Inlägg från: Natalie87 |Visa alla inlägg
  • Natalie87

Första barnet - BF januari 2014

FrökenBlå skrev 2014-01-23 18:44:33 följande:

BF+5 och försöker hitta tecken till att nått ska va på gång, men dessvärre dröjer det nog lite till. Det har börjat ta i lite mer vid sammandragningarna och de är fler, men det gör inte ont. Vill verkligen att liten ska komma nu, är trött på att va gravid och vill bara ha den lille/lilla hos mig!! Hos BM hade bäbisens huvud blivit fixerat och allt va bra, fick ny tid nästa tisdag igen..

Kom att tänka på en sak när jag packade väskan (för 100:e gången), behöver man ha med hygienartiklar till bäbisen? Blöjor osv?

Jag har tänkt försöka amma så långt det går, men försöker hålla sinnet öppet för att det kanske inte kommer att funka. Vet att min mamma hade problem med det så det kan ju bli likadant för mig...

Faktiskt inte. Fanns massor med blöjor på bb + att man får en väska från Libero med bland annat blöjor. Alla fall i Stockholm men jag antar att det är samma överallt.

Jag vet inte om det bara var ett sammanträffande men jag hade en hel del sex (2-3) ggr per dag och drack hallonbladste dagarna innan fram tills förlossningen startade. Skadar ju inte att prova :P
  • Natalie87
    Litchie skrev 2014-01-23 19:49:05 följande:
    Absolut! :) idag har vi ammat med 1-2h mellanrum och han ammar minst en timma, men han lägger ju som sagt sin beställning! Men på natten sög han 4h i streck och så skulle jag inte behövs ha det tyckte dom, men ger bara ersättning när det absolut behövs också ska vi fortfarande väcka honom var tredje timme om han inte vaknar själv.

En annan fråga, hur mycket är era små vakna? Melvin är 10 dagar nu och är vaken minst en timma nästan varje gång efter amning.
    Min är 15 dagar. Den första veckan sov hon konstant (kändes det som). Nu sover hon hela nätterna mellan amning och är vaken en hel del på dagarna, men det är nog för att vi typ håller henne vaken lite också. Har henne i vår famn och pratar och sjunger till henne. Skulle vi lägga ner henne i korgen skulle hon nog sova det mesta av dagen.
  • Natalie87
    FrökenBlå skrev 2014-01-24 08:32:54 följande:

Tack för svar! Glad Det känns som jag ändå har packat ner en massa annat onödigt så om väskan kan bli lite lättare så är det ju bra!

Haha, det blir nog sambon glad av att höra! Flört

Samma med bindor, tog med mig egna men dels var de alldeles för tunna (underskattade mängden man blöder i början) och det fanns massor på bb.

Haha precis :) Tänk på att "hålla kvar" spermierna i dig lite.. Så gå inte på toa direkt efter. Spermierna innehåller prostaglandin som är samma ämne som används syntetiskt för att sätta igång förlossning :)
  • Natalie87
    Tokfrans skrev 2014-01-24 10:38:25 följande:

Den 23de kl 23.23 föddes lilla Theo , 2890kg och 47cm. En jobbig förlossning, sugklocka och hjälp att trycka ner han. Han ligger på neo, han va lite utmattad. Men allt ser bra ut idag. Ska se om amningen kan komma igång idag.

Värkarna starta runt 13. Åkte in vid 16 och han va ute 23.23. De gick snabbt.

Jag är helt utmattad. Yr och krasslig.

Grattis! Häftigt att han föddes 23:e kl 23:23! Vår föddes den 9:e kl 9 (9:04 dock) :)

Jobbigt att förlossningen inte blev som tänkt. Har hört att det brukar vara svårare om barnen är små, verkade stämma i ditt fall då.

Hoppas du kryar på dig! Lillen kommer nog sova en hel del nu så försök vila upp dig!
  • Natalie87
    Allinrep skrev 2014-01-24 21:32:58 följande:

Jag fick ingen Libero-väska :o Men det fanns gott om Pampers-blöjor på BB så det behövde man inte ha med sig i alla fall. Östra Sjukhuset i Göteborg. Det enda vi fick var en Pampers-mössa (ser ut som misslyckade byxor egentligen) och en CD-skiva av Göteborgs Symfoniker. Vad fanns det i Libero-väskan?
    Dotter född 16 januari 2014.
    Jaha, va tråkigt! Detta fick vi av Libero.
  • Natalie87
    lalala emma skrev 2014-01-25 15:16:27 följande:

Våran tös är nu 1v å äter bra. Men hon har senaste dygnet fått extremt sugbehov. Vi sover inget på natten hon vill ligga på oss å snutta på bröst, finger eller sina händer. Testade till o me napp fast det e tidigt men hon snuttade ett tag innan hon spottade ut å skrek vidare. Nån som har eller har haft samma? Vadgjorde ni?

