Inlägg från: Majblomman |Visa alla inlägg
  • Majblomman

Sluta amma ettåring

Min dotter har nyss fyllt ett år och ammas fortfarande morgon kväll och 1-2 gånger under dagen. Jag tror att jag vill sluta amma nu för hon är så stor men jag är för lat för det eftersom hon gillar amningen. Hur länge har ni ammat och tips på hur man ska sluta så skonsamt som möjligt?

• Svar på tråden Sluta amma ettåring
  • Majblomman

Hon äter vanlig mat men äter inte alls mycket. Det är enda anledningen till att jag vill sluta amma..

• Majblomman
    apa4ewer skrev 2013-05-15 00:18:21 följande:
    Okej men då kanske hon borde börja med lite mera vanligt? Vill ju inte vara bestämmande eller så om du tycker det.. Vad brukar hon äta då? Burkmat eller lagar du eget? Hur mycket på ett ungefär? Barn utvecklas ju olika och man kan ju se i ''gröna boken'' om ni fått sådan från bvc olika tips där. 

Hon väger knappt nio kg så hon är en väldigt nätt ettåring. Jag lagar egen mat och ger även burkmat. Hon äter frukost lunch middag o mellanmål. Det kan blir en burk mat i genomsnitt fördelade på lunch och middag. En halv portion gröt eller smörgåsbitar på morgonen, olika till mellanmål. Jag tror att hon äter helt ok i det stora hela. Till saken hör att hon bajsar ofta, om det nu kan ha nån betydelse.
  • Majblomman
    leiapp skrev 2013-05-18 19:42:13 följande:
    TS, slutade din dotter amma självmant på natten? Om inte hur bröt ni den vanan? 

Jag nekade henne bröstet på nätterna vid 7 månaders ålder. Det tog några nätter innan hon började acceptera det och vi fick sömn. Hade gärna sluppit det för det var hemskt att höra henne så ledsen men vi hade inget annat val eftersom hon tuttade hela nätterna och hon åt knappt vanlig mat eftersom hon åt nätterna igenom. Efter det började vi sova.
  • Majblomman

Jag fick nog och bestämde mig för att sluta amma henne på natten. Eftersom hon blev väldigt ledsen tog jag upp henne den första veckan, gick med henne, vaggade och sjöng. Efter några nätter började vi sova mer o mer istället för att hon snuttade på mig hela nätterna. Gav henne vatten när hon vaknade och provade med välling nån vecka senare och då tog hon den nån gång. Upptäckte att hon tar välling på flaska i brist på tutte nattetid om hon av nån anledning inte ätit sig mätt på dagen.
  • Majblomman
    hannis00 skrev 2013-05-21 22:51:57 följande:
    Har oxå en 1-åring som jag vill sluta amma, men jag vet Inte hur jag ska göra. Han tar inte napp inte välling eller ersättning. Vill inte suga på nappflaska häller. Tar gärna oxå i mot tips :)

Vill du sluta amma på natten eller öht?
  • Majblomman

Hade visst svarat dig innan :)
  • Majblomman
    apa4ewer skrev 2013-05-24 23:48:59 följande:
    Okej kanske börja ge lite mera av vanlig mat när hon vill tussa eller ge från flaska som är bröstformad? Ersätta det med napp eller något annat att ha i mun?

Fått bort förmiddagsamningen nu genom att ge smothie som hon ha suga i sig. Det blir istället för amningen. Väntar nån vecka innan jag gör detsamma med eftermiddagsamningen. Provade idag men det gick hon inte med på och jag vill ge henne lite tid att vänja sig vid att förmiddagsamningen är borta.
Svar på tråden Sluta amma ettåring