• Suey

Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(

Sirisdotter: men detta är också ett land där barnaga är olagligt och mamman kan söka enskilt boende via jour, för att sedan kämpa för ensamvårdnad. Familjen/dottern har det bättre UTAN pappan. Varför är hon så "trotsig", tror du?

Och Anonym (sansad): det är ett SÅ okunnigt uttalande, att dottern hellre vill ha föräldrarna ihop. Fråga majoriteten av barn som växt upp under våld och de säger med säkerhet att de hellre ser familjen splittrad, med en trygg uppväxt än tillsammans, med en otrygg vardag.

• Suey
    sirisdotter skrev 2013-05-11 22:05:26 följande:
    Förhoppningsvis har ett och annat ändrats sedan jag och väninnorna hade små barn.  För 20-25 år sedan var det svårt att få kontaktförbud (hette då besöksförbud).   Skyddad identitet var vad jag förstår  extremt svårt att få. Mantrat på socialkontoren var  "En dålig pappa är bättre än ingen pappa.   Alla barn har rätt att lära känna sin pappa,  annars bygger  de upp en fantasibild av honom -  verkligheten är bättre hurdan den än är"   etc Man kunde få kontaktfamilj som ensam förälder för att barnet någon helg i månaden skulle få uppleva vanligt familjeliv.  Med förbehållet;  "Hör bio-pappan av sig och vill träffa sitt barn har han första tjing"

Mm, besöksförbud heter det fortfarande, har själv kämpat för att få ett sådant för inte så länge sedan. Det är inte lika svårt nu, men då var det ju inga barn med i bilden. Ts borde ta sitt ansvar, fota märkena och börja ta sig därifrån... Det finns som sagt instanser för att hjälpa utsatta kvinnor med barn. Någon skrev att det inte är misshandel vid "enbart" ryck i håret och sådant som inte ger blåmärken. Det är också fel, men klart svårare att bevisa. Vittnesmål från dottern väger dock tungt i sådana lägen.
  • Suey

Been there: trist att höra, jag har själv erfarenhet av kvinnojour. I Gbg är de otroligt bra så det verkar ju vara olika beroende på län/kommun? Som så mkt annat...

Men om man vill ha hjälp, och då Ts ändå har skrivit här, så tycker jag att det är dumt att skriva tex "där får man ändå inte hjälp" osv. Vissa inlägg verkar enbart ha skrivits för att motarbeta de råd som ges, vilket är bättre än inga råd alls.

• Suey

Anonym hyckleri
    Bla bla bla... Har du verkligen inga bättre argument än att ingen besvarar vårt "dyrkande" av kändisar som gör samma sak? För att det är helt absurt och så korkat att du ens fortsätter med detta. Du bemöter ju inte något av det andra som frågats dig. Inte för att jag är intresserad av din åsikt...

Nu har ju dessutom mannen slagit så det gett märken och misshandlat dottern. Det finns även något som kallas psykisk misshandel som inte ger fysiska märken, så lägg ner med dina okunniga inlägg, vad du har hört talas om och inte.

"Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling."
    Detta förtydligar att straffbestämmelsen om misshandel i 3 kap 5 § brottsbalken även innefattar barnaga.

www.barnperspektivet.se/teman/utsatta-situationer/misshandel

Eller vill du komma hem till mig och själv läsa i min lagbok?

• Suey
    Anonym (hyckleri?) skrev 2013-05-20 01:34:29 följande:
    Vad är det som är korkat? Sitter ni inte och dreglar efter kändisar som Mel Gibson, Beckhams, Madonna m.fl som öppet sagt att de använder aga (och själva blivit agade)?  Snälla, give me a break... Om det är något Sverige är så är det USA-besatt. Alla ska klä sig som stjärnorna gör, äta som de gör, prata som de gör... Att åka till NY ses som status, osv. Förneka inte det som är så j***a uppenbart. Då tycker jag det är så himla hycklande att i ena sekunden gilla på facebook, följa på twitter, lyssna på musik och kolla på filmer/tv program som innefattar alla de människorna som gör sådant mot sina barn. Varför är det plötsligt OK då? Varför kallar ingen Angelina Jolie för en jävla psykopatbitch som slår sina barn? För ni älskar dem. Avgudar marken de går på. Vill se ut som dem. Och jag har ingenstans försvarat det den här specifika pappan gjort, att ta i så hårt att det ger märken samt dra i håret är inte OK nånstans. Jag jämförde bara hyckleriet mellan att skrika "Jävla misshandlare, vilken psykopat!!!" åt denna mannen medan man inte höjer på ögonbrynen när kända människor gör samma sak, utan bortförklarar det med annat.

Blev du på dåligt humör nu när du fick svart på vitt att barnaga omfattas av misshandel i Sverige? Som du har drivit så hårt genom tråden... Det är smått fascinerande hur du själv hänger upp dig på dina egna argument (generella ANTAGANDEN) men bemöter inga frågor direkt riktade mot dig. Ha en bra dag!
  • Suey
    Gung Ho skrev 2013-05-20 19:07:32 följande:
    Aga är inte en egen definition utan faller under misshandel i brottsbalken. I föräldrabalken står att barnaga (tillrättavisning genom prygel) är förbjudet, men straffrättsligt faller det under brottsbalken 3 kap 5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393). 'Aga' brukar vanligtvis falla under Ringa Misshandel. Btw, vilka har suttit och försvarat kändisars aga här? Man skall nog också vara försiktig med att använda tidningsartiklar om sensationella domar som 'bevis' för något. Att föräldrar faktiskt döms enl normalgrad finns inget nyhetsvärde i, varför det är svårt 'att läsa om' på Google.

Svar på tråden Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(