Inlägg från: Anonym (En mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En mamma)

Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(

Indianica skrev 2013-05-10 19:39:49 följande:
    Det här med misshandel sker just så att det trappas upp, så är det alltid. De här männen som slår är ju inga monster ifrån början, då skulle ingen bli kär i dem, utan de är trevliga och kärleksfulla och misshandeln börjar succesivt. De skyller ifrån sig, de skyller på andra och på sin situation och på att de inte slår så hårt (vilket delvis handlar om att de vill undvika att lämna märken på fru och/eller barn, så dessa märken inte avslöjar dem).

Vad som är oroväckande är att du "förstår honom", du är vad jag vill kalla för "medberoende". Du tycker också att studierna och jobbet gjort allt värre, men tillägger att "han slår inte så hårt". Men jag ska berätta att vi är många som jobbat och studerat utan att bli monster mot våra barn! Det är ingen ursäkt! Och när man blir slagen är det inte slagen som är värst. Din man har glömt det, men det har inte jag. Det som är värst är inte den fysiska smärtan, utan det fullständigt vidriga faktumet att ens egen förälder vill göra en illa, det är det som gör ont! Som barn kan man inte förstå hur en förälder t ex kan slå till en om man tappar mjölkglaset- det var ju en olycka! Men det som gör ondast är att ens egen förälder då inte hjälper en med glaset eller inte snällt ber en borsta tänderna eller gör en rolig lek av situationen, utan istället vill skada en. I det ögonblicket är ens egen förärälder en fiende. Man känner sig totalt förvirrad och värdelös och hjälplös. Man kan både hata och bli rädd för sin egen förälder. Men framför allt lär man sig att man aldrig kan lita på sin förälder. Man lär sig att ljuga, att gömma och att hålla sig undan. Ärd et ett sådant barn du vill ha TS?

Jag blev inte heller slagen hårt. Jag blev inte heller slagen särskilt "ofta" och mestadels var det nyp, knuffar och daskar, men jag minns vissa tillfällen mycket väl och de gjorde mig absolut till en "mental krympling", dvs rädd, vaksam, misstrogen: mot min egen förälder och idag mot många andra människor ofta. Vem kan man lita på liksom, när man inte ens kan lita på att ens egen förälder inte ska slå, putta och knuffa en?

Jag kan själv bli så jävla arg idag på mina barn. Och eftersom jag själv blivit slagen har jag alltid vetat att jag ligger i riskzonen att själv slå och det får inte hända. Det jag gjort är att utarbeta strategier. När mina barn varit överjävliga och jag ibland fått sådan lust att bara ta tag i dem och skaka "vett i dem " (vilket jag i mitt sunda förnuft vet inte går) har jag t ex bara lämnat rummet och gått och slagit hårt i t ex en kudde eller bara vrålat rakt ut i ett annat rum och sparkat i väggen, så har faktiskt den monstruösa känslan försvunnit ganska fort...

Jag lärde mina strategier genom att läsa på nätet, men man kan säkert också få vettiga tips av t ex en BVC-psykolog. Ofta funkar det inte att bara säga att "Jag ska sluta vara dum mot mina barn" utan man måste ha andra alternativ klara för sig. Vad ska man göra istället? Var inte rädda för att ta hjälp utifrån, det är ett tecken på bra föräldraskap!
    Jag har också blivit misshandlad som barn och vet att jag ligger i riskzonen. Jag berättade det för BVC-sköterskan och sa att när jag känner att jag är på gränsen till att orka vill jag ha hjälp. Så BVC-psykologen har jag kontakt med till och från. Numera mest från.

Jag har gått i flera år och pratar om det och fått hjälp att bearbeta det. Hörselskydd för att hålla mig lugn, gå in i rummet bredvid och räkna. Tänka på hur många år jag försökte innan det blev barn är ett annat knep jag har, påminna mig om det.

Men TS.

Du måste verkligen sätta stopp för detta här och nu. 

Du får inte tillåta din man att misshandla din dotter!

Det tar många år att bearbeta sånt innan man blir en hel vuxen! Tänk på vad du gör mot din dotter.

Det spelar ingen roll hur din man är uppväxt! Här i Sverige är det förbjudet och det borde vara det överallt.

Om han inte slutar omedelbart att behandla din dotter illa så anmäl honom. Det är din skyldighet!!!

