• Anonym (en vän)

Vad gör södertälje med de bostadslösa?

Jag har fått veta att bostadslösa i södertälje inte kan få någon hjälp av soc, tex med att stå på kontrakt för en hyreslägehet.
    Vad gör de med alla som blir bostadslösa och inte kan få en bostad själva?

• Svar på tråden Vad gör södertälje med de bostadslösa?
  • Anonym (haha)
    Anonym (en vän) skrev 2013-05-05 18:05:00 följande:
    En annan vän till mig fick lägenhet som socialen stod på kontraktet och h*n fick betala hyran till soc.
    Det va för 2 år sen.

Kostar det inte mer med vandrarhem och lägenhetshotell??

FICK lägenhet?? bara utan vidare? ja, det är så synd om folk.
  • Anonym (en vän)
    Anonym (sthlm) skrev 2013-05-05 18:04:29 följande:
    Jag hyr ut rum till de som har ekonomiska bekymmer efter garantier från soc så kan du tänka dig det så finns det.
    De jag har i åtanke är en familj med 2 barn, jag har haft de inneboende hos mig förut men har ingen
    chans att göra det nu.
  • Anonym (en vän)
    Anonym (haha) skrev 2013-05-05 18:05:53 följande:

FICK lägenhet?? bara utan vidare? ja, det är så synd om folk.
    Nej ok då, h*n tog slut på alternativen till att försöka få eget boende men det gick inte och blev utslängd.

Har du något sorts problem eller? Jag fråga om svar, inte dryga inlägg.

• Anonym (sthlm)
    Anonym (en vän) skrev 2013-05-05 18:05:00 följande:
    En annan vän till mig fick lägenhet som socialen stod på kontraktet och h*n fick betala hyran till soc.
    Det va för 2 år sen.

Kostar det inte mer med vandrarhem och lägenhetshotell??
    Det kostar väldigt mycket mer hur mycket vet jag inte.
    Det är olika hur kommunerna gör och det beror bland annat på om det finns lediga lägenheter och hur välvillig hyresvärden är. I min kommun får du inte 1:a hand om du inte har fast anställning med en viss minimilön och det är benhårt så förlorar du jobbet och skulle behöva byta så går det inte.
  • Anonym (en vän)
    Anonym (sthlm) skrev 2013-05-05 18:09:46 följande:
    Det kostar väldigt mycket mer hur mycket vet jag inte.
    Det är olika hur kommunerna gör och det beror bland annat på om det finns lediga lägenheter och hur välvillig hyresvärden är. I min kommun får du inte 1:a hand om du inte har fast anställning med en viss minimilön och det är benhårt så förlorar du jobbet och skulle behöva byta så går det inte.
    Ok, ja jag har sagt till dom att söka lägenhet och åka till hyresvärdar med papper på anställning och inkomster mm och intyg från de som de hyr lägenhet av nu om att de skött inbetalningarna.
    Hans anmärkningar är inget om hyra och då vet jag att vissa hyresvärdar kan lätta på sig och hyra ut.
    men ingen har nappat än..
  • Anonym (sthlm)
    Anonym (en vän) skrev 2013-05-05 18:07:18 följande:
    De jag har i åtanke är en familj med 2 barn, jag har haft de inneboende hos mig förut men har ingen
    chans att göra det nu.
    Jag menar inte att du ska hyra ut utan att de kan om inte annat hitta ett rum. Det är inte det roligaste men bra mycket bättre än de alternativ som soc erbjuder.
  • Anonym (en vän)
    Anonym (sthlm) skrev 2013-05-05 18:13:28 följande:
    Jag menar inte att du ska hyra ut utan att de kan om inte annat hitta ett rum. Det är inte det roligaste men bra mycket bättre än de alternativ som soc erbjuder.
    hur stort rum pratar vi om i hur stor lägenhet? är ju ett alternativ om de inte lyckas hitta något.
  • Anonym (sthlm)
    Anonym (en vän) skrev 2013-05-05 18:16:11 följande:
    hur stort rum pratar vi om i hur stor lägenhet? är ju ett alternativ om de inte lyckas hitta något.
    15 kvadrat i en 4:a och en hyra på 4000.
  • Anonym (kommunkontrakt)

Jag har kommunkontrakt och bor i Södertälje. Fick mitt kontrakt i dec 2012 efter remis från min kurator och utredning på den psykiska rehabiliterings enheten. var ingen lätt sak att få men det gick.

• Anonym (sthlm)
    Anonym (kommunkontrakt) skrev 2013-05-06 09:46:46 följande:
    Jag har kommunkontrakt och bor i Södertälje. Fick mitt kontrakt i dec 2012 efter remis från min kurator och utredning på den psykiska rehabiliterings enheten. var ingen lätt sak att få men det gick.
    Då är det inom LSS och då är det lag på det även för min kommun. Det är ju bra att psykiatrisk ohälsa kan leda till någon fördel.
  • Anonym (Maj)

Jag fick lägenhet och kommunkontrakt när jag var 17 år av en ungdomsinstans som samverkar med socialen osv men det gick endast för unga upp till 19 år som har olika svårigheter och inte kan eller får bo hemma. Idag har jag fått ta över kontraktet och står på det själv. Detta var tre år sedan, och jag vet att soc och kommunen har dåligt med resurser och pengar och därför är väldigt restriktiva på senare tid med allt. Det finns inte heller tillräckligt med lägenheter här....Man får helt enkelt söka sig nån annanstans, till en annan kommun osv. För den här staden går på knäna...

Svar på tråden Vad gör södertälje med de bostadslösa?