Novis på kaniner!
Jag tog hem två kaniner från en kompis som råkat köpa en dräktig hona och inte riktigt räknat med ungar. De bodde tillsammans i utehägn det första året och var inte särskilt tama. Det andra året vi hade dem rymde de båda två från hägnet och bara den ena kom tillbaka. Han var då i ganska dåligt skick, så han fick flytta in där vi kunde ha mer koll på honom, ge honom specifikare föda osv. Han var fortfarande mycket reserverad, men inte aggressiv på något vis.
Förra hösten var han 2 år och då började jag med klickerträning. På två veckor fick vi en helt annan relation och nu bor han lös inomhus. Förut har han bott i utehage på sommaren, men nu har vi beslutat att sätta galler runt altanen så att han kan få ha hela huset fritt fortfarande. Han är nu mycket social och sitter alltid bredvid när man tittar på TV, tigger snacks och älskar att träna. Vi brukar bygga hinderbanor av vedträn och sånt och det älskar han.
Han är fortfarande inte så tam att man får ta upp och bära honom hursomhelst, men han sitter gärna i knät och blir klappad osv. Vi behöver inte klippa klorna på honom, eftersom han sliter dem naturligt iom att han är lös jämt, men jag funderar på att använda klickerträningen till att lära honom bli infångad och buren osv. Jag rknar med att den träningen skulle ta kanske en vecka. Möjligen 2.
Här är han på sin favoritkudde: