Mixan skrev 2013-05-29 21:12:54 följande:
Ö
Förlåt jag uttryckte mig dålig.
När min son var en 2 veckor var vi på besök på bvc. Han var lite ledsen så jag gick runt med honom och läste på anslagstavlan. Där fick jag se att man kunde donera, vilket jag aldrig hört talats om!
när jag kom hem googlade jag och sökte information om detta.
När min son blev en månad skulle vi tillbaka till bb och göra hörseltest (maskinen var trasig när han föddes)
bb ligger ca 9 mil bort. Efter vi var klara pratade jag med en sköterska om detta och fick komma in på neo där dom förklarade ännu mer. Osv osv
Min stora poäng är denna! Jag började donera i januari i år. Mao nyligen.
Men enligt personalen hade dom INGEN som donerade. Jag förklarade att jag setror en liten liten lapp på en anslagstavla. Jag berättade att INGEN någonsin sagt något om att man kan donera.
De borde finnas mer information. På bb fick man jända ett häfte med info om tiden hemma, sköta sig och bebisen. Där kunde de väl stått?
Eftersom jag gav så mycket åkte jag en gång i veckan nästa. De var tårfylld varje gång och när jag inte fick donera mer då suckande sköterskan och sa" Vi har blivit så bortskämda av dig. Hur ska vi nu klara oss. Om de fanns fler som dig" tydligen för de oftast mammor som tidigare varit på neo som kanske donerar om de får ett barn till och kan donera. Tydligen var de inte ofta folk gjorde det bara för att.
Jag ville göra något för dessa små liv. Jag hoppas att jag gjorde skillnad lite iaf, just då.
Man får även 200 kr liter. Och låna en elektrisk pump.
Pengarna jag fick valde jag att donera till spädbarns fonden.
Man skulle slå ett slag för detta! Ingen jag känner eller träffar på föräldrargrupp eller öppna förskolan och dylikt vet om denna möjlighet!!
Det är tråkigt och skamligt. Ett par få droppar kan göra så mycket. Ingen kan göra allt men alla kam göra lite!<3
Va?! Berättar de inte att man kan donera? Jag fick ingen föräldrarutbildning (och har ingen neo-erfarenhet) men antog att man fick veta det. Vad ledsen jag blev.
Tur att du fick veta det och kunde donera.
Min barnmorska sa det i samband med att vi prata om hur jag skulle mata barnet. Trodde det var standard men då kanske det bara var för att hon är amningshjälperska. En av mina drömmar när jag var gravid var att kunna donera mjölk...