Inlägg från: Anonym (BT) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BT)

Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(

Kan bara säga stackars dig.

Jag har varit där du är. Jag blev förtvivlad och vände mig själv till soc för jag litade på att i Sverige fungerar samhället och den som är ärlig och inte gjort något fel får hjälp.

Jag hade fel.  

Soc öppnade en utredning angående vår familj och jag blev exakt lika ifrågasatt som min man, eftersom vi levde ihop. Jag var ärlig och försökte samtidigt visa att jag var villig att stötta min man om han fick och tog emot hjälp, så jag ville gärna visa att jag var välvilligt inställd mot honom och att vi skulle klara detta tillsammans. 

Min man däremot var inte lika välvillig utan såg mig som en motpart och svartmålade mig inför soc, vilket de svalde till 100%. Han påstod att anledningen till att han slagit vårt barn var att han lämnats ensam så ofta med barnet att han blivit utmattad, dvs att jag krävde för mycket av honom och att han gjort så gott han kunnat. Sanningen var att han var borta 11 timmar om dagen i veckorna och jag ville gärna ha avlastning på helgerna eftersom jag var hemma med barnet hela veckorna. Han tyckte det var jobbigt att vara med barnet när han var ledig.

Han blev aggressiv mot mig också (det hade han inte vairt tidigare) iom utredningen, och trots att jag bad soc att hjälpa mig att få honom att flytta ifrån oss (vi hade ingen möjlighet att flytta, jag och barnet, fanns inga bostäder), tyckte de endast att det var mitt ansvar att ordna, han slog ju inte mig. Men jag fick inte lämna barnet ensamt med honom - vilket han fann mycket provocerande och vilket skapade konflikter mellan oss. 

Utredningen visade att ingen åtgärd behövdes, då han hade lovat att sluta slå barnet. Han erbjöds frivillig samtalsterapi som han struntade fullständigt i, honom var det ju inget fel på, det var ju jag som var den felande parten....Så även om mannen erkände inför soc att han slagit barnet några gånger, hände INGENTING. Det betyder i mina ögon att det är OK att slå sina barn i alla fall några gånger utan att det blir någon som helst påföljd i Sverige idag. 

Soc gjorde allt 10 gånger värre, hade jag vetat vad jag vet idag hade jag ALDRIG ringt soc utan försökt att flytta på annat sätt för att komma bort från situationen. Mitt stora dilemma var ju samma som ditt att om vi delar på oss måste jag ju lämna ifrån mig barnet till honom trots att han slår det. Och som soc påpekade "lämnar du barnet till honom är det du som är oansvarig och kan bli av med vårdnaden, du måste ju skydda ditt barn" - så moment 22, kan man lugnt säga.

Nej, jag skulle INTE kontakta soc. Dammsug ditt sociala kontaktnät istället och försök hitta en annan väg. Av soc får du ingen hjälp. 

• Anonym (BT)
    Anonym (stackars barn) skrev 2013-05-10 20:35:57 följande:
    Ja du ska skydda dina barn även om det är deras egen pappa. Det du ska göra är att lämna honom och även anmäla honom.

Stackars dina barn som har en sån pappa och en mamma som inte skyddar dem :(
    Precis så enkelt trodde jag också att det var, en gång i tiden. Det som i verkligheten händer är att en anmälan leder absolut ingen vart, och sedan har pappan rätt att ha barnet 50% av tiden, då du som mamma INTE är där och kan försvara barnet. 

Jag har varit där. Moment  22. 
  • Anonym (BT)

Men ni som läser här fattar verkligen inte.

DET FINNS INGEN HJÄLP om inte pappan tillfogat så stora skador på barnet att sjukhusvistelse krävs, alltså hjärnskador, benbrott, stora sår osv. Att slå sitt barn lite då och då med en tröja, på armen, putta till det, dra i håret osv är HELT OK. INGENTING händer. 

Rådet att anmäla, ta barnet och lämna mannen leder till följande saker: 
    -anmälan leder till utredning, som läggs ner då inga fotografiska bevis finns
    -pappan blir förnärmad och ofta mer aggressiv mot mamman, som anmält
    -pappan får rätt att ha barnet halva tiden, ENSAM

Förstår ni inte? Det är inget bra råd, det finns ingen hjälp! MÅNGA kvinnor har det som TS idag, i en rävsax. Vad hon än gör, kan hon inte skydda barnet, OM INTE pappan gör synliga, rejäla skador på barnet. Så fungerar lagen i Sverige idag. 

När detta hände mig och mitt barn fick jag kontakt med andra mammor som upplevde/upplevt samma sak, det är ett känt problem och inte alls konstigt att TS ställer frågan här.

Lagen står nästan alltid på pappans sida.... 

