Punkster skrev 2013-05-01 09:08:35 följande:
Kisa, Östergötland. Är dubbelt inställd till det stället. Det är otroligt vackert på sommaren, men samtidigt en klar kandidat till Sveriges värsta håla. Jag bodde där tills jag slutade gymnasiet och var sedan glad att kunna flytta därifrån.
Att läsa vidare efter gymnasiet är mycket suspekt. Alla intelligenta bedrifter mer avancerade än att stava till sitt eget namn är nästan straffbara. Man ska gilla folkrace, lokala fotbollslaget och att dricka sig full på lördagen. Killarna ska vara vältränade och lukta svett, tjejerna ska vara blonderade. Man ska byta partner med jämna mellanrum, och man ska byta inom det lilla samhället. Familjebanden kan därför bli mycket invecklade. Att skvallra om detta när man ses och super på lördagen är en självklarhet. Man ska arbeta på sågverket, pappersbruket eller på den lokala industrin. För killarna är det ev. acceptabelt att vara egen företagare (eller arbeta i pappas firma) så länge det handlar om någon typ av hantverk eller fysiskt arbete.
Om man på något sätt sticker ut (i mitt fall - kulturella intressen istället för fotboll och bilar) från det ovan nämnda så blir man genast utfryst och betraktad som konstig eller uppseendeväckande.
Förutom de rent sociala aspekterna är Kisa också en tråkig plats, det finns helt enkelt inget att göra. Inga restauranger (förutom pizzerian), bio, barer/klubbar eller något annat. Inget "levande centrum", inget köpcenter, inget som "händer". Vill man göra något kul måste man ta sig till Linköping 5 mil bort.
Undantaget är somrarna, när "tysken kommer" för att uppleva den fina naturen och bo på campingen. Då vaknar hela bygden till liv för säsongen, och Kisa blir en trevlig plats att vara på för ett kort tag.
haha men shit vad jobbigt!! skulle bli vansinnig av att bo där :p.