• Coxia

Gravid med mjölk, ska jag donera?

Hej.

Jag har 2 veckor kvar till BF. Jag hade vid förra amningen massor med mjölk. Jag sparade i frysen och kastade 40 liter efter 6 månader. Sedan ett par dagar har det kommit droppar ur brösten, men idag rinner det. Måste ha bh med inlägg. Det är ju den hör tjocka gula mjölken som kommer. 

Borde jag höra av mig till sjukhuset och höra om de vill ha? 
    Om jag gör det "förlorar" då mitt barn på det? Jag är ju en sådan som knappt ens ser fördelen med bröstmjölk annat än just i början. Har inte satt mig in i hur mjölken ändras första tiden om man har mjölk innan man själv föder. 

Men kan mitt gula guld hjälpa någon liten på neo så kan jag ju lätt pumpa ett par veckor. Jag sitter ju ändå bara i soffan och väntar på mitt barn. 

• Svar på tråden Gravid med mjölk, ska jag donera?
  • Coxia
    Philippa skrev 2013-05-14 13:13:09 följande:
    Klart du ska donera!!
    Hur stor är risken att jag sätter igång min egen födsel tro? Om det ens fungerar så. 
  • Evelinas

Ring och prata med sjukhuset, kan absolut inte tänka mig att ditt barn förlorar något på det. Men dom vet ju säkert och kan tala om :)

• Afasi

Tycker du ska höra av dig till neo och prata med dig. Dom är nog väldigt kunniga där och vet hur du ska gå tillväga. Tänk på att varje droppe betyder otroligt mycket för dom och kan rädda barnens liv! Jag tänker absolut donera nästa gång jag ska få barn.

• UnikFamilj

Är det en frisk riskfri graviditet så är det nog lugnt, och om inte annat skulle du ju känna om sammandragningarna blir jobbiga. Skulle det dra igång så är ju bebis helt "klar" vid det här laget, så det är inte farligt så. Vill du själv av någon anledning absolut att förlossningen ska vänta, så är det väl kanske säkrast att låta bli. De flesta tycks ju ha börjat med hallonbladste och grejer när de kommit till 38 veckor... =D

Det borde inte påverka ditt barn, du kommer ha råmjölk efter förlossningen också. 

• Krusmatta

Det är väldigt strikta regler när det gäller mjölk som ska doneras. Men kolla med din barnmorska eller neo.
    Hade jag varit du hade jag nog sparat mjölken själv till en början, det är ju inte säkert att du får lika mycket mjölk den här gången som förra. Det går ju alltid att börja donera när barnet väl är fött.

• Coxia
    Krusmatta skrev 2013-05-14 14:42:46 följande:
    Det är väldigt strikta regler när det gäller mjölk som ska doneras. Men kolla med din barnmorska eller neo.
    Hade jag varit du hade jag nog sparat mjölken själv till en början, det är ju inte säkert att du får lika mycket mjölk den här gången som förra. Det går ju alltid att börja donera när barnet väl är fött.
    Tänkt på det också. Att helt enkelt handmjölka och spara och använda själv första dagarna. 

Jag är inte rädd om jag sätter igång förlossningen, det är bara ett plus.  Var på TUL för  veckor sedan och redan då var barnet 3 kg. 
  • Coxia

Jag skulle ringa tillbaka i morgon om jag fortfarande verkade ha mjölk i de mängder att jag kan samla ihop. 

• gavagai

Jag är tveksam till om man får donera innan man fött barn, men vet inte säkert. Hur som helst är det ju en del tester du och din mjölk ska gå igenom innan du blir godkänd. För mig tog det betydligt mer än två veckor från att jag först kontaktade dem tills jag fick börja pumpa, så hur som helst tycker jag att du ska kontakta dem nu.

Svar på tråden Gravid med mjölk, ska jag donera?