Vår dotter fick också ett stort sugbehov efter ca 1 vecka. Hon ville snutta på bröstet hela tiden. Vi provade två olika nappar och ena funkade! Du får prova med en annan storlek och form. De små 0-3 månaders gillade hon inte utan den napp hon föredrog är en lite större 0-6 mån. Tog en liten stund innan hon förstod hur man skulle suga på nappen, så ge inte upp. Hjälp henne genom att hålla den på plats en stund tills hon förstår hur hon ska göra.
  • Natalie87

Grattis alla ni som fått era! Och kämpa på ni som nu kommer få februari bebisar istället! Här ligger man och kollar på serie med lillan sovandes på bröstet. Mysigt <3

• Natalie87
    hundenhubbe skrev 2014-02-06 16:55:02 följande:

Någon mer som är väldigt förstoppad efter förlossningen? 2 veckor sen lillan kom ut men magen är superhård.... dricker lactulos men de känns inte som att de hjälper... tips? Dricker mkt vatten och äppeljuice (är ständigt törstig) och har ätit kiwi osv men ahh börjar bli galen....

Jepp. Eller det är bättre nu men jag var förstoppad de första dygnen efter förlossningen och drygt två veckor efter.. Nu 4 veckor senare så är det mycket bättre. Kaffe, plommon och mycket vatten dagligen har funkat för mig.
  • Natalie87

Jag hade bara såriga bröstvårtor första veckan. Purelan, luftade brösten mycket och efter varje amning klämde jag ut lite bröstmjölk som fick ligga kvar på vårtan. Pillade bort det lilla som var kvar av skorpan i duschen efter ca 10 dagar och har inte haft några problem efter det. Får ni nya sår & skorpor eller läker det liksom aldrig?

• Natalie87
    Nathis skrev 2014-02-19 16:49:05 följande:

Kan ju skriva lite om min förlossning också:)

Startade med att jag vaknade ca. 06.30 av värkar, jag gick upp å la mig i soffan ett tag å tog en dusch vid 8 tiden värkarna var mellan 3-8 minuters mellanrum, väckte min sambo runt 9. åt frukost å gjorde oss iordning för att åka( även min mamma var med på förlossningen, superskönt att ha 2 personer där)

kom in till Danderyd vid 1 tiden då undersöktes jag å var öppen 4cm så vi fick stanna, vilket vi var lite oroliga för eftersom värkarna kom mellan 2-4 cm mellanrum. fram tills jag var öppen 7 cm spelade jag spel å använde mig utan varma handukar:) men sen blev smärtan väldigt jobbig och jag började men lustgas, men jag hade svårt att ta den i god tid så tyckte ej att gasen hjälpte något. då tog jag beslutet att jag ville testa med ryggmärgsbedövning men när den läkaren väl kom in trodde hon de va försent, var öppen 10 cm å det skulle ta 20 minuter för den bedövningen innan den började verka. Jag födde stående på känna i förlossningssängen, min lille kille började skrika innan han äns var ute, så BM fick en liten chock:P(ca 13h förlossningen från första värk) vilken underbar känsla=D

De kom ganska mycket blod så pappan fick ta honom nästan direkt så dom kunde hjälpa mig. Sen fick jag upp honom på bröstet, hur härligt sim helst:) kändes konstigt att de man har haft i magen i 9 månader nu ligger på en:D

Livmodern drog inte ihop sig direkt som de skulle, så dom fick tömma mig på urin och de var 7 dl urin! så inte så konstigt att livmodern ej drog ihop sig. Dom var på magenflera gånger å tryckte å hade sig för att se att den drog ihop sig, de gjorde så jäävla ont, så tårarna kom kändes nästan värre än själva förlossningen. Han mådde bra å han fick knappt plats på mätbordet för han va lika lång som själva bordet;)

Vi stannade på sjukhuset i 2 nätter innan vi åkte hem.:)

Hej!

