Inlägg från: linaochliten |Visa alla inlägg
  • linaochliten

Första barnet - BF januari 2014

Jag har berättat för en av mina systrar och en av min sambos syster. Deras killar vet också då de inte kan hålla tyst,, hehe. Resten av familjerna får veta efter VUL som jag ska göra nästa onsdag. Om vi inte får göra det tidigare, jag ska ringa imorgon och höra om blodet, det kom lite idag igen. Det verkar komma när jag går på toa och gör nummer två. Konstigt. Men jag vill gärna få kolla det tidigare än om en vecka så jag slipper oroa mig så mycket.

• linaochliten

Jag får göra VUL pga att jag har försökt fått barn länge och har gjort en istimulerad nsemination. Det är då större risk för flerbörd och man får därför göra en tidig kontroll. Jag tror inte man får göra det automatiskt utan att man får om det finns speciella skäl.

• linaochliten

Rider någon av er? Jag gör det, har inte ramlat av på säkert 10 år, men nu idag gjorde jag det. Rejält också, flög igeom ett staket och sitter nu och ojar mig över min otroligt smärtsamma axel. Nu vet jag inte om jag törs rida mer under graviditeten. :( hade tänkt rida minst terminen ut om jag mår bra och en bit in på sommaren med. Nu tänker jag på hur illa jag hade kunnat slagit mig, om det hade varit magen som slog i staket... Hur resonerar ni andra som rider om det finns någrs?

• linaochliten
    tinis skrev 2013-05-15 21:34:18 följande:
    Jaa just det men alla får väl inte göra KUB heller?

Antar att det är riskgrupper som får erbjudandet. Men man kanske kan begära ett själv om man vill? Jag vet inte
  • linaochliten
    tinis skrev 2013-05-16 11:54:53 följande:
    Så tråkigt att man måste vänta så länge, vill ju se nu! ;) Jag har en liten fråga till er som pluggar, hur långt kommer ni ha kommit i studierna i janu? Jag har pluggar 1,5 år då o har lika länge kvar. Men hoppas att jag klarar en distanskurs under vt. Tror ni man går plugga o få föräldrapenning samtidigt, om man inte tar bidrag?

Jag kommer också ha pluggat i 1,5 år. Kommer ha två år kvar sen. Jag läser redan på distans och planerar att fortsätta med det. Man får föräldrapeng så länge man tar hand om barnet själv. Så länge man inte behöver vara i solan en massa borde det fungera. Man kan ju alltid ta igen om man missar något senare när barnet är äldre... jag kommer ha praktik på vt viljet inte kommer att fungera. Ska höra om jag kan göra den på sommaren istället, alternativt på hösten.
  • linaochliten
    goaround skrev 2013-05-16 17:56:43 följande:
    har ni börjat ta vitaminer och mineraler? Folsyra? jag äter mkt mer grönsaker och frukt nu efter plusset :)

Jag tar aco gravid. Har även ätit folsya sedan jag började försöka bli gravid. När det gäller kosten så försöker kag få in mer grönsaker, men det blir bra vissa dagar och sämre andra dagar. Frukt äter jag varje dag iallafall :)
  • linaochliten
    Snövit86 skrev 2013-05-17 08:06:46 följande:
    Jag hade ingen aning om att det skulle vara så jobbigt psykiskt att vara gravid. Kastas från glädje till sorg, från hopp till förtvivlan -fram å tillbaka. Jag vet att det är vanligt med blödningar i tidig graviditet men blir liksom rädd ändå, andra gången den här veckan som det är färskt blod på pappret när jag torkar mig. Jag kan ju inte göra VUL varje gång om jag ska hålla på och blöda så ofta. Symptomen kommer och går och igår var jag nästan lycklig över mina svidande bröst och uppblåsta mage. Hur gör man för att slappna av och tänka positivt?
    Jag förstår hur du känner, jag har blödigt lite fem gånger nu. :( Men jag försöker resonera så att om det blir ett missfall så kommer det nog ganska mycket blod. För mig har det bara kommit när jag har suttit på toa och sedan inget mer.

När jag pratade med BM om det så sa hon att det är vanligt att man blöder i graviditeten och att det ofta går bra. Så länge det bara kom lite blod så tyckte hon att jag skulle försöka att inte oroa mig. Men varje gång det händer känns det som att hjärtat ska sluta slå. Men sen känns det bättre igen då jag ser att det inte har kommit något mer en stund senare. 

Jag längtar efter VUL som jag ska få göra nästa onsdag
  • linaochliten

Någon som har något bra tips mot illamående? Jag försöker plugga med mår jätteilla idag :( Har försökt stoppa fingrarna i halsen för att kräkas, tänkte att det skulle bli bättre då. Men jag är dålig på att spy så det blev inget, spyr nästan aldrig när jag är magsjuk ens.

Imorgon är mitt VUL förresten. Weee 

• linaochliten
    Orion skrev 2013-05-21 12:54:41 följande:
    Hej. Jag plussade i lördags. Är i vecka 4+4. Eftersom jag har fått hormonstimulering pga PCO så har jag fått ett tidigt ultraljud om 3 veckor. Har även fått tid för hälsosamtal och då får jag tid för inskrivning. Har haft ömma bröst men det börjar släppa nu, har även känt att det "spänner" i tjejmagen. Annars inget än så länge. Man är ju så sjukt orolig att det inte ska gå vägen...

