• Bitchos

Hur kan man INTE vara feminist!??

Det verkar som att de som inte är feminister inte har någon aning om vad de talar om. Kompisen menade på allvar på att alla feminister var manshatare, orakade och butchiga. Folk snöar in sig på ordet hen.
    Men jag antar att de kvinnor som inte räknar sig själva vara feminister vill ha fortsatta löneklyftor för lika arbete-bland annat. Det är fortfarande otroligt ojämställt i samhället. Till den grad att jag inte vet var jag ska börja.
    Det fanns också en tid när jag trodde att samhället var jämställt men sedan skaffade jag mig kunskap.

• Bitchos

När jag läser inläggen här vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Folk har ju verkligen ingen aning om varför feminismen behövs. Ordet feminism har blivit ett skällsord.

• Bitchos

Ett tips är att hå in på SCBs lönestatistik och kolla skillnaderna mellan män och kvinnors löner. Säg till om ni lyckas hitta ett enda yrke där kvinnor har högre lön än männen. De finns men det är försvinnande få.

• Bitchos

Det som få verkar förstå är att det finns en massa olika sorters feminism-allt från radikalfeminism till ekofeminism. Det finns med andra ord en himla massa teorier om vad feminism handlar om. Ordet feminism har blivit besudlat och det behövs ett nytt ord. Feminism har blivit ett skällsord. Som någon skrev: "humanist". Visst, kalla det vad ni vill bara ni inte slutar kämpa för lika rättigheter. Som en annan skrev att hon har minsann inte upplevt löneskillnader, att hon var en bra förhandlare. Men bra för henne men hon har inte förstått vad problemet ligger någonstans.
    När feministerna kämpade i början på 1900-talet så fick de heller knappast massan med sig men idag har vi dem att tacka för mycket. Bl a rösträtt och möjlighet till arbete. Men kampen får aldrig ta slut, den måste fortsätta för vi är inte där än. Och det måste vi göra även om Sverige tillhör ett av världens mest jämlikaste länder.

• Bitchos

Mymla: grymt bra inlägg! Huvudet rakt på spiken.

Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??