• synthetical

När byta från babyskydd till bilstol?

Hej.
    Jag undrar när ni bytte från babyskydd till bilstol?

Vår son är 6 månader och väger 9 kg nu. Han sitter upp själv och när vi ska sätta honom i babyskyddet blir han galen. Han hatar att han inte kan sitta upprätt utan måste halvligga ner. Det är inte roligt att åka bil längre. Tror ni att vi kan byta till bilstol?

Har ni några tips på bra bilstol?

• Svar på tråden När byta från babyskydd till bilstol?
  • Ellie

Ni kan absolut byta nu. Enligt trafiksäkerhetsverket är en bilstol mycket säkrare än babyskyddet, och så fort de kan sitta upp själva går det bra att byta (samt när de visar tecken på att inte trivas halvliggandes).

Vi har en Maxi Cosi Mobi och är mycket nöjda, trots att den skymmer sidospegeln en del. Gott om plats för barnets ben (i vår bil - Volvo S40). Alla stolar som säljs i normala barnaffärer (tex babyproffsen, beginners o liknande) är säkra stolar. I övrigt är det en smaksak, men framför allt vad som passar just er bil, om ni vill ha den fram eller bak, om ni bryr er om utrymme för barnet eller för passagerare...

Ring gärna NTF och fråga om vad som passar just er bil. Åk sedan till en affär och prova lite stolar för att se hur barnet sitter och vilka finesser ni vill ha.

• izgo

Vi bytte vid 6 månader då sonen är väldigt tung och lång jämnfört med genomsnittet.

• Sisisisi

Enligt besafe bör man byta redan när barnet kan hålla huvudet stadigt. Andra säger när barnet kan sitta själv. Byt så fort barnet sitter bra i stol 2.

• synthetical
    Ellie skrev 2013-05-17 10:45:18 följande:
    Ni kan absolut byta nu. Enligt trafiksäkerhetsverket är en bilstol mycket säkrare än babyskyddet, och så fort de kan sitta upp själva går det bra att byta (samt när de visar tecken på att inte trivas halvliggandes).

Vi har en Maxi Cosi Mobi och är mycket nöjda, trots att den skymmer sidospegeln en del. Gott om plats för barnets ben (i vår bil - Volvo S40). Alla stolar som säljs i normala barnaffärer (tex babyproffsen, beginners o liknande) är säkra stolar. I övrigt är det en smaksak, men framför allt vad som passar just er bil, om ni vill ha den fram eller bak, om ni bryr er om utrymme för barnet eller för passagerare...

Ring gärna NTF och fråga om vad som passar just er bil. Åk sedan till en affär och prova lite stolar för att se hur barnet sitter och vilka finesser ni vill ha.
    Vi har en Peugeot 307 och har tänkt att ha stolen fram. Jag vill det eftersom jag ofta åker själv och gillar att ha kolla på honom.
    Vi va inne och kikade på stolar idag men kan inte bestämma mig. Väljer bland 4 st. Hur ska jag kunna bestämma?
  • Sisisisi

Vilka väljer du på? Jag skulle välja den som passar bäst i bilen och som barnet sitter bäst i. Vill ni inte köpa fler bakåtvända stolar innan barnet kan sitta framåt så välj en av de stolarna med längst användningstid.

• BängtRagnhild

Vi bytte nu vid tre månader. Hon trivdes inte i babyskyddet längre och kan hålla huvudet själv. Vi har en besafe izi kid och kör på läget där hon är som mest liggande..

• synthetical
    Sisisisi skrev 2013-05-17 18:22:47 följande:
    Vilka väljer du på? Jag skulle välja den som passar bäst i bilen och som barnet sitter bäst i. Vill ni inte köpa fler bakåtvända stolar innan barnet kan sitta framåt så välj en av de stolarna med längst användningstid.
    Vi väljer på 3 st Axkid kidzone den tycker jag e bra då man inte behöver ställa in huvudstödet varje gång utan det åker ner när man spänner åt bältet. man kan också ha den framåt.

sen Klippan triofix för att min man tyckte att den va snygg, tog lite plats, kunde vändas och såg säker ut

sen besafe x3 för att den såg skön ut och såklart säker med.

kan tänka mig att köpa ny sen när han ska sitta frammåt.
  • Sisisisi

Kidzone bör inte användas framåt utan såklart bakåtvänd tills den är urvuxen, finns ingen anledning att vända barnet innan man måste. Det är en stol som snabbt blivit populär och den funkar till ca 120 cm.

Triofix och izi kid är ju bara godkänd till 18 kg så då bör man köpa en till bakåtvänd stol innan barnet ska vändas.

Besafe släpper snart en ny stol, Izi plus, som är godkänd till 25 kg och ska funka till minst 5 år.

• synthetical
    Sisisisi skrev 2013-05-17 19:52:43 följande:
    Kidzone bör inte användas framåt utan såklart bakåtvänd tills den är urvuxen, finns ingen anledning att vända barnet innan man måste. Det är en stol som snabbt blivit populär och den funkar till ca 120 cm.

Triofix och izi kid är ju bara godkänd till 18 kg så då bör man köpa en till bakåtvänd stol innan barnet ska vändas.

Besafe släpper snart en ny stol, Izi plus, som är godkänd till 25 kg och ska funka till minst 5 år.
    Jasså, han i affären sa att det gick bra att vända Axkid.

Jag vill ju gärna ha en som håller länge. gärna 4 år iaf.

Har du något tips på en bra?

Svar på tråden När byta från babyskydd till bilstol?