• Anonym (Orolig)

Åt rosenrot i v.2+ till och med v.4+, risker

Hej!

Jag har ätit rosenrot under min tidiga graviditet och har nu hört att detta kan vara farligt för fostret.

Nu undrar jag på vilket sätt det här kan ha påverkat? Är det missbildningar? Eller är det risken för MF som ökar?

Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Åt rosenrot i v.2+ till och med v.4+, risker
  • Theodora

Dock vill jag tillägga att du nog ändå bör avstå det nu när du är gravid. Har inte hittat någon konkret studie om att det skulle vara farligt men man avråder gravida och ammande till att sluta ta rosenrot vid positiv graviditet.

• Flisan79

Det finns inte tillräckligt med forskning om hur rr påverkar en graviditet eller ett foster. Därav rekommenderar man att inte äta rr under graviditet.
    Vissa menar att rr kan orsaka mf men som sagt så finns inga studier inom detta.

Om du slutat och bebben lever vidare så tror jag nog inte att det påverkats.

• Anonym (samma)

Jag har samma oro! I mitt fall åt jag munkpeppar för att få min mens att bli regelbunden (hade inte haft mens på fyra månader) och blev oplanerat gravid. 

Har läst som en tok för att hitta information om detta och hur det kan påverka fostret osv. Men det jag har kommit fram till är att man rekommenderar gravida att inte äta naturpreparat just för att man inte vet om/hur det påverkar fostret eller graviditeten. Det finns alltså inte tillräckliga studier på detta. 

Sedan tänker jag även att det brukar inte vara någon risk så tidigt i graviditeten. Det är ju många som dricker alkohol tex utan att de vet att de är gravida i ett tidigt skede och det ska inte vara farligt säger min barnmorska i alla fall. Har läst någonstans att (detta gäller alkoholintag) att det är först 28 dagar efter befruktning som fostret blir väldigt känsligt eftersom organ börjar att anläggas då osv.

Nu är jag i v 22 och hittils verkar allt vara som vanligt. På RUL såg allt bra ut så hoppas att det inte har påverkat något.      

• Theodora

Precis som anonym ( samma) skrev håller jag med om. Lycka till med det nya livet;)

• Anonym (Orolig)

Tack för alla era svar!

• Anonym (Mörten)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-05-13 08:20:16 följande:

Tack för alla era svar!

Hej! Vet att detta är en gammal tråd men jag tänkte kolla hur det gick för dig? Gick allt bra trots intag av rosenrot? Jag har nämligen gjort ett liknande misstag. Tacksam för svar 🙏🏼
Svar på tråden Åt rosenrot i v.2+ till och med v.4+, risker