Inlägg från: EmelieB91 |Visa alla inlägg
  • EmelieB91

Första barnet - BF januari 2014

Hej alla! Är ny i tråden och fick ett pluss i torsdags. Enligt egna beräkningar är bf 14/1 :) Det känns fortfarande overkligt, speciellt när det inte var planerat. Det blir en fin start på år 2014!

• EmelieB91

Jag har inte heller haft några cravings men å andra sidan är det mycket jag inte haft. Om inte magen putade hade jag intre trott på att jag var gravid. Har inte mått illa, inget ryggont, inga läckande bröst, ingen yrsel och inga sparkar ännu. Det är i och för sig bara att tacka och ta emot ;) går in i v.19 i morgon.

• EmelieB91
    rufsatufsa skrev 2013-08-09 13:47:18 följande:
    Känner precis som du Emelie gick in i v19 i går och tror fortfarande att jag inbillar mig då jag är så gott som symtom fri. Fast tre positiva test, ingen mens och en liten mage kan ju inte ljuga. Ska på RUL på onsdag ska bli skönt att få se att det faktiskt finns någon där inne.
    Skönt att inte vara ensam. Jag ska också på rul nu på onsdag och vi har bestämt oss för att kolla vilket kön det är. Vi tror stenhårt på en pojkeGlad 
  • EmelieB91

18+1 idag och jag kände precis de första sparkarna!!! Låg ner och höll fingrarna tryckta mot magen och fick då fyra små sparkar/knuffar till svarSkrattande det känns mycket bättre nu inför rul på onsdag.

• EmelieB91

Var på rul idag och allt så riktigt fint ut. Barnmorskan var 100% säker på att vi väntar en pojke! Blev även flyttad från 14/1 till 21/1 vilket var ett skapligt hopp. Ganska skönt att komma längre ifrån decembergränsen.

Vår undersökning (i Västerås) var gratis och vi fick ett kort utan extra kostnad. Ville vi ha fler kostade de 30:- st.

• EmelieB91

Jag kommer nog inte amma då sambon är hemma den första tiden och jag ska studera färdigt. Är rädd att lillen inte tar flaskan om han får smak för bröstet.

• EmelieB91

Var till barnmorskan idag och blev tyvärr ordinerad järntabletter :/ hade hoppats på att slippa. Allt annat såg bra ut och vågen stod på +6 kg vilket är helt okej i v.25.

• EmelieB91
    FrökenBlå skrev 2013-10-16 09:17:26 följande:

Väntar nervöst på besked från försäkringskassan om grav.penning..! Tycker att de borde svara snart...
    Hur man ska ta ut föräldraledighet tycker jag är en djungel, måste nog prata med nån som har erfarenhet av detta..

Var hos tandläkaren idag eftersom jag ser ut som en vampyr efter att ha borstat tänderna. Det är ju vanligt att man får lättblödande tandkött men ville ändå kolla upp så att allt såg bra ut och det inte var några andra fel (har inte varit hos tandläkaren på flera år). Det enda man kunde göra var att använda en mjuk tandborste med upphöjda borst samt att vara ännu mer noggrann med tandborstning, tandtråd etc.

Har ni köpt babynest? Försöker hitta ett med lite roligare motiv, nån som har nått tips på var man kan hitta sånna?     

Jag fick hem mitt babynest igår som var superfint (bilden). Kan rekommendera sidan cinolino.se där det finns många tyger att välja mellan :) de kostar ca 550 kr och tar två veckor att få hem.

• EmelieB91

V.28+0 idag och mätte 26cm hos bm igår. Tyckte det lät lite litet men hamnade tydligen mitt på utvecklingskurvan. Det bästa med besöket var ändå att järnvärdet stigit till 129 så jag slipper äta tabletter varje dag :)

Har även fått inbjudan till första föräldrautbildningen vilket ska bli riktigt roligt! Jag har ingen aning om vad vi ska göra.

