• mmaDDae

"Importera" pojkvän från USA? HJÄLP!?

Jag är ny här, och jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig. Men detta är ett desperat rop på hjälp.
    Jag och min pojkvän har länge diskuterat ämnet att flytta ihop och leva ihop. Vi har "bara" varit tillsammans ungefär 2 år, men vi vet vad vi båda vill och vi vill inget hellre än att leva tillsammans. Han reste till Sverige sommaren 2012 för att spendera sina två veckors semester med mig. Och det är enda tillfället vi har träffats IRL som det heter. När han reste hem har ingen av oss mått särskilt bra utan varandra och vi känner att vi behöver varandra.

Det vi har är alltså ett distansförhållande, och nu vill han flytta hit till mig i Sverige för att bli min sambo. (Planer på  giftemål finns).
    Har kollat igenom självaste instruktionerna för blanketten han behöver fylla i på migrationsverket.se, och det väcker lite frågor. (Han ska göra ansökan online för att flytta/bli sambo med svensk medborgare)

Jag är svensk medborgare, utan jobb och lever för tillfället på försörjningsstöd, kommer detta bli ett problem?
    Jag och min pojkvän har inte pratat i telefon utan hållt oss på chattar för att skicka meddelanden/ljudklipp till varandra under all denna tid när vi varit ifrån varandra. Det finns även bilder på oss när han var här på semester i Sverige. Är det tillräckligt med bevis?

Finns det någon snäll själ där ute som har svar är jag väldigt tacksam för detta. Läget börjar bli desperat.

• Svar på tråden "Importera" pojkvän från USA? HJÄLP!?
  • mmaDDae
    scrubs01 skrev 2013-05-14 14:42:30 följande:
    Ja, hur ska du försörja honom hade du tänkt?
    Just nu är jag sjukskriven, men jag vill ju självklart jobba. Dock är lättare sagt än gjort.
    migrationsverket.se står det ju också att

Undantag
    Försörjningskravet gäller inte dig som: är medborgare i Sverige, annat EES-land eller Schweiz
  • mmaDDae

Måste tillägga att han har tillgångar och pengar. Samt en fullfjädrad Saab mekaniker utbildning*

• mmaDDae
    scrubs01 skrev 2013-05-14 15:00:06 följande:
    Har han jobb? Kan han språket eller måste han gå SFI innan han kan börja söka jobb? Hur ska ni försörja er?
    Han har anställning i USA men inte i Sverige. Han kommer behöva gå SFI för att lära sig språket riktigt då han bara kan vissa ord i nuläget. Tillgångar finns för att klara oss en viss tid utan att någon av oss jobbar. Med hans utbildning borde det inte vara svårt för honom att få jobb efter att ha lärt sig svenska.

Så nu är frågan, borde jag skaffa mig ett jobb innan vi gör ansökan?
    Finns även ett alternativ att bo hemma hos min mamma en tid under processen med jobbsökande.

Försörjningskravet är väl ändå inte ett måste eftersom jag är svensk medborgare?  
  • mmaDDae
    Jamieolivia skrev 2013-05-14 16:36:31 följande:
    Det underlättar om du har ett jobb och kan bevisa att ni kan klara er. Givetvis vill man inte att folk ska komma till Sverige och sedan leva på bidrag. Han kan ta med bevis på att han har pengar tills vidare, och också förklara sin önskan att lära sig språket så snabbt som möjligt.

Kanske kan han ta en kurs i USA i väntan på att ansökan ska beviljas?

Min man kom till Sverige med mig från USA och jag vill bara säga att det kanske inte är så lätt att bo i ett annat land och lära sig ett nytt språk och få jobb. Det gäller att ni båda är väldigt drivkraftiga, bor i en bra stad eller nära en större stad där det finns fler alternativ och att ni är beredda på att det kan vara skittufft till en början. Svenska är svårt. Tyvärr gick vi lite på att "men alla pratar engelska i Sverige och det är såå lätt att få jobb om man pratar engelska". Beror på var man bor och vad man jobbar med.

Är ni villiga att ha det tufft ett tag och jobba hårt på språk och att få jobb så kommer det att gå bra.

ps, Givetvis så finns det också de som har haft det väldigt lätt att lära sig språk och skaffa jobb, men de människorna är just drivkraftiga!! 
    Tack för ditt svar!

Självklart vet vi att det kommer att bli tufft, men vi båda är beredda på att göra vad som krävs för att vi ska kunna leva tillsammans. Min pojkvän har visat ett stort intresse för Sverige och svenska språket, jag har lärt honom lite svenska, och han har även en app med introduktion för att lära sig Bas svenska. Han har väldigt lätt för språk, vilket kommer underlätta enormt givetvis. 

Kan man göra en ansökan redan nu, trots att jag inte har jobb, men även ange detta i ansökan att jag kommer  att göra allt i min makt för att få jobb så jag och min blivande man kan försörja oss under ansökningstiden?

• mmaDDae
    Grön Anna skrev 2013-05-14 16:47:38 följande:
    Fast saab-mekaniker borde det väl tyvärr finnas överskott på här.....
    Jag och min pojkvän började prata med varandra just pga vårat gemensamma intresse av Saab. Ett "överskott" av Saab mekaniker kan diskuteras. Här i Sverige är mekaniker oftast bara just mekaniker och fixar det de får jobba med, det är sällan de är specifierade inom ett visst bilmärke såsom min pojkvän är (men givetvis hanterar han andra bilar likaså).
  • mmaDDae
    Coccolina skrev 2013-05-14 17:02:26 följande:

Du har inte funderat på att flytta till honom istället??
    Självklart har vi tagit upp frågan om detta. Proceduren verkade inte alls så simpel, och dessutom är prislappen betydligt större om de ens ska överväga att ta in mig i USA. 
Svar på tråden "Importera" pojkvän från USA? HJÄLP!?