Inlägg från: Vendela04 |Visa alla inlägg
  • Vendela04

Någon som flyttat utomlands ett år med barn?

Hej!

Jag och min sambo har fått en chans att flytta till en medelhavsö, från nu i höst och ungefär ett år framåt.

Vår dotter har just fyllt fem och skulle då börja förskoleklass nästa höst när vi är tillbaka, fast risken är att vi inte kommer förrän oktober-november när terminen kört igång.

Vi har inte bestämt oss än, och även om det såklart är spännande och härligt då vi båda har rest mycket, så känns det också läskigt nu när man har barn, för hennes skull, förskola, skolgång osv.

Så är det någon som vet hur det skulle funka? Vi bor i Stockholm så hon står i kö till ett par skolor, skulle hon förlora dessa platser, går det att komma tillbaka en bit in i terminen osv.

Vi vet verkligen ingenting och det vore jätteuppskattat med lite tips och råd.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som flyttat utomlands ett år med barn?
  • Vendela04
    Dixie skrev 2013-05-06 22:57:17 följande:
    ska ni båda jobba där?

för annars kanske den av er som inte ska jobba kan flytta tillbaka lite tidigare med dottern för att hon ska börja i skolan. Jag bodde utomlands med mina föräldrar när jag var liten och mina syskon och mamma flyttade hem tidigare för att vi skulle börja höstterminen här hemma.   
    Jag kommer nog jobba mindre, så det var en bra idé, tack!
  • Vendela04
    HannaS skrev 2013-05-07 08:54:34 följande:
    Vilken möjlighet! ÅK! Praktiska saker löser sig alltid på något sätt. Kolla med kommunen hur det skulle funka i detta fall. Hon borde väl inte förlora sitt plats i kön...fast det kanske beror på vart hon är skriven. Och finns det möjlighet att en av er åker hem tidigare så missar hon ju inte starten. 
    Tack för uppmuntran, och ja det är nog en bra idé om nån åker hem i augusti.
Svar på tråden Någon som flyttat utomlands ett år med barn?