• EmelieB91

Vi har också varit lite kluvna kring huruvida barnet ska ligga i vår säng eller i egen. Sambon är mest rädd för att rulla över lillen och så är det ju det där med barnets framtida sovvanor. Vi tänker nog testa oss fram och ha lillen i babynestet emellan oss. Kanterna är höga och barnet lär sig inte att sova i vår säng. Efter någon månad får det sedan bli den egna spjälsängen.

• EmelieB91
    sweetmoments skrev 2013-11-07 07:43:01 följande:

en fråga, har ngn av er fått bristningar ännu?

Jag har inte fått några bristningar på magen ännu men förväntar mig inte att det förblir så. Likt många andra fick min mamma många och stora så det kan vara ärftligt. I början av graviditeten växte brösten väldigt mycket och jag fick små bristningar på undersidan. Har smort in med olja och nu efter ca 15 veckor har det bleknat så de knappt syns. Olja verkar alltså fungera för mig och jag är alltid hal som en ål om både mage och bröst :)
  • EmelieB91
    hundenhubbe skrev 2013-11-20 16:33:17 följande:
    Jag har skola till den 16 januari (BF 23) sen får jag slappa! Men pluggar redan mkt hemma så de går bra :D

Jag har skola till den 9 januari och börjar sedan vårterminen den 27 samma månad. Ingen vila här då jag är beräknad till den 21 ;)
  • EmelieB91
    hundenhubbe skrev 2013-11-20 19:04:09 följande:
    Ska du starta vårterminen? Jag har egentligen praktik då min startar så kommer starta i höst igen!

Jag har praktik nu fram till mitten av december och lyckligtvis ingen nästa termin. Vårens kurser är dessutom mycket hemmastudier och jag har en fin sambo som håller ställningen när jag måste gå på föreläsningar :) Min utbildning försvinner nämligen snart och jag måste studera klart för att få önskad examen.
  • EmelieB91

Har nu haft förvärkar/värkar hela natten och inte kunnat sova det minsta. De känns ordentligt och är ca 5-7 minuter emellan varandra. Har också haft lite blodblandade flytningar och vet inte riktigt om det är slemproppen som gått. Ligger nu bara och väntar på att värkarna ska bli tätare så vi kan åka in. Har 7 mil till bb så vill inte bli hemskickad.

Är i vecka 40 (39+0).

• EmelieB91

Ett knyte av ren lycka och kärlek kom den 16/1 klockan 17:37. Lilla Wille var hela 53 cm lång och vägde 3834 kg. Född i vecka 40 (39+1).

• EmelieB91
    Natalie87 skrev 2014-01-20 16:55:47 följande:

Hej tjejer! Tänkte bara kolla med er om det är jag som kommit undan lätt eller om folk överdriver! 11 dagar sen vår lilla prinsessa kom. Hon sover i sig egna säng (rullbar korg), vaknar bara två ggr per natt och somnar om direkt efter amning (=inga övertrötta föräldrar). På dagen gnäller hon endast när hon vill ha mat eller bajsat.. Sen sover hon eller ligger och spanar runt, antingen i vår famn eller i sin korg (=gott om egentid). Min kropp har återhämtat sig bra, tappat 13 kg (av 18 som jag gick upp), knappt något avslag längre.. Lite lite bruna flytningar bara.. Inga problem med att kissa eller göra nr två trots ett par bristningar som fick sys.. Magen är lite "degig" men nästan lika platt som innan grav.

Hur känner ni som fått era små? Har det varit lika jobbigt som folk säger? Är ni övertrötta, har knappt tid att duscha och har problem med toabesök etc?

Här har allt också löpt på smidigt. Det lilla pyret kom ut på 5 krystvärkar och jag behövde bara sy tre stygn. Vi åkte hem dagen efter och då hade avslaget blivit som en vanlig mens. Han får flaskan tre gånger om natten och är som en ängel om dagarna. Magen blev platt direkt och jag vägde 2 kg mindre än när jag skrev in mig.

Det enda jag kan klaga på är onda och svullna bröst såhär 5 dagar efter förlossningen. Hoppas det snart lugnar ner sig så jag kan sova på mage igen ;)
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014