Inlägg från: youandme |Visa alla inlägg
  • youandme

Första barnet - BF januari 2014

Tokfrans skrev 2013-12-07 20:02:01 följande:
    32+1 :)

Ja han får gärna götta sig där inne till iaf efter nyår Flört
    För flyttar in i den nya lägenheten den 1/1 Tungan ute
    Åh, förstår att du vill hinna flytta först! För min del så är allt efter tolvslaget på nyår välkommet ;)
  • youandme

Jag har skrivit ett förlossningsbrev... Fast det är mer som en punktlist med typ det allra viktigaste och är ungefär en halv A4 långt. 

Frågade min barnmorska om barnmorskorna på förlossningen verkligen läser förlossningsbreven och hennes svar var i stil med: om dom har väldigt mycket tid över, vilket dom sällan har, så läser dom det nog.

Men då tänker jag att min sambo kan ha brevet som en påminnelse i hur han kan föra min talan så bra som möjligt. 

• youandme

Tänkte bara skriva ett "strunt-inlägg"...

Imorgon ska jag och min sambo ha dejtkväll. Vi ska äta middag ute och gå på bio efter det... Och det känns som jag är 15 och ska träffa en kille för första gången, bara för att jag vet att det kanske inte blir så många riktiga dejtkvällar på en lång tid :) ska piffa upp mig så gott det går och ignorera att jag är sjukt stor och vaggar fram... 

Något jag har tänkt på under graviditeten är att jag och min sambo blivit nykära på något vänster... Fler som upplevt det så? :)

• youandme

Jag har också sån där "mensvärk". Ibland känns det nästan som om mensen ska komma när som helst Tungan ute Undra hur länge man kan ha så här..? Jag har ju inte BF fören den 25;e Januari.

• youandme
    FaN skrev 2013-12-18 15:13:26 följande:
    Idag är jag lite trött på detta. Jag har fått mer och mer ont i ryggen och har nu fått svårt att sova pga det. Så fort jag rör mig, räcker med att jag vänder mig från sida till ryt får jag sammandragningar. De gör inte direkt ont, kanske lite, men är obehagliga och jäkligt obekväma... Till på köpet har den lilla hittat på något med mina revben på höger sida. Den "knäpper" på revbenen hela tiden och jag får en skärande smärta. Får ont i revbenen när jag rör mig också. Kan ett foster skada revben? Jag är i v36 nu så jag vill gärna vänta några veckor till på liten. Imorgon är BM igen så om inte annat får jag kolla med henne...

Förlåt för gnäll, det är många som har det så mycket värre än jag...
    Skit i att det finns dom som har det värre... Jag tror att alla behöver få gnälla av sig, oavsett om man har en "lyxgraviditet" eller rena helvetet (vem som nu avgör vad som är vad).

Jag t.ex. har knappt kunnat gå idag... Höfterna gör så ont att jag kan ligga ca 10 minuter på ena sidan innan jag måste byta till nästa (att ligga på mage eller rygg är uteslutet). Det och nattkissandet gör att jag knappt sover, vilket i sin tur gör att jag har huvudvärk och känner mig utmattad. Senaste tre dagarna har jag gråtit varje dag och varit så ledsen över att min kropp inte vill vad jag vill.

Jag gnäller sönder min sambo, som tack och lov är fantastisk trots hur jag mår... Och hade jag inte fått gråta och gnälla av mig så skulle jag ju bara må sämre :)
  • youandme

Mina fötter och vader har relativt plötsligt svullnat upp... Fötterna ser ut som två kuddar. Dricker redan mycket vatten, försöker ha benen högt upp och har även strumpbyxor som ska ha någorlunda samma funktion som stödstrumpor. Det enda jag inte gör för att motverka ödem är att promenera, men eftersom att jag knappt kan gå pga foglossning så är det rätt uteslutet.

Vecka 35+6 idag, så jag hoppas att bebis vill titta ut 1-2 veckor innan BF iaf. 

• youandme
    Lunda skrev 2013-12-28 18:55:35 följande:
    Har du varit hos bm nyss och mätt ditt blodtryck? Att man plötsligt svullnar kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.
    Om du känner andra besvär som huvudvärk, flimmer för ögonen eller illamående kan det vara bra att kolla upp det.
    Jag har haft dåliga värden sedan en månad tillbaka och fått gå på extrakontroller för att se så det inte blir värre. Har börjat samla vätska nu de senaste veckorna.
    Det behöver inte vara något. Det är ju ganska vanligt att samla vätska mot slutet men bättre kolla en gång för mycket :)
    Inte hos barnmorskan, men jag har mätt hemma... Har grejer själv och instruerade min sambo i hur man tar blodtrycket på någon, då jag ville utesluta att det inte var något knas :) blodtrycket är toppen, så det är iaf inte havandeskapsförgiftning. 
  • youandme
    Lunda skrev 2013-12-28 19:44:33 följande:
    Det var ju väldigt bra att du inte behöver oroa dig för det :)
    Har oxå tänkt att det hade varit super att kunna mäta själv hemma så kan man ju mäta varje dag istället för att vara orolig fram till nästa besök. Dagarna går så långsamt när man går och väntar på nästa "dom" från bm.
    Men nu ska jag vila mig fram till onsdag och sen får lillfis gärna komma :)
    Jag fick också gå och kolla mig extra pga tillfälligt högt tryck... Så det är skönt att ha grejer själv för att kolla sig hemma :) 
  • youandme

Blä... Hade ganska starka förvärkar inatt. Alvedon hjälpte inte och jag hade väldigt svårt att sova. Ovanpå det så har min förkylning (som jag trodde var borta) gått in i rond två. Och sen när jag klev upp imorse så kräktes jag typ 4 gånger... Man blir lite fundersam på om grejerna har något samband, eller om det bara är massa knas samtidigt.

Och just ja... Min sambo råkade även armbåga mig i sömnen inatt. Han fattar inte själv vad som hände. Kul natt!

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014