Känner igen mig mycket i din förlossningsberättelse. Min förlossning började också med värkar som startade kring 6 på morgonen, födde också på DS (fast 27 timmar efter första värken), lyckades inte heller få till lustgasen så jag fick EDA, fick tömmas på urin två ggr, blev klämd på och tryckt på en massa efter förlossningen, både på grund av att moderkakan inte lossnade och för att livmodern låg högt upp och drog ihop sig dåligt.

Tog som sagt 27 timmar från att jag kände första värken, men de första värkarna gjorde inte så värst ont och avtog under dagen. De riktiga jobbiga värkarna började vid 15.00 senare den dagen. Var fullt öppen kring 02 ungefär men sen tog det 6 timmar för lillan att sjunka ner helt, och efter 30 mins krystande så kom hon kl 9 på morgonen den 9:e Jan :) Fick feber någon gång under natten så tack vare det fick vi ligga på avd. 16 på DS i ett dygn, som är avdelningen där folk som gjort kejsarsnitt eller haft komplikationer under förlossningen. Sen var vi på BB hotellet i två nätter.
  • Natalie87
    FrökenBlå skrev 2014-03-11 18:13:07 följande:

Jag har precis slutat använda amningsnapp och det funkar bra. Innan kunde hon inte ens greppa runt bröstvårtan så det har blivit stor skillnad Glad 

Hur mkt gråter/gnäller era bäbisar? Jag tycker vår lilla gråter väldigt mycket, men jag vet ju heller inte vad som är "normalt". Hon äter bra, går upp i vikt som hon ska, kissar och bajsar, sover på nätterna osv så jag vet inte vad som är fel..ibland känns det hopplöst att ens försöka ta sig ut nånstans eller göra något annat än att trösta en ledsen bäbis..suck..men det vänder väl snart..

Låter som magknip eller kolik :( försök undvik att äta sånt som man blir gasig i magen av - broccoli, bönor, lök, vitlök etc. Tarmarna fungerar inte riktigt som de ska och om de små liven blir gasiga så gör det ont om luften inte kommer ut. Prova också att böja och trycka upp benen mot magen när lillen ligger på rygg. Så brukar vi göra när vår tjej är gnällig trots att hon är pigg, mätt och ren blöja. Då kommer det ofta en prutt eller två och hon blir nöjd.

Om inget funkar så får du ta upp det på BVC, du kanske behöver köpa magdroppar eller undvika mjölkprodukter. Tycker inte att du ska ignorera det och bara trösta. Något är ju fel, de gråter inte i onödan.
  • Natalie87
    Tokfrans skrev 2014-04-20 11:32:34 följande:

Lever alla? SoligHar vart lite slarvig här.
    Man kanske är gravid igen..
    skulle haft min mens idag men inget i sikte.
    OM jag nu är de så är jag i v.5 (4+0) och ungen kommer den 27 december, de blir 2 kids inom 1 år..jisses.
    Varför sparade jag inga tester för!?!?! bara ägglossningstester kvar..varför skulle man vara en sån test narkoman förut Obestämd

Jo visst, livet leker :) Fortfarande svårt att förstå att man är mamma!

Oj oj! Planerat eller blev det bara så? :D Skulle lätt kunna skaffa en till liten nu, men blir nog att vi väntar ett år eller två.
  • Natalie87
    Angie10 skrev 2014-04-20 21:22:13 följande:

Jag har väl kikat i denna tråden lite till och från förra året. Var kul att ha en grupp att följa även om man höll sig i bakgrunden.

I alla fall så blev vi efter många år gravid med bf den 3 februari i år men lillen tittade ut redan i julhelgen. Så snart är han 4 månader och vi tänker nog faktiskt börja försöka på ett syskon redan. Vem vet hur lång tid det kan ta.

Så det kanske blir lite fart igen i tråden om vi är fler som ska försöka?

Håller tummarna att det blir en liten bebis till för er inom en snar framtid :)
  • Natalie87
    goaround skrev 2014-05-01 16:30:18 följande:
    Vad kul, jo vi lever här, men är mest inne på facebookgruppen som bildades också, 
    Är du medlem där, Vinterbarn 13/14?

Hoppas det är bra, och grattis om du är gravid :)
    Oj, den gruppen har jag missat!
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014