Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(
Hej TS!
Som många har skrivit tidigare är det förstås absolut inte okej det som din man gör!
Lösningen behöver inte alltid vara skilsmässa eller omhändertagande av barn dock, många drar iväg väldigt snabbt i sina lösningsfokuserade svar, tycker jag.
Hade jag fått råda dig skulle mitt tips vara att vända sig till socialtjänsten för att söka hjälp i första hand, inte i syfte att "anmäla" någon eller gå in i en vårdnadstvist. Hos socialtjänsten kan ni få hjälp med samtal och insatser, hjälp som familj kring hur ni (han) ska lyckas lösa stressen och hemsituationen utan att ta ut det på dottern och vilken hjälp behöver i för det. Det finns t.ex. kurser där man får hjälp att hantera sin stress och ilska.
Om denna typ av hjälp och insatser inte så måste man kanske absolut ta det vidare och längre än så, men jag tror på att ni först söker hjälp. Det finns hjälpinsatser och de är till för att just hjälpa, inte döma eller förstöra.
Vad gäller hemsituationen, där och då situationer, tycker jag att du gör helt rätt i att öppet visa honom att det absolut inte är ett okej beteende. Tycker också att det är viktigt att din dotter får höra att det inte är ok, att man inte ska behöva bli slagen. Man kan älska sin pappa ändå, förstås, men man kan göra det utan att gilla handlingen.