Anonym (En mamma) skrev 2013-05-16 12:16:36 följande:
Du har visst missuppfattat allt här!!!
Detta gäller något som händer i Sverige!?
I Sverige är det förbjudet!
"
Vuxna får aldrig slå barn eller unga, det är olagligt. 1979 kom förbudet mot så kallad barnaga, och det betyder att föräldrar och andra vårdnadshavare inte får uppfostra eller straffa sina barn fysiskt, till exempel genom att slå."
Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling”.
Att barn och unga inte får utsättas för kroppslig bestraffning betyder att föräldrar eller andra vårdnadshavare inte får göra så att man skadas eller får ont. Förbudet mot att slå eller skada sina barn gäller även om slaget inte är hårt och även om det inte gör ont länge. Att barn och unga inte får utsättas för kränkande behandling innebär att vuxna inte får till exempel låsa in sina barn eller kalla dem för fula saker. Vuxna får aldrig använda våld, tvång eller hot om våld för att bestraffa eller uppfostra barn och unga. Däremot får en vuxen till exempel hålla i, lyfta eller rycka undan ett barn för att hindra det från att göra sig själv illa eller skada andra.
Detta gäller i Sverige!
Med det ålderdomliga sätt du har att se på barnen, det käraste vi har, hoppas jag du inte bor i Sverige.
Om du gör det är det sorgligt att du inte tagit till dig av den klokhet som ligger till grund för ovanstående.
Stackars dina barn om du har några.
TS. Bry dig inte om sådana bakåtsträvare.
Det är Sverige som är ett föregångsland i denna fråga och de andra länderna som inte kommit så långt i utvecklingen.
Jag slår inte mina ungar. Men jag har vett att se skillnad på misshandel och aga, och det har också Polisen. Du kan ju bara kolla igenom lite uppgifter om vad som händer när en förälder blir anmäld för att ha slagit sitt barn på rumpan eller handen. Åker föräldern i fängelse? Nej, oftast inte. Det sker däremot när föräldern misshandlat barnet, dvs slagit honom/henne hårt, örfilat, orsakat svåra skador, etc.
Och dessutom svarade du inte ett skit på hur hycklande ni är. Kollar du på TV-program och filmer från andra delar av världen, eller lyssnar du på populär musik? Dreglar du över bilderna på de "Topp 100 hetaste kändismännen"? Det är isåfall dubbelmoral. Att påstå att en pappa som daskar sitt trotsiga barn i rumpan är en psykopat, misshandlare, sjuk i huvudet etc, när de kändisar ni avgudar gör samma sak. Varför snackas inte lika mycket skit om dem?