Midsommarflickan skrev 2013-07-15 19:50:25 följande:
Åh jag tycker så synd om dig och din lilla misse! Vi har två små ett-åringar här också och det gör ont i hela hjärtat att tänka på att något sådant skulle kunna hända dem. Hade ingen aning om att toxoplasma drabbade katten så hårt?! Drömde häromdagen att vi var tvungna att avliva min lilla Herman och vaknade alldeles gråtfärdig med världens stress-puls. Kan låta fjantigt för icke katt-människor men våra katter är lika sociala och präglade på oss som hundar brukar vara och följer varje steg matte och husse tar och roar oss dagligen med sina upptåg!
Hon har innte toxoplasma utan FIP det är den som är dödlig =( För hennes skull hade det varit bra om det var toxoplasma för då hade vi kunnat bota henne.
Vi kommer behålla henne då hon kan leva upp till 10 år med rätt medicinering =) vetrinären ringde för en timma sedan och uppdaterade med alla provresultat =)
och denna FIP angriper inte människor eller andra djur så det är väldigt skönt men alla katter kan få det men det är ca en av 1000 som blir sjuk av det och det är dessvärre min lilla Kizzie.
Själv fick jag svar på att jag inte hade antikroppar mot toxoplasma men jag hade inte heller infektionen =) Så jag håller mig bara undan lådan även om inte Kizzie heller hade toxoplasma men jag tänker inte utsätta mig i onödan och fläsk kött skall juh alltid vara genomstekt och grönsaker och frukt sköljer jag juh redan.
Jag håller helt med dig jag vill inte vara utan dessa katterna dem är med som hundar och vi har norskskogkatt så de är stora med Kizzie är dock liten och väger strax under 4 kilo och hennes kompis Birk väger 5,5 nu och är tung och stor och båda våra katter älskar att bada och leka i vatten =) Jag har aldrig i hela mitt liv varit utan djur och vill verkligen inte starta nu så det är bara att lära sig anpassa sig efter en blind katt och hitils går det bra och Birk har nu fått bjällra så att han inte skall kunna skrämma Kizzie
Läkaren sjukskrev mig dock pågrund av min värk i magen då hon blev lite orolig, men våran teori är att jag har jobbat för tungt och att det är jätteväxtvärk på samma gång. Sedan har jag fått ögondroppar mot min alergi och vi hoppas det skall räcka då hon inte vill att jag tar mera än så. Sedan fick jag som sagt var alla provsvar och allt ser bra ut och skall tillbaks nästa vecka på uppföljning hon är verkligen jätte go denna läkaren så jag är glad att jag har henne och som sagt var min nya barnmorska med så känns som att detta kommer gå bra =)
sedan jobbar jag bara en vecka till för att sedan gå på semester så nu kan jag äntligen varva ner med allt och förhoppningsvis dämpa all min stress med och bara njuta av att ha gäster och sol och semester samt att vara gravid =)