Jag förstår din oro. Jag har också fått hormonstimulering och mitt VUL är imorgon. Längter ihjäl mig samtidigt som jag är livrädd för att något ska vara galet med mitt lilla frö. Jag är i vecka 7+4 enligt mina beräkningar. Min oro har gått upp och ner, vissa dagar är jag helt säker på att det kommer att gå illa och andra dagar tror jag att inget kan gå fel. Förhoppningsvis kan VUL få slut på den karusellen. :)
  • linaochliten

Mitt VUL idag var inte kul. Det syntes bara en forstersäck och en gulsäck. Inget foster. :( Antingen har garvidoteten stannat eller så blev jag gravid mycket senare än vad jag trodde. Hur det skulla hå gått till färstår jag inte jag plussade två veckor efter min insemination. Det blir ett nytt VUL om en vecka, så då får vi veta. Just nu mår jag skit och bara gråter. Varför kan ingenting vara enkelt?

• linaochliten
    mariafii skrev 2013-05-22 12:09:01 följande:
    Va trist och jobbigt :( Hoppas verkligen dom hittar någe nästa vecka

avenell skrev 2013-05-22 12:21:49 följande:
    Jag förstår att du mår dåligt och är ledsen när man får se något man verkligen inte vill se. De säger ju att man alltid ska försöka se på det positiva, även om det känns svårt. Men ni har ju trots allt lyckats bli gravida och enligt det jag har läst så får över 80% av de kvinnor som en gång blivit gravida ett friskt barn någon gång. Har det gått en gång så går det igen!

Tack för uppmuntran. Jag har läst på lite om andra och det verkar som att det händer ibland att de bara ser hinnsäck och gulsäck men att det ändå går vägen. Hoppas verkligen jag är en av dem. Ska försöka tänka på det och hålla modet uppe.
  • linaochliten

Har ni gått upp i vikt något än? Jag har gått ner några kilo trots att jag har varit väldigt lat och inte orkat träna alls samtidigt som jag har varit vrålhungrig och vräkt i mig mat ganska ofta. Får inte ihop ekvationen... Till saken hör väl även att jag är överviktig, så jag har att ta av. 

• linaochliten
    tinis skrev 2013-05-23 09:50:11 följande:
    Vecka 8 idag!!! Men börjar dagen med illamående och det andra mindre trevliga :/ Men jag funderar på om det kanske var ngt annat.. Illamåendet kom som en blixt sen kräktes jag o så gick det över lika fort som det kom. Ni som har illamående, kommer det o går lika fort för er?
    När jag mår illa har jag ätit något litet och då är det puts väck en stund. Sen kommer det tillbaka efter någon timme och så går det runt.

• linaochliten
    Hemmeline skrev 2013-05-23 13:30:21 följande:
    Håller med, skönt att fler känner sig "som vanligt"

Jag är rätt överraskad av att jag inte är mer orolig och stressad, antar att även det kan dyka upp.

Vi ska göra tidigt UL och även kub, någon form av kontrollbehov som vi båda har svårt att släppa på. Förstår att vi måste göra det senare, men nu är nu.

Egentligen tror jag att jag hellre hade gjort moderkaks- eller fostervattenprov direkt eftersom jag har lite svårt för den där 1 på vad det nu är uppskattningen. Men det finns ju en risk förknippat med proverna som jag inte vill ta bara så där, så kub är väl "bäst", men är lite orolig för att jag kan komma att hänga upp mig på en ok siffra som dålig istället.

Jag är mycket för tester och kontroll, haha. Jag upplever dock att det jag läser om mödravård är att det känns som ett eftersatt område.

Hur tänker ni?
    Gör inte VUL för tidigt!
    Jag gjorde igår, och de såg inget foster, bara hinnsäck och gulsäck. Nu måste vi vänta en  vecka för att få veta om graviditeten har avstannat eller om jag bara är i tidigare vecka än jag trott. Det äter upp mig. Kan inte tänka på annat, sitter bara och söker efter andra och hittar massa liknande historier. En del går det bra för och andra inte. Så därför om du vill göra VUL se till att det inte är för tidigt så att de verkligen kan se hjärtat som slår och att du inte kan få ett osäkert besked. Jag trodde att jag var i v 7+5 men enligt läkaren så kunde jag vara i vecka 6+0 eller så hade det hela avstannat.
    Jag önskar att vi hade fått kommit på VUL lite senare istället så att det var helt säkert om det var ett MA eller om det är okej.  
  • linaochliten
    År 2013 Hoppas vi på ett plus skrev 2013-05-24 13:52:01 följande:
    Hej på er alla måste bara berätta att hcg  värdet har stigit

Vad skönt. Varför misstänktes det att graviditeten hade avstannat? Har samma problem själv. Vid vul syntes mindre än det borde. Så vi har misstankar om det :(
  • linaochliten

Idag är tung dag för mig. Ultraljudet visade ingen förändring från förra veckan, det är MA. Jag har fått tabletter och kommer börja blöda ut det på lördag. Fan, jag vill inte! Men bättre det än att veta att det kommer att komma men inte när. Lycka till alla andra, hoppas att allt går bra för er!

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014