Inlägg från: läkarstudent |Visa alla inlägg
  • läkarstudent

Hur kan man INTE vara feminist!??

Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:06:10 följande:
    Jag hoppas att du skämtar! Du är förtryckt VARJE dag! Hur kan det ha undgått dig? Kvinnor är objekt i gott som varje medium, löneskillnaderna finns fortfarande och det är liksom ingen slump att det är kvinnor som jobbar för skitlöner inom vården, det om något är ett strukturellt problem! 

Anonym (absolut) skrev 2013-05-20 22:10:12 följande:
    Ja det är självklart att vara feminist.

Så länge kvinnodominerade yrken är lägre värderade än mansdominerade, så länge kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna, så länge kvinnor lever i våldsrelationer, så länge kvinnor måste söka skyddad identitet pga psyko X, så länge finns det skäl att fara feminist.
    Precis det här är anledningen till att jag inte kallar mig feminist. Feminismen utgår ifrån att kvinnan är förtryckt, och jag håller dels inte med om det, och dels tror jag inte att jämställdhet kan uppnås om man har det synsättet.
    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • läkarstudent
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:23:14 följande:
    Men - Alltså, kvinnan ÄR ju förtryckt. Det är ju problemet. Hur ska man uppnå jämlikhet om man inte erkänner och lyfter fram det menar du? Ge gärna exempel! 
    Nej, kvinnan är inte förtryckt, och genom att hävda det tar du på dig en offerkofta och därigenom motverkar du snarare jämställdheten. Inse att du kan göra dina egna val i livet och ta ansvar för dem istället.
    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??