Jag är jag Vem är du skrev 2013-04-28 21:55:49 följande:
Man får INTE skänka/ge pengar till klasskassan p.g.a att det är så många barn/ungdomar som lever i ekonomiskt utsatta familjer........eleverna & dess föräldrar måste jobba för att tjäna pengar till klasskassan.
Detta står i nya skollagen.
Jo det får man. Skänka, inte tvingas. Bla pga skälen du anger. Men du har helt rätt i att man inte får uppmana till frivilliga insamlingar heller. Men jag får ta ett eget initiativ att ge pengar om jag inte säger det i samma mening som att jag vägrar sälja 14 salami och jag vill kompensera för det.
Jag är jag Vem är du skrev 2013-04-28 22:06:14 följande:
Jag & min man är klassföräldrar i våra barns klasser (dottern går i 3:an & sonen går i 6:an) och har varit det ända sedan de gick på lekis.
Vi har varken stora plånböcker eller massor med tid - men vi engagerar oss i våra barn vilket de som hellre slänger fram pengar inte gör så mycket!!
Ekonomisk utsatthet har INGET att göra med att man säljer saker till klasskassan!
Annan utsatthet eller hinder har väldigt mkt med det att göra. Det handlar inte nödv.vis om att "slänga fram pengar" utan skälen är annat än lathet och brist på engagemang som de klassföräldrar som låtit ett frivilligt värv stiga dem åt huvudet tror! Missförstå mig inte, jag är tacksam att någon tar på sig det men när det blir en hel business där upprörda "rättvisekänslor" skapar blindhet för andra hemförhållanden än de egna kan man för min del lika gärna grilla i skogen eller skita i det.
Jag är jag Vem är du skrev 2013-04-28 22:08:06 följande:
Något som många av våra bekanta med barn är överens om är: de som INTE hjälper till att tjäna pengar till HELA klassens resa borde inte heller få följa med.
Varför ska en del åka snålskjuts på andra?!
Jag hoppas innerligt att dessa bekanta+barn inte är föräldrar och elev där du och din man är klassföräldrar. Om man tar ett personligt samtal till Skolverket får man deras lite längre tolkning av hur man inte får skylta ut ngns hemsituation (den ekonomiska som du helt korrekt nämner, med ex.vis en insamling):
Men, du får inte heller hänga ut vem som varit duktig och mindre duktig med sin försäljning. Detta är inget skitsnack eller diskussionsämne i klassen eller med andra inblandade -
redovisning av enskilt säljresultat till ansvarig för kassan ska ske doltJag är jag Vem är du skrev 2013-04-28 22:31:48 följande:
Jag tror att du missade en liten poäng........självklart ska alla i klassen åka med men för de elever som faktiskt har kämpat med att sälja saker blir ledsna över att de måste anstränga sig för att det finns en del som glider fram på ett bananskal.
För att DU ska få lön från ditt arbete så måste DU arbeta........eller ska dina arbetskamrater göra ditt arbete och du får skörden?!
Ska vi lära våra barn något om den devisen, skulle jag då varje dag vara ledsen för att jag bor i ett samhälle med socialt skyddsnät? Mig veterligen bidrar jag på min skattesedel till väldigt många saker trots att jag aldrig haft en sjukdag själv. Tror tom det finns några föräldralediga och sjukskrivna på mitt jobb. Och någon har det knapert och har bostadsbidrag. Jäklar vad många räkmackor man kan glida ut från mitt jobb på:) Tur det står en macka och väntar på mig också om jag får det riktigt illa. Så "köper jag mig fri" från den enorma salami-säljpressen så länge.