJÄLVKLARHET. Jag har aldrig fått höra från några män att kvinnor är tjatiga och jobbiga när man diskuterar om just det. Alla har väl sina egna åsikter, låt dom ha det?!  Sen absolut kommer det alltid finnas jobbiga och elaka människor som anser sig vara bättre än den andra och tycka att man ska ha högre lön osvosvosv. MEN det behöver inte bara vara män som beter sig så. 

P.s jag är tjej Skrattande
    Vaaad pratar du om?

Du har aldrig fått höra från några män - nej, ja just det. Det är ju det som är det relevanta. Vad männen tycker. Drömmer
  • GossipGirl
    mepetite skrev 2013-05-21 16:11:48 följande:

haha ja, kunskapen är gravt begränsad inom denna tråd. såg att någon frågade om vad feminism och ppiller har för något sammanhang, haha...
    Nej - ingen har frågat om det. Lär dig läsa.
    Och skriva.
  • GossipGirl
    Uranus skrev 2013-05-21 17:12:09 följande:
    Men feministerna arbetar för kvinnors rättigheter, emot män. En feminist skulle aldrig klaga om kollektivet kvinnor hade högre löner än män, lägre sjukskrivningstal eller längre livslängd. 

Feminister har inget problem med att majoriteten av prostituerade, alkoholister och hemlösa är män. Eller att 95 procent av alla som dör på arbetet är män. Feminister arbetar bara för kvinnors rättigheter. 

Varför skulle en man vara feminist?

Källa på det här, tack.

Feminismens syfte och eftersträvan är likställighet. Inte emot, inte bättre, inte mer. Vi vill inte vara underordnade och förtryckta män, men för det önskar vi er inte döda.
  • GossipGirl
    GossipGirl skrev 2013-05-21 17:27:55 följande:
    Källa på det här, tack.

Feminismens syfte och eftersträvan är likställighet. Inte emot, inte bättre, inte mer. Vi vill inte vara underordnade och förtryckta män, men för det önskar vi er inte döda.
    Rättelse; "förtryckta och underordnade män" hade kanske varit en bättre formulering. Förtryckta män vill vi verkligen inte vara. Skrattande
  • GossipGirl
    mepetite skrev 2013-05-21 17:32:16 följande:

va? i'm on your side...dåligt humör, lär dig läsa själv och sluta misstolka!
    Ber om ursäkt. Var helt övertygad om att du drev. Blir så uppspelt och förbannad att jag reagerade instinktivt. 

Läste ditt första inlägg. Visst ligger det mycket i det. Och 33 anledningar - yeay! 
  • GossipGirl
    nord skrev 2013-05-21 17:45:22 följande:
    hehe, kvinnor hamnar till och med i bråk när de försöker hålla med varandra tydligen
    Vad försöker du få sagt? Hamnar till och med i bråk när de försöker hålla med varandra. Anser du generellt att kvinnor brukar hamna i bråk?

Vilka andra förutfattade meningar kan du dra om två individer utifrån deras kön som tillför diskussionen? För jag antar att du försökte tillföra något med ditt inlägg.
  • GossipGirl
    nord skrev 2013-05-21 17:51:00 följande:
    inte nog med att du inte kunde läsa vad hon skrev. du kunde inte läsa vad jag skrev heller

kanske ska ta valium och lugna ned dig. 
    Kan inte lugna mig. Jag är så hetlevrad och känslostyrd. En riktig kvinna.

Nej, om jag ska vara uppriktig så är jag varken uppspelt eller förbannad just nu. Mest trött och leds på vad som skrivs.
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??