-
Ganska lätt att bevisa. Enligt ganska suddiga bilder står ju flaggan kvar.Anonym (X9) skrev 2020-12-07 16:15:39 följande:Ämnet är ständigt aktuellt. Det blir inga nya månresor trots att de lovar. En sak att de inte vill erkänna att det aldrig skett men att upprepa lögnen är en förolämpning. Nordkorea har väl en del sådana myter som är heliga. Tex att nedkomsten av Kim Jong-il föregicks av en regnbåge och en ny stjärna på himlen. I USA's fall är det att man for till månen och körde runt i en elbil trots att den tekniken inte utvecklades förrän decennier senare.
-
Dessutom var väl en av de första bilarna en ellbil. Just sayin.
-
Fenomenet elbilar är ingenting nytt. Faktum är att världens första bilar drevs helt eller delvis med hjälp av batterier. Redan 1898 tillverkade Porsche sin första elbil. Elbilarna dominerade i USA fram till början av 1900-talet, innan elektriciteten utkonkurrerades av bensinen och förbränningsmotorerna.Anonym (X9) skrev 2020-12-08 06:01:11 följande:1985 gjordes ett försök att lansera en elbil. Den kallades Sinclair C5 och blev en flopp. Gick att köra 3 mil och höll samma fart som en cykel. Idén var god men före sin tid. Idag ser vi hur utvecklingen exploderat. Elfordon av alla slag. Batterierna har blivit bättre. Månlandningen var redan ett självmordsuppdrag. Varför öka komplexiteten ytterligare genom att ta med sig en 210 kg tung bil (olastad) till en miljö där temperaturen växlar mellan 100 och -100 grader? 210 kg kanske inte låter mycket men är det när man bromsar in från 6000 km/h. Fanns anledning till att de plockade bort stolar. Dräkterna var inte gjorda för att promenera omkring med. La bilen av några km från månlandaren så kunde de inte ta sig tillbaka på egen hand. Datorn man använde sig av hade sämre prestanda än Commodore 64 som lanserades drygt 10 år senare.
Men men... Folk vill ha sina drömmar. -
Såklart är elbilarna vanligare nu. På 1800-talet var det inte många som hade bil överhuvudtaget om man säger så. Min kommentar var bara ett svar på att elbilen skulle ha uppfunnits långt efter månlandningen. Det är inte sant.Jinks skrev 2020-12-08 07:58:24 följande:Konstigt att jag aldrig sett det. Tittar man på gamla bilder så är det häst och vagn som totalt dominerar. Järnvägen var också dominerande under andra halvan av 1800-talet men började tappa mark på 1900-talet. Visst, det fanns u-båtar också på 1800-talet om man vill spetsa till det men tekniken var ganska begränsad. Enda man kunde göra med dem var att dyka i någon flod eller sjö. Sådana som kunde färdas över Atlanten var tyskarna först med. Man kan alltid spetsa till det och säga att folk åkte runt med elbilar på 1800-talet men i min verklighet har de börjat bli vanliga först på senare år.
Vad beträffar Sovjet så var det en sluten diktatur. Visst hade de kunnat skvallra men hade bara mötts med motpropaganda. Ungefär som idag. Istället byggde man ISS. Idag samarbetar man inom rymdforskning. Trots sanktioner mot Ryssland och konflikter så använder jänkarna ryska raketer när de tar sig ut i rymden. Den ryska modulen på ISS är den äldsta. Kineserna får inte vara med så de bygger sin egen. -
Då kanske du kan förklara varför man bygger en 17 ton tung månlandare om man inte ens avser åka till månen. Ska man fejka det kan man ju lika gärna bygga en i papie marche.Jinks skrev 2020-12-08 16:51:37 följande:Menade inte att det inte alls fanns elbilar. De hade en moon buggy helt klart och den gick att köra. Vad jag ifrågasätter är om tekniken var tillförlitlig nog att ta med sig till månen. Ser kul ut när de spelar golf på månen men det är en farlig plats där ett batteri som lägger av kan betyda döden. Den extra vikten äventyrade hela projektet. När du räknar ut kinetisk energi tar du m*v?2/2. Hastighet i kvadrat säger en del. I detta fallet var hastigheten 6000 km/h. Månlandaren vägde 17 ton fulltankad. På månen finns ingen friktion i form av luft. Att bromsa in var ingen lätt uppgift. Använda rätt mängd bränsle och hitta platsen för landning var kritiskt. Liten felmarginal. Imponerande att de klarade detta stående för man hade plockat bort stolarna. Allt för att hålla vikten nere. Bilen tog man dock med sig. Bara det säger mig att detta var ett propaganda stunt.
