• Anonym (bidragstagare)

Behöver jag betala tillbaka studiebidraget till CSN?

Jag hoppade nyligen av en kurs på universitet på 30p och som var på helfart, till denna kurs hade jag tagit studiebidrag (alltså inte lån), jag klarade två av de tre tentor jag gjorde vilket innebär att jag fick ihop 10p av de 20p som jag tentade. Riskerar jag att behöva betala tillbaka studiebidraget efter detta avhopp? 

Jag fick också ett meddelande från CSN om att de fått information från skolan att jag hoppat av där det stod:

"Skolan har meddelat att du avbrutit dina studier den _____ 2013. 

Är uppgifterna inte riktiga ska du kontakta skolan som i så fall får skicka nya uppgifter till oss. Du ska kontakta CSN om du har bytt till en annan skola eller sjukanmält dig till Försäkringskassan och vill behålla dina studiemedel när du är sjuk, eller om du har andra synpunkter på uppgifterna.

Om vi inte fått några nya uppgifter, kommer vi att ändra ditt beslut om studiemedel utifrån de uppgifter din skola har lämnat. Det kan innebära att du får betala tillbaka en del av studiemedlen. Har du fått beslut om studiemedel för fler terminer, gäller ändringen även de terminerna."

Vad för nya uppgifter jag behöver skicka in till dem? Behöver jag göra något eller kan jag bara låta det vara som det är, tycker det hela är väldigt otydligt formulerat när de inte definierar "uppgifter"...

Tacksam för svar då CSNs hemsida inte riktigt bidrar med några klara. 

• Svar på tråden Behöver jag betala tillbaka studiebidraget till CSN?
  • Vinterankan

Om det är så att du hoppat av (dvs inte bara missat tentor) så borde du nog ha anmält avhoppet till CSN för att inte få mer pengar. Möjligt att du kan läsa någon lättare kurs på distans utan studiemedel för att komma upp i tillräckligt med poäng för att få fortsatt studiemedel om du vill läsa något annat sedan. Men ring till CSN och fråga, det är de som vet.

• Anonym (bidragstagare)
    Anonym (+) skrev 2013-05-15 10:44:10 följande:
    jag fick betala tillbaka för att jag hoppade av en kurs, tog bara bidragsdelen.
    Vad var anledningen till att du fick betala tillbaka? Kommenterade dom det?
  • cloudberry79

Klart man måste betala tillbaka det studiemedel man fått för mycket, oavsett om det är bidrag eller lån! Om du fått bidrag för 20 veckor men bara studerat 16 veckor får du betala tillbaka för 4 veckor.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym (bidragstagare)

Ska ringa CSN nu och fråga dem vad det är som gäller för mig...
    Skulle kanske lagt till i huvudinlägget att jag under studietiden fick ett nytt jobb, ska höra med dem om jag behöver ändra information kring det, om det kan vara sådana uppgifter som de behöver. 

• Anonym (+)

det blir ju inte dom poängen som man sökt för. söker man för 100% och bara klarar hälften så självklart ska man betala tillbaka. fick ju pengar som jag inte hade rätt till...

• Anonym (Bidrag)
    Anonym (+) skrev 2013-05-15 11:07:58 följande:
    det blir ju inte dom poängen som man sökt för. söker man för 100% och bara klarar hälften så självklart ska man betala tillbaka. fick ju pengar som jag inte hade rätt till...
    Nej, det stämmer inte. Man betalar tillbaka om man avslutar studierna efter att man tagit 50% av poängen, inte om man fullföljer studierna men inte klarar sig. Då får man inte förnyat studiemedel men man betalar inte tillbaka.
  • Anonym (student)

jag behövde inte betala tillbaka men kunde inte få studiemedel igen innan jag läst de poängen  som saknades.

• Anonym (---)

jag fick betala tillbaka bidraget eftersom jag saknade poäng

• snedtak

Det är väldigt mycket spekulationer i tråden.

Om man avbryter sina studier har man bara rätt till studiemedel (lån och/eller bidrag) för de veckor man studerar. Har man fått pengar för fler veckor (CSN betalas ut i förskott månadsvis) får man betala tillbaka dem.

Om man genomför sina studier,men inte klarar sina poäng kan det bli problem med att få fortsatt studiemedel (bidrag och/eller lån). Man ska ha tagit 75% av de poäng man har fått CSN för (62,5% om det är första gången). Detta gäller högskolenivå, vet ej hur det är med gymnasienivå.

Om man tjänar för mycket pengar kan man också bli återbetalningsskyldig när din inkomst är inrapporterad till Skatteverket. Ditt fribelopp beror på hur många veckors studiemedel och vilken studietakt du tagit.

TS, om du fått ett heltidsjobb bör du kolla upp hur mycket du kommer tjäna. CSN räknar inkomster per halvår så det kan ev.finnas en risk för att du blir återbetalningsskyldig pga för höga inkomster.

• Mita1973

Hoppar man  av och fortsätter ta  pengar s blir man återbetalnings skyldig för det man motatgit efter studierna avslutats  men slutade du skicka in om pengar så är det lugnat

• scrubs01

Har du fått pengar (bidraget) för veckor du inte läst måste du betala tillbaka även om det bara är bidraget.

• M Y L F

Man blir återbetalningsskyldig för den tiden du inte gått i skolan. Om du hoppade av i Februari men fått utbetald feb-maj så självklart ska de pengarna betalas tillbaks.

Hur kan man tro något annat? Sedan så blir man även betalningsskyldig om man har mer än 22 % frånvaro från sina studier.

• M Y L F
    M Y L F skrev 2013-05-15 16:19:29 följande:
    Man blir återbetalningsskyldig för den tiden du inte gått i skolan. Om du hoppade av i Februari men fått utbetald feb-maj så självklart ska de pengarna betalas tillbaks.

Hur kan man tro något annat? Sedan så blir man även betalningsskyldig om man har mer än 22 % frånvaro från sina studier.
    Och måste rätta mig själv, 22% frånvaro gäller gymnasiet. Sorry passade nog inte i denna tråden.
Svar på tråden Behöver jag betala tillbaka studiebidraget till CSN?