• Mentat

Varför tror ni inte månlandningen har hänt?

Fullkomligt patetiskt att det finns folk som tvivlar på månlandningen. Den är ändå en av de konspirationsteorier som är enklast att motbevisa: Radiosändningar kan pejlas. Att USA vann kapplöpningen till månen var en stor prestigevinst för dem och motsvarande förlust för Sovjetunionen.
    Det finns alltså folk som tror att Sovjetunionen inte skulle ha avslöjat en bluff när de hade pejlat in att signalerna till Houston kom från jorden (eller omloppsbana, beroende på konspirationsteori)

Pinsamt.

• Mentat
    Embla twopointoh skrev 2020-12-11 10:32:47 följande:

Jag brukar inte avfärda konspirationsteorier per automatik som vissa gör. Inte heller brukar jag ägna mig åt att se ned på andra människor med andra åsikter än mina. Jag är övertygad om att en del av konspirationsteorierna innehåller i alla fall vissa sanningar, även om slutsatsen som dras utifrån det kanske inte alltid är logisk eller förnuftig.

När jag hör en konspirationsteori, är det första jag försöker fundera ut om det finns något logiskt eller vettigt motiv bakom. Finns det någon som skulle tjäna på att vilseleda den stora massan i aktuell fråga? Kan jag inte komma på något möjligt motiv, är jag ett steg närmre att hålla den teorin för osann.

Folk har i allmänhet svårt att förstå vad vetenskap är och vad den kan visa (eller bevisa). Det gäller i lika grad konspirationsteoretiker som dem som hånar konspirationsteoretikerna. Det finns en övertro eller missförstånd angående vetenskap idag.

I fråga om just månlandningen så anser jag att det faktiskt finns motiv för att fejka en sådan, Kalla Krigets Space Race. Därmed inte sagt att jag anser det troligt att den var fejkad.

På exakt samma sätt skulle det finnas starka skäl att avslöja en bluff också och som jag visade i inlägg #53 vore en bluff oerhört enkel för Sovjetunionen att avslöja, vilket hade varit en massiv propagandaseger för dem!
    I just detta fall är det helt enkelt en löjlig konspirationsteori.
  • Mentat
    Jinks skrev 2020-12-11 13:58:02 följande:
    Skulle du lita på Putin om han hävdade att månlandningen var en bluff? Antagligen inte eller hur? Det blir bara ord emot ord. Mycket av det som sägs på RT är sant. Ändå finns det somliga som kategoriskt avvisar allt eftersom det är en rysk nyhetskanal.

Vad som somliga inte förstår är att relationen mellan nationer är mer komplicerad än en relation mellan två personer. Trots att USA och Ryssland är fiender inom vissa områden och bråkar om utrikespolitiken så samarbetar man inom rymdforskning. Sanktionerna mot Ryssland och hoten mot alla som vill köpa deras gas hindrar inte att man jobbar tillsammans på ISS och tar hjälp av varandras teknik.
    Eftersom avslöjandet av den påstådda bluffen handlar om något så enkelt som att pejla radiosignalerna hade ryssarna helt enkelt bara talat om för världen att signalerna inte kom från månen och hur de hade upptäckt det, varpå alla radioentusiaster lätt hade kunnat verifiera samma sak själva.

Q.e.d.

Konspirationsteorin är inget annat än patetisk.
  • Mentat
    Anonym (mr) skrev 2020-12-11 21:23:56 följande:
    Håller med. Den är patetisk. 

Om månlandningen aldrig hade skett så hade det funnits odiskutabla bevis för detta. Istället har vi ganska vattentäta bevis på att landningen skedde.
    Notera gärna att när konspirationsteoretikern inte har några argument börjar denne byta ämne och tala om något annat. Det är ett klassiskt mönster - ett som man f.ö. ofta märker inom politiken också.
Svar på tråden Varför tror ni inte månlandningen har hänt?