Är väl bara åka dit och kolla om flaggan står kvar. -
Det enda märkliga är att du är så tvärsäker. Från wikipedia:Jinks skrev 2020-12-09 00:44:31 följande:Man hade nog planerat att genomföra projektet från början. Efterhand som problemen hopade sig så tror jag det växte fram en idé att ta all utrustning man hade och filma själva månlandningen här på jorden. Fanns allt som behövdes. De hade byggt upp modeller av hela månytan. Detta är ingen hemlighet. Likaså kranar som kunde lyfta månlandaren. Man hade byggt upp en miljö för astronauterna som lika gärna kunde användas som en filmstudio. Jag snackar inte strunt. Du kan själv se dokumentärer där de målade kratrar och hade sig. Hundratals konstnärer var inblandade i detta. Man hade byggt upp allt längs en vägg. Fanns en bana så att astronauterna kunde åka förbi månlandskapet i en vagn, kika ut och vänja sig.
Kanske var det efter Gemini som den alternativa planen började ta form. Då färdades man i en elips och var under en kort period 1100 km från jordytan. Tre gånger så långt bort som ISS. Ungefär där Van Allen-bältena börjar. Rapporterade konstiga ljusfenomen och blixtar som trängde igenom stänga ögonlock. Antagligen insåg NASA att man tagit på sig en för stor uppgift. Antingen fick man erkänna för skattebetalarna att man slösat bort deras pengar eller sätta ihop lite satellitbilder och filmsekvenser. Konstigt att ingen i den här tråden nämnt Bart Sibrel. De bilderna han kom över såg onekligen misstänkt ut.Rymdsonden Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) har tagit, dock suddiga, bilder av landningsplatserna där man kan se månlandarnas landningsdelar, vissa experiment och även ana fotsteg.[3] Även till exempel Japan har skickat upp sonder som tagit foton av landningsplatser, fotsteg och andra efterlämningar.[4]
-
Ja alla är verkligen emot er konspirationsteoretiker. Stackars er.Jinks skrev 2020-12-09 12:51:15 följande:Man anar inte fotstegen. Gigantiska i förhållande till allting annat. Jarrah White gjorde en video där han analyserade bilderna. Märkliga är att stegen tonar ut om man följer dem hela vägen. Efter 40 år av partiklar som regnar ner borde det vara svårt att se något överhuvudtaget. Rymdorganisationerna samarbetar. NASA har kunskap och pengar som behövs för de egna projekten. Kina har ju skickat en sond till månen. Visst hade det varit kul om de gjort åtlöje av USA men världsekonomierna är sammanflätade. Trots vapenskrammel och hetsig retorik så ligger nästan hela världsproduktionen fortfarande i Kina. Det är mest spel för gallerierna. Därför landade Kina sin sond långt från Apollos påstådda landningsplats och la inte i den biten. Hade varit kul om de tagit närbilder av flaggor och utrustning som lämnades kvar. Istället tog man bilder på sand och sten.
Du har inga som helst bevis för din tes. Allt talar för att månlandningen ägde rum. Om så ej skedde så hade en hel värld drömt om att få göra USA till åtlöje.