• Anonym (En mamma)
    MEN JÖSSES skrev 2013-05-11 00:50:53 följande:
    Är du från vettet? MAN LÅTER INTE SIN PARTNER SLÅ BARNET, SPELAR FAN INGEN ROLL HUR LITE ELLER MYCKET DET HANDLAR OM. Som barnet mor har du en skyldighet att skydda barnet från ALLT som är farligt, skadligt osv. Detta även om det är barnets förälder!!!
    Jag hoppas DU förstår TS!

Du har ansvaret för att rädda din lilla flicka!!!!  
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (va??) skrev 2013-05-11 17:15:24 följande:
    Man får leva hur man vill så länge man inte skadar någon annan, absolut inte barn!!

Läs på lite, det ÄR misshandel!!
     Det är olagligt, sen får ni gapa så mycket ni vill om "kultur" och att man ska få leva som man vill!!

Jag blir äcklad över alla som sitter och försvarar barnmisshandel och aga, fy faen!!Kräks

Just så!

Det är ofattbart hur människor kan försvara att de medvetet gör illa och skadar det vi borde hålla kärast - nämligen våra barn!

ALDRIG jag skulle tillåta någon göra illa mitt barn! ALDRIG!

Och INTE skulle jag göra det själv heller! Mina föräldrar misshandlade mig med mattpiskare, örfilar, käpp avsedd för ändamålet och det stannar med dem. INGET jag för vidare.

Mitt barn skall få växa upp till en stark, trygg vuxen som mår bra i sig själv och inte ägnar stor del av sitt liv att reparera det föräldrarna skadat inuti. 

Jag hoppas verkligen TS fattar vad som är viktigast, män finns det gott om. DU har bara ETT barn och det har DU ansvar för.

Och ni med er kultur: TA SEDEN DIT NI KOMMER ELLER ÅK IGEN! HÄR SLÅR VI INTE VÅRA BARN, ELLER BORDE INTE SLÅ. VI HAR ÅTMINSTONE KOMMIT SÅ LÅNGT ATT VI HAR EN LAG SOM BORDE SKYDDA BARNEN. FÖLJ LAGEN!             
  • Anonym (En mamma)
    Annamaria44 skrev 2013-05-11 16:31:57 följande:
    Bara fega kräk slår dem som inte kan förvara sig. Att han inte kan behärska sig? Hur många gånger har jam slagit någon som är större än han själv eller sin chef t ex?
    Förmodligen slår han alla när han inte kan behärska sig.....

NOT. I vissa situationer med starka vuxna kan han tydligen plötsligt kontrollera sig..... konstigt.

ta med det hem.     
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (känner igen) skrev 2013-05-11 17:16:20 följande:
    Ååh. Känner igen mig nå fruktansvärt! Har en son som är 4 snart 5 som pappan gärna kallar för saker (missfoster, idiot m.m.) och tar hårt i armarna och nästan "kastar" in sonen i sitt rum när han gjort något dumt. 
    Han kan vara sååååå elak! Och jag VILL lämna han men vet inte hur jag ska göra?! Hur fasen ska de funka ekonomiskt? Jag är den som jobbar visserligen men sonen har ingen dagisplats liksom.

Vet inte vad jag ville... Känner med dig iaf TS! {#emotions_dlg.flower}

Tycker du prioriterar helt fel!!!!

Din son borde vara viktigast för dig! Ekonomiskt???? So what???? Du får hjälp. Det viktigaste borde vara att hindra att ditt barn far illa.

Stackars barn!

Du låter pappan förstöra ditt barn! Grattis!       
  • Anonym (En mamma)
    ummabdilleh skrev 2013-05-11 17:33:09 följande:

Du blir säkert äcklad på många saker, kanske för jag omskär mina söner när de är bebisar, gör hål i öronen på döttrar när de är små, har inte lördagsgodis regel utan ger när jag känner för det? Tror du jag bryr mig?? Nix!! Kanske folk borde ha annan fritid än sitta uppkopplade på familjeliv dygnet runt och bara leta fel hos andra familjer. Jag gör det bästa för mina barn och struntar vad du gör med dina. Jag tycket mitt sätt är det bästa för mig och min familj som du tycket ditt är bäst för dina. Som sagt halva världens Befolkning har inte fel och bara du rätt.
    Synd om dina barn att du inte tyckte att de var fina som de var utan måste skära i dem.
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (hyckleri?) skrev 2013-05-16 00:28:48 följande:
    Men herregud. Mannen slår ju inte ungen med knytnävarna direkt. Drömmer Ja, jag tycker det är en hysterisk ton här. De allra flesta i den här tråden är riktiga hycklare, för i USA, England och andra länder ni gillar är det är helt lagligt med aga. Och ni sitter och dreglar efter de där tv-kändisarna, artisterna, miljardärerna som också smäller sina barn på rumpan. Ska man bojkotta något får man väl göra det ordentligt? Sluta kolla på tv-program från USA och England, sluta lyssna på de artisternas musik, gå inte på bio mer.

Du har visst missuppfattat allt här!!!

Detta gäller något som händer i Sverige!?

I Sverige är det förbjudet!

"

Vuxna får aldrig slå barn eller unga, det är olagligt. 1979 kom förbudet mot så kallad barnaga, och det betyder att föräldrar och andra vårdnadshavare inte får uppfostra eller straffa sina barn fysiskt, till exempel genom att slå."

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling”. 

Att barn och unga inte får utsättas för kroppslig bestraffning betyder att föräldrar eller andra vårdnadshavare inte får göra så att man skadas eller får ont. Förbudet mot att slå eller skada sina barn gäller även om slaget inte är hårt och även om det inte gör ont länge. Att barn och unga inte får utsättas för kränkande behandling innebär att vuxna inte får till exempel låsa in sina barn eller kalla dem för fula saker. Vuxna får aldrig använda våld, tvång eller hot om våld för att bestraffa eller uppfostra barn och unga. Däremot får en vuxen till exempel hålla i, lyfta eller rycka undan ett barn för att hindra det från att göra sig själv illa eller skada andra.

Detta gäller i Sverige!

Med det ålderdomliga sätt du har att se på barnen, det käraste vi har, hoppas jag du inte bor i Sverige.

Om du gör det är det sorgligt att du inte tagit till dig av den klokhet som ligger till grund för ovanstående.

Stackars dina barn om du har några.

TS. Bry dig inte om sådana bakåtsträvare.

Det är Sverige som är ett föregångsland i denna fråga och de andra länderna som inte kommit så långt i utvecklingen.

• Anonym (En mamma)
    Anonym (hyckleri?) skrev 2013-05-19 02:37:34 följande:
    Ett random utdrag från en nyhetsartikel jag hittade bara sådär, från i år, 2013:

"Helsingborgs tingsrätts milda dom förra året fick stor uppmärksamhet. Föräldrarna stod åtalade för att i två års tid ha misshandlat och hotat sina två barn, bland annat genom att slå dem med ett skärp, med en pinne och med öppen hand på rumpan.

Rättens ende jurist, rådmannen Susanna Pålsson Helander, ville fälla mamman och pappan för grov fridskränkning men blev nerröstad av de tre nämndemännen som ansåg att föräldrarna hade rätt att slå barnen – en treårig flicka och en femårig pojke – i rumpan för att tillrättavisa dem.

Mannen dömdes endast för fem slag med pinnen medan kvinnan friades helt. Straffet blev 50 dagsböter.

Två av nämndemännen uttryckte sin glädje över den friande domen. Den ena nämndemannen menade att det var skillnad mellan att daska och slå medan den andre inte ansåg att det var frågan om barnaga ("aga och aga, det måste ju bli märken"). Att emellanåt visa pinnen och ett skärp för barnen var enligt nämndemännen inte något hot utan "motiverat ur barnuppfostringssynpunkt"."

Finns mängder av liknande artiklar och nä, har som sagt faktiskt aldrig hört om något fall alls i SVerige där en förälder dömts till fängelse för att ha smällt till sina barn på rumpan, inte ens detta verkade göra det fastän hovrätten fastställde att det ändå rörde sig om "mild misshandel, fast där slagen under omständigheterna varit förståeliga men inte rättfärdigat".

Så går det när de flesta nämndemän är äldre män som borde gått i pension.

De flesta yngre har inte en sådan ålderdomlig syn på barnuppfostran.

Gamlingarna borde lämna plats till yngre som ser på barnuppfostran med moderna ögon.

Svar på tråden Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(