Vi har inget vb. Sonen har bara astma, förstoppning och ofa sjuk. Inga allergier och ingen eksem.
Hade vb för båda barnen när storasyster var multiallergisk (och astma o lätt eksem) Då behövde vi torka golv, duscha dottern och byta lakan varje kväll under maj-sept, vilket slit! Jag älskar hennes allergivaccination! Matallergin har också försvunnit, innan fick jag lägga tid på att hitta recept som funkade, leta varor, läsa på allt, baka bröd, ta med fika (baka eget) överallt.... Matallergin var ändå värst. Astman gav alls inte lika mycket merjobb, så den vägde inte tungt i ansökan. Det gjorde dock lillemans astma då.
Det går inte att säga vilken diagnos som ger VB, beror helt på besvären och vad man kan göra för att lindre dem. Och inte minst på vilken handläggare man har. Lägger man mycket tid (minst 10 timar i veckan) så ansök! Man kan inte få mer än ett nej, och det går inte att ansöka i efterskott.
Dock ska man veta att det tar energi. Det är tungt att sitta och räkna ut vad allergier/astma/eksem tar av ens tid och man fattar varför man inte hinner med och förundras över vad "alla andra" gör. Jag tyckte det var tungt. Men av pengarna vi fick in köpte vi städhjälp så vi fick igen ett par timmar av alla förlorade.