Vem vet? Kineserna vill kanske hålla konspirationen vid liv. -
Varför är frågan viktig för dig?Jinks skrev 2020-12-10 10:55:05 följande:
Synd man inte får följa diskussionen om 200 år. Ifall det inte skett några nya långfärder då heller så kan man ge sig fan på att hårdnackade propagandister 2220 hävdar samma sak; Det är för dyrt, tekniken blev bortglömd, finns ingen anledning när man redan varit där osv. Gruppen har antagligen krympt men likt Bagdad Bob finns det några som aldrig ger upp.
-
Det finns mängder av bevis för att månlandningar har ägt rum. Ett är laser-reflektorer som fortfarande fungerar.Jinks skrev 2020-12-10 10:55:05 följande:
Synd man inte får följa diskussionen om 200 år. Ifall det inte skett några nya långfärder då heller så kan man ge sig fan på att hårdnackade propagandister 2220 hävdar samma sak; Det är för dyrt, tekniken blev bortglömd, finns ingen anledning när man redan varit där osv. Gruppen har antagligen krympt men likt Bagdad Bob finns det några som aldrig ger upp.
-
Ja, det vore en ganska hemsk värld om alla hela tiden var uppriktiga med vad de tyckte och tänkte.Jinks skrev 2020-12-10 21:13:37 följande:Hade de erkänt att de inte klarade det hade jag respekterat detta och allt annat man åstadkom. Men att ljuga känns som ett underbetyg för mänskligheten. Ett annat exempel är Piltdownmannen. Det bedrägeriet stod sig i 50 år. Folk har så svårt att låta bli. Har du själv funderat över hur världen skulle se ut om alla talade sanning? Lögner är roten till allt ont. Vi ljuger varje dag för andra och för oss själva.
En uppriktig fråga: Finns det någonting som skulle kunna få dig att tro på att USA var på månen? Jag tror du skulle hävda att alla bevis är fejk oavsett.
Det finns kvar utrustning på månen som fortfarande fungerar. Men det är naturligtvis inget du accepterar. -
Håller med. Den är patetisk.Mentat skrev 2020-12-11 16:02:47 följande:Eftersom avslöjandet av den påstådda bluffen handlar om något så enkelt som att pejla radiosignalerna hade ryssarna helt enkelt bara talat om för världen att signalerna inte kom från månen och hur de hade upptäckt det, varpå alla radioentusiaster lätt hade kunnat verifiera samma sak själva.
Q.e.d.
Konspirationsteorin är inget annat än patetisk.
Om månlandningen aldrig hade skett så hade det funnits odiskutabla bevis för detta. Istället har vi ganska vattentäta bevis på att landningen skedde. -
Har vi misslyckats?Anonym (Enkelt) skrev 2020-12-11 21:27:35 följande:
Helt enkelt för att vi inte lyckats "igen".
-
Det är helt otroligt vilka program man kunde skriva med otroligt enkla datorer. Det var ju inte så att man installerade Windows 10 på dessa datorer. Istället gjorde den lilla datorn exakt vad den skulle, vilket leder till hyfsad tillförlitlighet. En dator som styr makanik behöver heller inte vara snabb.Jinks skrev 2020-12-12 16:23:50 följande:Hen menar antagligen som svar på trådskaparens rubrik att vi misslyckats att göra om det. Argumenten att det är ondödigt eller dyrt är patetiskt om något. Tekniken har utvecklats enormt som jag försökt förklara. Att ens jämföra styrdatorn med en mobiltelefon är löjligt. Hade en CPU på 1 Mhz och ramminnet var 1 KB. Sämre prestanda än 80-talets hemdatorer. Månlandaren var ett primitivt hopkok med så tunna väggar att man kunnat sparka foten igenom. Ändå vill NASA inbilla mig att denna teknik var så enastående att den inte kan återskapas. Blueprintsen försvann. Alla vetenskapsmän som var inblandade har dött eller gått i pension. Det är för dyrt och komplicerat att åka till månen igen säger man. Samtidigt som man skryter med SpaceX och att ha utvecklat den teknik som man utvecklade på 60-talet; En raket som kan både starta och landa. Månlandaren kunde göra detta men ingen har sett den fungera mer än på månen. Enda jag har sett är Neils testflygning med jetmotorer. Efter incidenten hängde man upp den i en kran och gjorde kontrollerade flygningar. Dock aldrig med raketmotorer. Jag har iallafall aldrig sett det.