• Anonym (BT)
    ummabdilleh skrev 2013-05-11 07:15:02 följande:

Eller så tar soc barnet från mamman för att hon inte lämnat pappan för länge sen. Har funnits massa såna trådar på f.l
    Exactly my point. Om du läser vad jag skrivit så förstår du att det är detta jag försöker säga. Stanna kvar=hon riskerar att mista barnet pga att hon anses inte kunna skydda barnet. Lämna mannen=hon riskerar att behöva lämna ifrån sig barnet till pappan halva tiden. Hur hon än gör kan hon inte skydda barnet, om hon inte går under jorden eller liknande. Moment 22 som sagt. Sverige idag. 
  • Anonym (BT)
    Smartie skrev 2013-05-11 07:40:04 följande:

Om pappan ljuger och förnekar det som hänt i utredningen, samtidigt som han inte tycker att han har gjort något fel, blir det betydligt svårare ja. Men man får inte ge upp. Barnet kommer INTE att tacka en när det blir äldre om man bara låter det fortgå. Informera alla i omgivningen, om möjligt samla bevis (smygfilma med mobilen?), prata med soc, ansök om ensam vårdnad med motiveringen att du gärna vill ha delad när pappan har fått hjälp etc. Riv upp himmel och jord helt enkelt. Har du själv rent mjöl i påsen och framstår som seriös, kommer både omgivningen och myndigheter lyssna på dig. Pappan kommer att ha större problem eftersom det är han som ljuger, det är ALLTID svårare i längden att vara lögnaren. Och erkänner han, är ju problemet löst. Här verkar det dock handla om en trött och stressad pappa som inte tar till GROVT våld, men där bägaren rinner över när flickan trotsar. Det händer många föräldrar någon gång, problemet är att han gör det om och om igen och verkar sakna självinsikt. Kan man få honom att förstå att det ligger honom i fatet att både fortsätta ljuga och slå, att han i framtiden kan komma att förlora sina barn (antingen om myndigheter ingriper eller barnen själva tar avstånd) att även han själv i längden tjänar på att sanningen kommer fram och han får hjälp - då finns det fortfarande hopp för den här pappan. Men visst, handlar det om en primitiv idiot som aldrig borde fått föra sina gener vidare över huvud taget, kanske det inte hjälper. Men då tror jag att situationen hade varit värre.
    Så trodde jag också en gång i tiden att det fungerade. Tyvärr gör det inte det. 
  • Anonym (BT)
    Daddyissues skrev 2013-05-11 13:35:33 följande:
    Jag får ont i magen av att läsa detta!!

Vad du ska göra är att dra därifrån, polisanmäla honom och begära skilsmässa.  Och aldrig någonsin låta honom träffa din dotter.

Annars kommer din dotter sitta där, vara 26 år och inte förstå varför hennes pappa, den man som ska älska henne mest över allt på denna jord, har misshandlat och slagit henne hela hennes liv, torts att hon gjort allt rätt. För ja, han kommer att fortsätta slå henne, för allt hon gör fel och allt hon gör rätt. Han kommer fortsätta tills hon flyr hemifrån.
    Hon kommer sitta där, vara deprimerad, gå i terapi och klandra sig själv.
    Hon kommer inte kunna lita på någon man, någonsin. Hon kommer söka sig till män som påminner om hennes far och därmed alltid hamna i destruktiva förhållande. När hon väl träffar en snäll man, kommer hon att förstöra det förhållandet, för att hon inte vet bättre. Hon vet inte hur det är att en man är snäll mot henne och behandlar henne väl.

I värsta fall, kommer hon klandra dig. Hon kommer undra varför du inte skiljde dig. Hon kommer undra varför du var kvar och såg på medan hon blev slagen och varför du inte gjorde något åt saken. 