Jag har också trott på månlandningen. Har böcker om det i bokhyllan som jag slukade redan som liten. Att man trodde på det var okunighet. Att folk fortfarande tror det beror kanske på att man inte förstår hur långt bort månen är. Ser stor ut på himlen och verkar ganska nära men avståndet är svindlande 380 000 km eller 30 jordklot brevid varandra. Sen 1972 har man inte varit längre än 400 km, vilket är som en resa mellan Malmö och Göteborg. Tar drygt 4 timmar med bil. Först ett gigantiskt hopp, sedan ett pyttekliv.
Självfallet går månlandaren att återskapa. Men varför skulle man göra det?
Det är väldigt tydligt att Elon Musk tror på månlandningen. Vad just du tror är väl egentligen inte så intressant. Jag tror ingenting. Jag värderar informationen för/emot och finner det högst sannolikt att de landade på månen. -
Det rimliga är väl isåfall att återskapa med modern teknik. Ska bli spännande att följa SpaceX, vi får se när det är dags.Jinks skrev 2020-12-12 17:54:28 följande:Nej varför ska man göra någonting? Nunera räcker det ju att babbla om saker. Snackas hejvilt om gruvdrift på månen och resor till Mars men händer inte så mycket. Snacket har blivit det viktiga. George W Bush lovade ett nytt månlandningsprogram men blev inte något av det. Privata entreprenörer brukar snacka om det med tre års mellanrum. Sanningen lär krypa fram med tiden.
Hur kan du veta vad som är sant? Du har ju inte presenterat några bevis. -
Om det är riktiga bevis så behövs bara 1. Du har nämnt en massa intetsägande indicier och ägnat energi åt att försöka slå hål på de bevis som finns sför att månlandningarna ägde rum.Jinks skrev 2020-12-12 20:49:22 följande:Motsägelsefullt. Jag har hundratals bevis. Att jag inte orkar presentera dem för någon som ändå skulle ignorera dem betyder inte att jag ej tror på mina egna bevis.
Tror du att ryssarna också fejkade sina försök? Och sen gav de upp i samma stund som USA blev först med att fejka en månlandning? -
Jag är ingen propagandist. Jag är genuint nyfiken på hur man kan vara så säker när man har så dåliga bevis.Jinks skrev 2020-12-12 22:45:21 följande:De gav upp när deras raket exploderade. Ryssarna har alltid legat i framkant när det gäller raketteknologi. De var först i Berlin och la beslag på de bästa vetenskapsmännen. Som jag sagt tidigare har NASA utnyttjat deras maskiner de senate åren. De är mer pålitliga. Saturn V hade gått samma öde till mötes som den ryska månraketen om man utnyttjat dess fulla kapacitet. Skulle vibrerat sönder. Därför tankades den med flygfotogen eller liknande. Vilket gjorde att den gav ifrån sig svart rök. Räckte för att sända ut den i omloppsbana. Bart Sibrel kom över några bilder som finns med i "A Funny Thing Happened on the Way to the Moon". Där ses astronauterna fibbla med en kamera och försöka få jorden att verkar liten och långt bort medan de cirklar strax ovanför den. Egentligen borde detta räcka men tydligen inte. Om jag nämner månstenarna som skänktes till den Holländske premiärministern av Buzz Aldrin och Neil Armstrong, räcker det som bevis? De visade sig innehålla kol och var förstenat trä. Mycket kan sägas om månen men någon kolgruva är den inte. Hittills inte stött på en propagandist som bryr sig om detta eller några andra bevis. Sluta kolla på propagandafilmer och öppna ögonen. Eller är det svårt att erkänna att man blev blåst så länge?