Du gör säkert allt du kan i din makt. Det gjorde säkert min mamma också... Men här sitter jag och är 26 år och undrar... 
    Låter fint och bra men funkar inte i praktiken. Du kan inte hindra den andra föräldern att träffa barnet. Och då är du inte närvarande....
  • Anonym (BT)
    Dandelioness skrev 2013-05-11 14:22:25 följande:
    Har han misshandlat sitt barn så har han till sin höjd rätt till bevakat umgänge... Så det så...
    Ha ha ha. Så trodde jag också att det var.....men tyvärr. Soc gör INGENTING.
  • Anonym (BT)
    Anonym (A 2) skrev 2013-05-11 14:35:06 följande:
    Vad lätt det är för folk att sitta bakom sina skärmar och predika det ena och det andra för främmande människor. Det värsta är ju att ni tror att Soc är gud gåva till samhället. Googla lite så får ni se vad som händer.
    Precis. 
  • Anonym (BT)
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-11 14:46:48 följande:
    Varför anmäla en person som säger sanningen??? TS måste skakas om lite om hon inte själv inser att hon ska se till att hennes barn tillsvidare inte utsätts för aset till man. Om mannen går med på att gå i terapi kan han senare tillåtas umgänge, bevakat sådant i början men som det är nu är TS lik skyldig som pappan eftersom hon tillåter misshandeln att fortgå.
    Tyvärr, det där med bevakat umgänge är nys. Det får man fixa själv i så fall, samhället tar INGET ansvar.
  • Anonym (BT)
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-11 15:02:02 följande:
    Jo, om man ringer rätt instanser, och inte får ett rötägg på tråden, vilket man kan få tyvärr. Har varit i kontakt med soc (i ett annat ärende dock) och det är en enorm skillnad på vem man får tala med. Tre olika personer, tre olika bemötanden, samma ärende.
    Ja jag vet inte hur många du ringt eller vilken kommun det gäller. Den kommun där min familj blev utredd var liten och det gick inte att gå vidare. Jag orkade ringa högre chefer vid några enstaka tillfällen, men blev tillbakavisad. Det fungerar INTE så som man som vnalig medborgare tror och hoppas. 
  • Anonym (BT)
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-11 15:17:35 följande:
    Det var jag som blev anmäld av skolan. Tre ggr. Eftersom anmälningen var felaktig och enbart syftade till att skolan skulle få ner någon slags aktivitet de gjort för att hjälpa mitt barn på papper så ledde det inte till något. Tre olika personer fick hand om ärendet, antagligen för att det inte skulle bli prestige i det och att den första som gjorde utredningen inte skulle vilja erkänna om de nu skulle ha haft fel. Kommunen är inte så stor. Om man blir tillbakavisad anmäler man kommunen för tjänstefel. Och, som sagt, soc är inte polisen. Misshandel anmäls till polisen. Hade en polisanmälan funnits så hade soc inte haft så stort val annat än att kalla er till samtal.
    Vad jag förstått är det soc skyldighet att anmäla till polisen om de får kännedom om brott? Detta hände inte i vårt falll (mannen erkände, soc struntade i det), mannen var uttalat aggressiv mot mig som kontaktat soc, jag ringde chefen för socialförvaltningen i vår kommun ett par ggr och blev bortviftad, och därmed uppfattade jag att mina chanser att gå vidare var obefintliga. Jag känner utan tvekan att jag gjort allt jag kunnat och mer därtill och att samhället inte fungerar för den här sortens situationer.
  • Anonym (BT)
    iakttagare skrev 2013-05-11 15:22:04 följande:

Man skall anmäla sådant, han misshandlar ju sin dotter. Hon är ett barn och din man är vuxen skit som går på en liten, hon kan börja hata sin pappa, om det hela fortsätter. pappan har uppenbara problem, hade jag varit du, så hade jag sparkat ut honom
    Mmm, så fungerar det kanske i filmer eller i din fantasi. I verkligheten kan du ju verkligen sätta igång en våldsam person genom att gå emot honom på det sättet. Just därför är det avgörande att socialtjänsten tar sitt ansvar om de får kännedom (genom anmälande förälder eller på annat sätt) om en våldsam förälder. MEN så sker inte idag.
  • Anonym (BT)
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-11 15:29:53 följande:
    Jag vet inget om soc skyldigheter att anmäla, jag har bara koll på att förskolepersonal etc har skyldighet att göra det. Men om anmälan inte sker så anmäler man både dem och den som slår själv till polisen. Jag vet att det är lätt för oss att säga, men jobbigt för den som är mitt i det att utföra, men man MÅSTE göra ALLT för att ens barn ska vara trygga. Flytta till Grönland om så är.
    Ja jag hoppas ju att du orkar om det händer dig en dag, jag känner nog att jag gjort allt jag kunnat, orkat, vetat, och kommit på som stått i min makt och kan därmed inte ta till mig din kritik om att jag varit för slapp. Jag har givetvis gjort mer än vad jag räknat upp här i mina inlägg - jag har ringt absolut överallt men NEJ jag har inte polisanmält mitt ex, då han blev tillräckligt aggressiv mot mig pga socianmälan.....och pga att jag är och var i fast förvissning om att soc gör polisanmälan om så är befogat.
  • Anonym (BT)
    Anonym (soc.) skrev 2013-05-16 16:14:08 följande:

Enligt svensk lag både vad det gäller brottsmål och socialtjänst lag finns det ingen skillnad mellan aga och misshandel. Att fysiskt bestraffa barn är strikt förbjudet. Punkt slut. Om du tror at vi inte skulle agera om vi fick kännedom om att ett sånt litet barn blev fysiskt bestraffad så är du helt ute och cyklar. Har sätt rätt många föräldrar både bli dömda OCH få sina barn omhändertagna när de resonerar som du gör. Och innan du bevisat att du förstått varför det är helt förkastligt att aga/misshandla barn så får du inte heller tillbaks dina barn. Det du anser vara helt normala skitsaker, är nåt som myndigheter ser ytters allvarligt på.
    Du skulle ta ett snack med den socialtjänst jag hörde till när mitt barns far slog barnet.....Det du skriver stämmer INTE.
Svar på tråden Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(